30 bestelauto nr. 2 – 2019
RIJ-IMPRESSIE
De Transit Custom PHEV maakt het mogelijk een actieradius van
500 km te hebben en toch elektrisch in de stad te rijden.
Slim elektrisch
Ford elektrificeert Transit en Transit Custom
Op het GoFurther event in Amsterdam, eerder
dit jaar, liet Ford al zien volop in te zetten op
elektrische aandrijflijnen voor haar bestelauto’s.
Nu is het tijd om de eerste Ford bestelauto’s met
hybride-ondersteuning aan de tand te voelen.
Tekst: Arjan Velthoven – Foto’s: Bestelauto, Ford
Waar veel bestelautofabrikanten er voor kiezen
om direct van diesel- naar volelektrische bestelauto’s
te gaan, kiest Ford dus voor hybride. “Met de MildHy-
brid Ev- en Plugin-Hybrid-versies van onze bestelauto’s
komen we onze klanten tegemoet. Die willen namelijk
hun business laten f loreren en daar kunnen wij ze bij
helpen. Onze hybride-oplossingen zijn gericht op de
beste TCO, in combinatie met duurzaamheid”, licht de
Nederlander Hans Schep toe, Fords manager Europe
LCV’s.
Ford moedigt ons aan om vooral te gaan rijden met
de klaarstaande modellen, dus dat doen we dan maar.
Als eerste stappen we in een Ford Transit, het tweetons
model dus, met Mild Hybrid EV (MHEV). De Transit
MHEV is dan wel een hybride, maar hij heeft geen
elektromotor en kan ook niet volledig elektrisch rijden.
MHEV werkt als volgt: het systeem vangt de remenergie
op als de Transit MHEV remt of als er gas wordt terug-
genomen. Die energie wordt opgevangen in een 48 V,
10 Ah lithium-ion accu. Die accu ondersteunt de motor
weer bij optrekken (als koppelassistent) en hij levert ook
energie aan ondersteunende systemen in de auto. De
Transit MHEV heeft ook een auto-start-/stopsysteem dat
heel secuur werkt. Het zet de motor af als de auto stil-
staat, maar ook al bij afremmen onder de 12 km/u. Dat
gebeurt zelfs als de auto nog in een versnelling staat.
Zo kan de motor uitspringen als je langzaam op een
stoplicht afrolt. Het MHEV-systeem wordt gecombineerd
met Fords 2.0 EcoBlue dieselmotor.
Stiller
Al rijdend merk je eigenlijk weinig van het MHEV-
systeem. Het start-/stopsysteem doet zijn werk goed, en
verder blijkt de aandrijf lijn kalmer en lichter te opere-
ren en vooral stiller te zijn. De hybride-ondersteuning
van de motor moet een gemiddelde brandstofbesparing
opleveren van 3 procent. In de stad, met veel start-/stop-
werk, kan dat oplopen tot 8 procent. MHEV is leverbaar
op alle Transit modellen, vooralsnog alleen met de hand-
geschakelde zesversnellingsbak. Pas in 2020 is MHEV te
combineren met de automatische transmissie. MHEV
is ook leverbaar op de Transit Custom. Dat het zeker
geen slome aandrijving hoeft op te leveren, merken we
tijdens een korte rit met de Transit Custom Sport Van,
uitgerust met de nieuwe 2.0 EcoBlue diesel van 185 pk.
30-31_fordtransitrij-impressie.indd 30 03-10-19 16:37