11bestelauto nr. 2 – 2020
Waterstof in opkomst
Range extender
Van der Spek: “Bij de Crafter begonnen we aanvan-
kelijk met een e-Crafter, waar wij het waterstofgedeelte
aan toevoegden als range extender.” Dat leek logisch,
maar blijkt uiteindelijk duurder te zijn. “De toch al dure
e-Crafter verdubbelt in prijs met een fuel cell. En heeft
het nadeel dat de elektrische versie niet zoveel mag trek-
ken. Vandaar dat wij nu liever ook de Crafter vanaf een
diesel ombouwen. Dat is goedkoper en je houdt meer
trekgewicht over. Ook hier is het grote voordeel voor de
klant dat hij een voertuig koopt met een veel grotere
actieradius tot 450 kilometer dan hij op accu’s kan
krijgen. En bovendien een auto die zowel aan de stekker
kan als binnen drie minuten een volle tank waterstof
heeft als je wilt doorrijden. Dat maakt onze HH-H2E-
Crafter veel veelzijdiger en beter toepasbaar.”
Schaalvergroting
De vraag is natuurlijk of, gezien de hoge kosten, de
markt voor bestelauto’s op waterstof ooit heel groot
gaat worden. Is er dan niet het risico voor Holthausen
dat de volgende generatie BEV-bestelauto rap een zoda-
nige actieradius krijgt dat het eigenlijk geen zin meer
heeft een fuel cell als range extender toe te voegen?
“Dat laatste zou kunnen”, mijmert Van der Spek. “Maar
tot 2030 zie ik dat niet gebeuren. Daarbij denken wij
dat door de schaalvergroting van onze kant de kosten
van onze waterstofvoertuigen zullen zakken. Zo zijn wij
bezig met het ontwikkelen van een productie waarbij we
bijvoorbeeld onze eigen fuel cells kunnen maken voor
nog meer maatwerk. En verder komen er steeds meer
subsidies. Zo komt Amsterdam momenteel ondernemers
tegemoet met een subsidie tot zelfs 40 mille voor de
aanschaf van een waterstof bedrijfsvoertuig. Dat en het
feit dat je geen wegenbelasting betaalt, maakt het gat nu
ook al f link kleiner.”
Daarnaast hebben de Holthausen-producten nog
een voordeel: een waterstof aangedreven bestelvoertuig
Stefan van der
Spek: “Volgend
jaar zijn er 22
waterstofstati-
ons. Dan kunnen
gemeenten laten
zien dat het ze
ernst is met de
transitie.”
Een bestelauto
op waterstof kan
met een beperkt
accupakket toe.
De ombouw van een diesel naar waterstof: boven de elektromotor komt
de fuelstack. De research en development houdt Holthausen in eigen beheer.
hoeft niet na elke 100 kilometer voor langere tijd aan de
stroom. Van der Spek: “Je tankt hem bijna net zo snel
als een gewone diesel. Daarbij heeft de ondernemer nog
het gegeven dat de laadinfrastructuur in veel gebieden
de eerste jaren nog achterblijft bij de vraag. Daardoor is
het lang niet altijd zeker dat er altijd voldoende elektri-
sche energie voorhanden zal zijn. Met waterstof heb je
dat probleem niet.”
10-11_holthausencleanenergy.indd 11 23-10-20 10:22