15bestelauto nr. 2 – 2020
Intelligenti-e
Mercedes-Benz EQV 300 L2
Mercedes-Benz zou Mercedes-Benz niet zijn als het niet een
aparte ‘brand’ had bedacht voor haar elektrische auto’s. Dat
merk is ‘EQ’, wat staat voor zoiets als elektrisch én intelligent.
De EQV in deze test is dus de EQ Van, al dekt dat niet helemaal
de lading. De EQV is eigenlijk een personenbusje, zeg maar de
elektrische V-Klasse. Maar net als bij de V-Klasse zal ook daar een
dubbele-cabineversie van komen, en daarom heetten we de EQV
van harte welkom. Natuurlijk is deze auto buitengewoon luxe,
maar ook buitengewoon verfijnd. De aandrijflijn en het onderstel
zijn zo goed, dat je slechts zelden merkt dat je met een dik
2,5 ton wegend voertuig met een dik accupakket onderweg bent.
De EQV is een genot om te rijden, ook door die aandrijflijn. Met
204 pk mis je natuurlijk nooit vermogen, en 90 kWh aan ac-
cucapaciteit zorgt ervoor dat je nooit meer bang bent om zonder
stroom te komen staan. 376 reële kilometers kom je er ver mee.
Met vier rijmodi kun je kiezen hoeveel stroom je wilt gebruiken
voor zaken als het binnenklimaat of vermogen. Heel goed zijn
de flippers achter het stuur waarmee je de mate van regeneratie
kunt regelen. Wij betrapten ons erop dat we zeker in de stad al
spelende met de flippers volleerde ‘one-pedal-drivers’ werden.
En juist dat maakt elektrisch rijden zo leuk! Goed gebruikma-
kend van de techniek zie je de kosten voor stroomverbruik bij
wijze van spreken minder worden. De EQV zit natuurlijk vol met
comfortzaken die wellicht op een echte bedrijfswagen niet zo
snel gekozen zullen worden. De actieve afstandsassistent in com-
binatie met cruise control zouden wij elke dag kiezen. Deze ACC
is, zeker met het Stop & Go, heerlijk in de file en als je het goed
gebruikt zelfs in de stad. Met 965 kg aan laadvermogen doet deze
personenbus heel netjes mee, en met de achterste rij stoelen ver-
wijderd zagen wij zeker potentie voor een dubbele-cabineversie
van deze EQV. Dat grijze kenteken is wel welkom, want de BPM
op deze versie maakt hem heel duur.
>>
12-13-14-15-16-17_bestelautomultitest.indd 15 23-10-20 10:48