Pagina 9 van: Bestelauto nr. 2 – 2019

De Vivaro heeft tal van slimme foefjes, zoals het luik in het tussenschot.
De Opel Movano neemt niet het uiterlijk, maar wel het slimme interieur van evenknie
Renault Master over.
9bestelauto nr. 2 – 2019
Roet in het eten
Vanzelfsprekend is er ook een dubbele-cabineversie en
die nemen wij mee voor een rit rond Rüsselsheim, waar
de Opel-fabrieken zijn gevestigd. Deze Vivaro heeft de 2.0
liter CDTi diesel met 122 pk en 340 Nm koppel, wat een
prima combinatie is. Het interieur hebben we inmiddels al
heel vaak gezien bij de collega-auto’s van PSA, en we weten
dus dat het interieur goed en zeer functioneel is ingericht.
Het is eigenlijk niet moeilijk: met het goede dealernetwerk
in Nederland moet Opel met deze Vivaro in staat zijn
een goed graantje mee te pikken van de markt. Dat moet
dan wel gebeuren met een andere dubbele cabine dan de
zogeheten Crew Van in onze demo-auto, want die heeft een
wegklapbaar tussenschot. Superslim, bekijk het vlog bij dit
verhaal maar, maar door de strenge fiscale regels helaas niet
toegestaan in Nederland. De normale dubbele cabine die we
ook kennen van de andere PSA-modellen, in veel gevallen
afkomstig van Snoeks, is natuurlijk wel beschikbaar. De
prijzen voor de nieuwe Vivaro beginnen bij 17.999 euro. Een
dubbele-cabineversie is er vanaf 22.749 euro. We rijden ook
nog even kort met een 4×4-versie van de Vivaro, verzorgd
door offroadspecialist Dangel. 4×4-versies van bestelauto’s
als deze worden in Nederland maar mondjesmaat verkocht,
maar het is goed om te weten dat ze beschikbaar zijn,
mocht je voor het werk regelmatig van het asfalt af moeten.
Groot genoeg
Op het evenemententerrein staat naast de Vivaro een
nieuwe Movano. Die zien we echt voor het eerst, maar
verrassend genoeg heeft de Movano niet dezelfde facelift
als tweelingbroer Renault Master gekregen. Die kreeg van
Renault-designer Laurens van den Acker een wat stoerder
front, maar de Movano moet het doen met een nieuw
streepje chroom in de grille en fraaie led-verlichting. De
reden waarom de Movano uiterlijk niet is aangepakt luidt
officieel dat de grille van de Movano al groot genoeg was
om lucht te bieden aan de nieuwe Euro 6d-TEMP-motoren.
Wij denken dat er achter de schermen, samen met PSA,
ook wordt gewerkt aan een volledig nieuwe grote besteller
die binnen nu en pakweg twee jaar wordt gepresenteerd als
Citroën, Peugeot, Opel en wie weet ook Toyota.
De Opel Movano is er in meer dan 150 varianten, af
fabriek. Dat betekent: vier lengtematen, drie hoogtematen
en tal van slimme toepassingen en ombouwvarianten. De
Movano heeft net als de Master een nieuwe motor: de 2,3
liter TwinTurbo diesel, verkrijgbaar met 136, 150 en 180 pk
als Euro 6d-TEMP en 131, 146 en 163 pk als Euro 6d voor
de zware toepassingen. Het koppel varieert van 330 tot 400
Nm, beschikbaar vanaf 1.500 toeren. De Movano beschikt
altijd over een handgeschakelde zesbak, een automaat komt
op een later tijdstip. Die komt dan beschikbaar voor de 150
en 180 pk-versie.
Stap
Het interieur van de Movano is wel helemaal vernieuwd
en heeft net als de Master echt slimme oplossingen. Veel
opbergruimte, een uitklapbare bekerhouder, een uitschuif-
tafeltje en een megagrote FlexTray dashboardkast van 10,5
liter. Al die ruimte gaat wel ten koste van een airbag voor
de bijrijder. Opel maakt van het interieur echter een serieus
mobiel kantoor en daarom nemen we dat graag voor lief. De
Movano die we willen rijden is een L3H2-versie die letterlijk
uit de fabriek komt gerold en eerst nog op kenteken moet
worden gezet. Als dat gebeurd is, zetten we koers voor een
rondje Rüsselsheim. Dat levert weinig verrassingen op. De
aandrijflijn voldoet goed, maar ook bij Opel vinden we het
jammer dat het onderstel niet verbeterd is. Dat gaat ten
koste van een mogelijk beter weggedrag. Wel fijn is de reeks
aan veiligheids- en assistentiesystemen: Active Brake Assist,
Hill Start Assist, Zijwindassistent, Front Collision Warning,
Lane Departure Warning en nog veel meer. Ook de Opel
heeft Rear View Assist en een dodehoekwaarschuwing.
Daarmee zet Opel echt een stap in veiligheid.
De nieuwe Movano is per direct te bestellen vanaf
25.549 euro (exclusief BTW/BPM). Het instapmodel is
uitgerust met voorwielaandrijving en heeft een maxi-
mum toelaatbaar gewicht van 2.800 kg. De versie met een
maximum toelaatbaar gewicht van 3.500 kg kost minimaal
27.149 euro.
Scan de QR-code voor het vlog over
deze rij-impressie.
06-07-08-09-10_nieuws.indd 9 04-10-19 08:08