Pagina 7 van: Bestelauto nr. 2 – 2019

7bestelauto nr. 2 – 2019
De spiegels bieden een prima zicht en hebben als hulp
een blind spot indicator.
De 9-trapsautomaat kent drie
schakelprogramma’s en is ook
met de hand ‘door te tikken’.
Onze ‘grote en rode’ rijdt voortreffelijk en valt goed op in het verkeer.
Blind Spot
Enfin, when in Rome, act like the Romans. Dus als
ik plotseling drie banen moet opschuiven, zeg ik hardop
‘ik ben groot en rood’ en prak ik de Ducato op Italiaanse
wijze gedecideerd in het eerste het beste gat dat er rechts
opduikt. Geholpen door de prima spiegels past het prima.
Maar ik schrik wel van een harde piep vanaf het dash-
board. Het Blind Spot Assist is het er blijkbaar niet mee
eens en laat duidelijk weten dat er een achterligger vlak
op de bumper zit. Dat is ook de taak van het systeem,
dat de dode hoeken en de achterbumper van de Ducato
moet bewaken. Maar zó hard mopperen als de actie al is
uitgevoerd, lijkt wat veel van het goede.
Afstand
Sowieso zit de Ducato vol met allerlei waarschuwende
signalen. Vervelend alleen dat hij wel veel piept, klikt en
zoemt, maar niet altijd met een symbooltje in het dash-
board laat weten, waarom hij dat doet. Het LDWS heeft
wél symbolen in het display en waarschuwt bovendien
braaf in de linker- of rechterspeaker als ik met de wielen
over een lijn ga. Alleen doet hij dat ook met tramrails.
Ook het Full Brake Control (FBS) is wat strak afgesteld.
Het geeft een signaal als er voor de auto een obstakel
opduikt en je niet hard genoeg remt naar de zin van Fiat.
Eventueel grijpt de computer zelfs in met een noodstop.
Alleen vindt het FBS vanwege de drukke ochtendspits
continu dat er iets voor ons zit en piept dat het een lieve
lust is. Sharp deduction Watson, maar probeer maar eens
voldoende afstand te houden in Turijn.
Gas erop
Eenmaal op de buitenwegen keert de rust weer en
kan het gas erop. De half beladen auto reageert verheugd
en we krullen een prachtige weg omhoog op. Een blik op
het multimediascherm leert dat de Ducato overal precies
weet hoe hard je mag rijden. Bijna op de meter nauwkeu-
rig zien we het symbooltje in de navigatie verspringen.
Het gaat steeds steiler omhoog en hoewel we niet kunnen
zeggen dat er te weinig vermogen uit de kelder komt,
zetten we de bak in powerrrr! Dat gaat als de brandweer,
maar resulteert in zoveel wielslip dat we daar snel weer
mee ophouden. Best handig met een zware lading of een
aanhanger, maar op een weg omhoog met haarspeldboch-
ten een beetje teveel van het goede. Even later blijkt de
weg lekker rechtuit door allerlei dorpen te voeren. Een
goed moment voor een modeste snelheid, en dus kiezen
we ‘eco’. Dat rijdt inderdaad een stuk rustiger. Maar het
eerder getoonde Italiaanse temperament gaat daarmee
ook terug in de doos. Als het even weer omhoog gaat,
merk je heel goed dat het allemaal wat minder rap wordt.
In Nederland zou je er prima mee kunnen rijden maar
hier gaan we snel weer naar ‘normal’.
Instructie
De auto stuurt strak met een lichte neiging tot on-
derstuur als je in een bocht de variabele turbo tot spoed
maant. Het geluidsniveau blijft binnen de perken en de
zit op de ruim verstelbare stoel is goed. Mooi dashboard
ook. Al loont het zeker de moeite om uitgebreid in het in-
structieboekje te duiken als je élke functie wilt doorgron-
den. Want het zal best dat de boordcomputer je allerlei
informatie kan geven, maar echt intuïtief te bedienen is
hij niet.
Enige intuïtie lijkt ook handig als je op de cruise
control rijdt. Bij veel voertuigen geeft het dashboard de
ingestelde snelheid aan. De Ducato doet dat niet. Wel is
de cruise control heel simpel te bedienen met één handle
aan de linkerkant van de stuurkolom.
Terug in de stad rijden we ons direct om een hoek
klem tegen een lossende vrachtwagen. Normaal is ach-
terwaarts het smalle straatje weer uitdraaien niet aan te
bevelen. Maar wij hebben het Rear Cross Path Detection
(RCP) van de Ducato. Die ‘kijkt’ achter de auto en zolang
RCP niet biept, kun je oprijden. Het geeft je zeker een
steun in de rug. Maar tegelijkertijd vraagt het toch enige
‘wij zijn groot en rood’ mentaliteit. Want je steekt wél
blind eerst 3 meter achterwaarts de straat op.
Verwennen
Helaas is al die overvloedig aanwezige elektronica
in ons testvoertuig niet standaard. Dat geldt ook voor
Apple Play én Android Auto, de regensensor en het
TPMS. Net als voor de mooie soepel schakelende 9-traps
automaat moet je daarvoor de nodige ‘verwenvinkjes’ op
het bestelformulier zetten. De nieuwe Ducato komt met
één 2,3 liter viercilinder krachtbron die de vorige 2-liter
vervangt. Het instapmodel is er handgeschakeld met
120 pk/320 Nm. De 140 pk/350 Nm-versie die het meest
gekocht wordt, de door ons gereden 160 pk/400 Nm en
het topmodel met 180 pk/450 Nm zijn ook leverbaar met
de automaat. Daarnaast is de Ducato ook met een groene
3-liter 136 pk CNG-motor te koop die 350 Nm op de
schaal zet. Die kan ook op bio-CNG rijden, en is daarmee
het meest eco-vriendelijk van de vijf.
06-07-08-09-10_nieuws.indd 7 04-10-19 08:08