Pagina 10 van: Bestelauto nr. 2 – 2020

TECHNIEK Tekst & Foto’s: Bert Roozendaal
Waterstof in opkomst
Holthausen Clean Technology
“Eind volgend jaar zijn er 22 stations in
Nederland waar je waterstof kunt tanken. Dat zal
de vraag naar H2-bestelvoertuigen stimuleren.”
Dat is de verwachting van Stefan van der Spek,
commercieel medewerker en woordvoerder bij
Holthausen Clean Technology in Hoogezand.
De markt voor bestelwagens op waterstof is dit jaar stabiel gebleven maar niet gegroeid.
Op dit moment zijn er nog maar vijf waterstofstati-
ons. Het is die forse groei die volgens Van der Spek een
einde zal maken aan de bekende kip-eivraag die zich
aandient bij elke nieuwe brandstof. Zonder infrastruc-
tuur geen verkoop van voertuigen, en zonder voertui-
gen loont het niet om in dit geval waterstofstations te
openen.
“Ook hier zal de kost voor de baat moeten uitgaan”,
weet Van der Spek. “Maar dat gebeurt nu. Zo hebben
wij als Holthausen Clean Technology de exploitatie van
het waterstofstation in Groningen binnen de Holthau-
sen-groep op ons genomen en hebben we de gunning
gekregen voor het nieuw te bouwen waterstofstation op
de Westpoort in Amsterdam.”
Transitie
Met 22 stations is er weliswaar nog geen landelijke
dekking. Als je een parallel trekt naar CNG/LNG, dan zou
je er honderd nodig hebben. Maar met name in het wes-
ten en midden van het land zijn er volgend jaar genoeg
stations om redelijk makkelijk te kunnen tanken. “En
daarom hoop ik dat steeds meer met name overheden
zullen overgaan tot de aanschaf van een bestelwagen
op waterstof. Die markt is nu nog beperkt tot nagenoeg
alleen de stad Groningen en de aanpalende gemeente
Noorderveld in Drenthe. Maar er zijn 355 gemeenten in
Nederland. En met name de drie grote steden Amster-
dam, Rotterdam en Utrecht, die elk volgend jaar drie
tankstations krijgen, kunnen vanaf volgend jaar met
hun eigen wagenpark laten zien dat het hen ernst is met
de transitie: Practice what you preach.”
High-end
In het geval van Holthausen is het zeker ook preken
voor eigen parochie. Holthausen Clean Technology is de
enige fabrikant ter wereld die echt al op grotere schaal
bedrijfsvoertuigen op waterstof in de markt zet. Recent
ging het voor de truckafdeling een strategische alliantie
aan met het Amerikaanse Hyzon. Daarmee borgen de
Groningers zowel hun behoefte aan investeringskapitaal
voor groei en R&D als een constante aanvoer van high-
end componenten.
Andersom
“Onze bestelwagentak blijft gewoon onder Holthau-
sen Clean Technology”, legt Van der Spek uit. “Natuur-
lijk liften de bestelwagens mee op onze verbintenis met
Hyzon. We gebruiken hun componenten. Maar verder
doen we voor de bestelwagens onze eigen R&D. Trucks
en bestelauto’s zijn twee verschillende markten geble-
ken die zich beide verrassend ontwikkelen.” Van der
Spek illustreert dat aan de hand van de inschatting die
Holthausen eind vorig jaar maakte. “We dachten toen
50 bestelwagens te gaan ombouwen en vijftien trucks.
Maar dat bleek precies andersom: de trucks boomen
naar 70 dit jaar. Bij de bestelwagens blijven de aantallen
hetzelfde als vorig jaar. Dat is weliswaar stabiel, maar
laat dus minder stijging zien.”
Tweede generatie
Volgens Van der Spek zijn daar verschillende rede-
nen voor. “De belangrijkste is dat de meerinvestering
naar waterstof op de basisprijs van een bestelauto rela-
tief veel hoger is dan bij een truck. En verder bouwen
wij alleen om op basis van de VW-modellen Crafter en
T6. Bij die laatste beginnen we met een diesel en vervan-
gen we de hele aandrijf lijn met die van ons. Dus de elek-
tromotor, het accupakket, de fuel cell en de benodigde
software komt allemaal bij ons vandaan. Daar bouwen
we nu al de tweede generatie met fuel cell-vermogens
van tussen de 15 en 30 kW en een grotere actieradius
tot zelfs 550 kilometer.”
10 bestelauto nr. 2 – 2020
10-11_holthausencleanenergy.indd 10 23-10-20 10:22