In de persmap belooft Fiat ‘driving satisfaction at all
times’. Maar dan moeten we toch eerst door de Turijnse
ochtendspits op weg naar meer rustige buitenwegen.
Toch begint de pret al om de hoek van het hotel. De mo-
tor pakt direct op, de reactie op het gaspedaal is precies
en prettig te doseren, en de negen versnellingen achter
de Euro 6d 2,3 liter sterke diesel met variabele turbo doen
zonder schokken hun werk. De bak kent drie program-
ma’s: ‘normal’, ‘power’ en ‘eco’.
Start-Stop
Fiat geeft de Ducato standaard een start-/stopfunctie
mee. Goed voor het milieu maar in een handgeschakelde
auto is dat niet altijd fijn. In combinatie met de automaat
werkt het echter prima. Bij het eerste stoplicht slaat de
motor braaf af. Gewend aan automaten, houden we als
vanzelf de voet op de rem. Zodra je de rem lost, slaat de
motor weer aan en ben je zonder enige vertraging terug
in business. Helemaal perfect. Behalve als je lang in de
zon voor een stoplicht staat: geen motor = geen airco.
Scooters
De navigatie op het nieuwe multimediadashboard
loodst ons zonder mankeren door de binnenstad. De
aanwijzingen komen duidelijk over de luidsprekers van
het systeem zodat je niet op het scherm hoeft te kijken.
Dat is wel prettig, want we komen ogen te kort met al die
Italianen op scooters om ons heen. Blijkbaar heeft heel
tweewielend Turijn zich die morgen collectief verslapen
óf komt net terug van kamikazeles. Sowieso lijken ver-
keersborden en verkeerslichten in dit deel van de wereld
meer geïnterpreteerd te worden als een gedragsvoorstel
dan als een duidelijke uiting van een gebod of verbod.
NIEUWS
Onze ‘grote en rode’ rijdt voortreffelijk en valt goed op in het verkeer.
Power genoeg
Fiat Ducato met 9-traps automaat
De nieuwe Ducato MY2020 is waarschijnlijk
de meest complete versie die Fiat van deze
succesvolle bestelauto op de weg zet.
Bestelauto nam de 160 pk uitvoering met de
nieuwe 9-traps automaat mee voor een proefrit.
Tekst: Bert Roozendaal – Foto’s: Fiat, Roozworks
De nieuwe Ducato MY2020 heeft inderdaad power genoeg.
6 bestelauto nr. 2 – 2019
06-07-08-09-10_nieuws.indd 6 04-10-19 08:08