Pagina 33 van: Bestelauto nr. 2 – 2019

33bestelauto nr. 1 – 2019
Dankzij de SmartSafe heeft RCCS een uniek, water-
dicht proces ontwikkeld. Elke stap in het geldtransport
is optimaal beveiligd. “Hoe gaat dat normaal? Dan staat
achterin de winkel een grote kluis waarin de mede-
werkers enkele keren per dag het binnengekomen geld
opbergen. De bewapende mannen van de geldauto moe-
ten de hele winkel door, stoppen het geld uit de kluis
in een zak en dan pas wordt die zak in een plofkoffer
met inktbeveiliging gelegd. Bij ons blijft het geld altijd
in de cassette totdat de geldauto terug is op onze zwaar
beveiligde vestiging in Waddinxveen.”
Winkels en tankstations hebben nog een andere be-
langrijke reden om voor RCCS te kiezen. Zodra het geld
is afgestort in de kluis, neemt het bedrijf van Rietbergen
de verantwoordelijkheid over. “De SmartSafe is aange-
sloten op het internet. Wij kunnen zien hoeveel geld
elke dag in de kluis belandt. Dat geld krijgen de onder-
nemers ’s nachts volledig automatisch op hun rekening
bijgeschreven.”
Cruciaal
In het waterdichte proces spelen de geldauto’s een
cruciale rol. Elk voertuig is voorzien van een gps-tracker
van MyFMS, waardoor de transportbegeleider op het
hoofdkantoor van RCCS de positie nauwgezet kan
volgen. Als dat nodig is, kan de begeleider op afstand
ingrijpen. “Als een geldauto wordt gestolen, kunnen we
via het motormanagementsysteem de auto stoppen op
de locatie waar de politie dat wil. Als de auto langza-
mer dan 10 kilometer per uur rijdt of stopt voor een
verkeerslicht, blijft hij stilstaan”, verklaart Willem Luuk
Nijdam, director operations bij RCCS.
Pas als de begeleider heeft vastgesteld dat een
geldauto is gearriveerd bij een winkel of tankstation en
voor de SmartSafe staat, krijgt de chauffeur van hem
een code voor het openen van de kluis. “Elke Vito is
voorzien van een inbouw, die nooit meer dan één lege
cassette tegelijk uitgeeft. De chauffeur neemt die mee
naar binnen en plaatst even later de volle cassette weer
terug. De begeleider ziet op zijn scherm wanneer de
kluis wordt geopend en wanneer de volle cassette in
de auto wordt geplaatst. Vertoont het hele proces een
afwijkend patroon? Dan zien we dat meteen. En als dat
nodig is, kunnen we de hulpverlenende instanties laten
meekijken op onze schermen”, legt Nijdam uit.
Geen vaste routes
De geldauto’s rijden geen vaste routes met vaste
adressen op vaste tijden. De cassettes worden pas opge-
haald als ze bijna vol zijn. “Dat betekent dat we elke dag
een nieuwe ritplanning maken. Komen we langs een cas-
Elke dag controleert RCCS olie, koelvloeistof en andere vloeistoffen om
calamiteiten te voorkomen.
Als het voertuig op een locatie met een SmartSafe is aangekomen, geeft
de inbouw niet meer dan één lege cassette uit.
sette die maar voor 10 procent is gevuld? Dan nemen we
die ook mee als dat efficiënter is. Klanten weten vooraf
dus ook niet wanneer RCCS komt”, weet Nijdam.
Voor de planning gebruikt RCCS Ritplan, het plan-
ningssysteem van EVO-it. Door de ritgegevens te analyse-
ren, kan de planning steeds verder worden verbeterd.
“Die data gebruiken we om vooruit te kijken. Als we
zien dat we elke maand op de derde donderdag op het-
zelfde adres komen, plannen we dat alvast in.”
De chauffeurs krijgen de route te zien op het scherm
in de auto. Ze weten vooraf exact hoe de locatie eruit
ziet, wat de beste aanrijroute is en waar ze hun auto
moeten parkeren. Dat wordt allemaal in kaart gebracht
door een schouw van RCCS, die elk nieuw adres eerst
bezoekt. “Hij kijkt ook hoe de beveiliging is georgani-
seerd en waar bijvoorbeeld camera’s hangen. Chauffeurs
kunnen die informatie met een klik op hun scherm
oproepen.”
Motorkap omhoog
Naast enkele tientallen Vito’s beschikt RCCS ook
over een aantal Volkswagens Transporter. Die dragen
allemaal het opschrift ‘waardetransport’ en hebben een
uniek nummer op het dak. “Dat is met name voor de
hulpverlenende instanties. Als een incident plaatsvindt,
weten ze door het opschrift direct dat ze met een extra
risicovolle situatie te maken hebben. Als een auto wordt
gestolen, is die dankzij het nummer op het dak goed
herkenbaar voor politiehelikopters”, stelt Nijdam.
Elke avond staan de bestelauto’s binnen de muren
van het pand in Waddinxveen. De motorkap staat stan-
daard open. “Elke dag controleren we olie, koelvloei-
stof, remolie en andere vloeistoffen om calamiteiten te
voorkomen”, aldus Nijdam, die spreekt van het groenste
wagenpark voor geldtransport in Nederland. “De reden
is dat onze auto’s, dankzij onze geavanceerde, slimme
technologieën, geen zware bepantsering nodig heb-
ben. Op korte termijn willen we zelfs elektrisch gaan
rijden. Dat hoeven die zware bepantserde auto’s niet te
proberen.”
Naar Duitsland
RCCS heeft wereldwijd patent op de SmartSafe en
de geldauto’s. Op dit moment werkt het bedrijf aan
uitbreiding naar Duitsland. Het Duitse ministerie van
Justitie heeft zijn goedkeuring gegeven aan het concept
van RCCS. Een samenwerkingsverband van meerdere
regionale geldtransporteurs gaat het concept onder
licentie uitvoeren. Dat hoeft RCCS niet zelf te doen,
verklaart Nijdam. “Wij ontwikkelen ons steeds meer tot
een hightech bedrijf.”
32-33_ictrccs.indd 33 03-10-19 16:38