Pagina 16 van: Bestelauto nr. 2 – 2020

16 bestelauto nr. 2 – 2020
MULTITEST
Opzet & Conclusies
Er is geen ontkomen meer aan als je je oriënteert op een
nieuwe bestelauto: ga ik al elektrisch of niet? We weten dat veel
ondernemers zich die vraag stellen. Daar is heel veel op te zeg-
gen, maar voorlopig kijken we even naar de hardware: de auto
zelf. Dit najaar komt er een golf aan elektrische bestellers in het
eentonnersegment op de markt. We sommen even op: de Citroën
e-Jumpy, Maxus eDeliver3, de Mercedes eVito longrange, Opel
Vivaro-e, Peugeot e-Expert en de Toyota ProAce Electric. Veel van
die auto’s zijn afkomstig of afgeleid van PSA. Dat probeerde uit
alle macht om een bestelauto naar onze redactie te brengen, maar
alle pogingen mislukten. Wel op tijd waren Maxus en Mercedes-
Benz, al bracht die laatste nog een compromis met de EQV. Dat is
eigenlijk de elektrische versie van de V-Klasse personenvervoerder.
Superluxe dus, maar uiteindelijk komt van deze auto ook een
dubbele cabine en is de aandrijflijn gelijk aan die van de eVito
Tourer. Compromis aanvaard, het is in deze tijden van Corona (en
haperende autoproductie) al heel wat om een nieuw model tijdig
op de weg te hebben.
Twee auto’s dus maar in deze test, en dan verschillen ze ook
nog eens in hoge mate van elkaar. Dat gaat overigens niet op als
het om de afmetingen gaat. De Maxus en de Mercedes zijn onge-
veer even lang en even breed. De Maxus is maar liefst 15 cm lager
dan de Mercedes. Dat zorgt ervoor dat hij wat langgerekt oogt. De
Maxus heeft met 330 cm een 10 centimeter langere wielbasis dan
de EQV. De Mercedes-Benz is een uitermate luxe auto, voorzien
van de laatste stand van technologie en volledig ‘connected’. De
Maxus is veel meer ‘basic’, met in de cabine hetzelfde materiaal
op de vloer als in de laadruimte. Die eenvoudige opzet zorgt er
wel voor dat de Maxus met zijn 1.640 kg bijna 900 kg lichter is
dan de Mercedes! Beide mogen ze echter bijna 1.000 kg aan lading
meenemen. Bij de Mercedes EQV zijn die cijfers gebaseerd op
de personenautoconfiguratie, dat kan zeker nog verschillen als
er straks echt een dubbele-cabine-uitvoering is. Bij de EQV geen
trekhaak, want hij mag niets aan gewicht trekken. De Maxus mag
in de 2021-uitvoering 1.100 kg aan de trekhaak hangen. In de
preproductie-uitvoering die wij testten, was dat nog 440 kg.
De aandrijflijn bij zowel de Maxus als de Mercedes-Benz beviel
ons tijdens de test zeer. Goede acceleratie, goede mogelijkheden
tot regeneratie (al is de EQV daar veel verfijnder in) en een actiera-
dius die op zijn minst overeenkomt met de WLTP-fabrieksopgave.
Met 243 km (Maxus) en 376 km (Mercedes) behoort range-anxiety
tot het verleden. Met dergelijke aantallen kilometers kun je mak-
kelijk een dag lang werken. In onze verbruikstest komt de Maxus
wel als veel zuiniger dan de Mercedes naar voren. Die is echter zo-
als gezegd veel zwaarder en hij heeft veel meer vermogen. Omdat
de auto’s zo veel van elkaar verschillen, hebben we ze dit keer niet
beladen getest. Praktijkervaringen uit het verleden leren dat bij
een 60-procents belading er ongeveer 10 procent stroomverbruik
bij komt. Bijladen op de snelladers van Fastned langs de snelweg
ging heerlijk snel na onze 53 km lange testrit.
De reacties op de elektrische bestellers waren niet van de lucht
tijdens onze test. Omstanders moesten wennen aan de Maxus
(‘SAIC? Nooit van gehoord!’), de Mercedes oogstte lof om zijn ui-
terlijk. Feit is wel dat de Mercedes (inclusief BPM) dik twee keer zo
duur is als de Maxus. Die heeft een prijs die heel scherp lijkt, maar
niet eens zo veel verschilt van die van de e-bestellers van PSA. U
doet er goed aan bij mogelijke aanschaf of lease ook die auto’s,
evenals de Toyota, in overweging te nemen.
Specifi caties
SAIC Maxus Mercedes-Benz
eDeliver3 EQV
LWB 53 kWh 300 L2
Motor elektrisch elektrisch
Max. vermogen (kW/pk) 90 150
Koppel (Nm) 225 362
Accu lithium-ion lithium-ion
Capaciteit (kWh) 53 90
Transmissie (M/A, aantal) automaat, traploos automaat, traploos
Wielbasis (cm) 330 320
LxBxH uitwendig (cm) 515 x 178 x 190 514 x 193 x 188
Frontaal oppervlakte (m2) 3,4 3,6
LxBxH laadruimte (cm) 278 x 166 x 132 173 x 141 x 128
Volume laadruimte (m3) 6,2 3,1
Afstand laadvloer-straat (cm) 52 54
Bruto laadvermogen (kg) 990 965
Eigen gewicht (kg) 1.640 2.535
Totaal toelaatbaar gewicht (kg) 2.630 3.500
Max. aanhangwagengewicht (kg) 440*** 0
Prijs vanaf (€) 31.490,-* 59.990,-**
Prijs als getest (€) 35.490,-* 84.160,-**
* Prijzen excl. BTW/BPM/
afl everkosten
**Prijzen excl. BTW/
afl everkosten
***1.100 kg vanaf Q1 2021
12-13-14-15-16-17_bestelautomultitest.indd 16 23-10-20 10:48