Pagina 19 van: Bestelauto nr. 2 – 2020

19bestelauto nr. 2 – 2020
De transmissie bedien je met knoppen. Ook te zien: de startknop en de knoppen voor de
rijmodi.
Het interieur is zo goed als het zelfde als bij de Vivaro met dieselmotor.
Het accupakket is heel mooi onder de laadvloer en cabine weggewerkt.
[Scan de QR-code voor het
vlog over de Vivaro-e.]
mee vergrendelen of de verwarming (of airco) alvast
aanzetten.
Standje B
We zijn de grote hal inmiddels al een tijdje uit. In
het interieur van de Vivaro-e is er maar weinig verschil
te merken met de gewone Vivaro. Er is keyless entry,
met een startknop dus, en de pook is vervangen door
drukknoppen voor de bediening van de automatische
transmissie. Daarnaast zien we nog een knop, waarmee
drie verschillende rijmodi kunnen worden geselecteerd:
Eco, Normal en Power. Best logisch, want je hebt niet
altijd het maximale vermogen van de motor nodig. In
de stad bijvoorbeeld kun je prima met Eco of Normal
rijden. Wie even snel wil inhalen of haast heeft op de
snelweg, kiest Power. De mate van regeneratie, het
teruggeven van energie bij ‘gas los’ of remmen, wordt
steeds sterker bij Normal en Eco. Naarmate de accu’s
leger worden, wordt het ‘afremmen op de motor’ steeds
sterker. Bij volle accu’s ondervonden wij veel minder re-
generatie. Wie echt veel energie wil terugwinnen, drukt
op de knop met de letter ‘B’ bij de transmissie. Dan is
het nog veel beter mogelijk om zonder het rempedaal
aan te raken rond te rijden. Volgens Opel is met slim
regenereren de actieradius (bij het 75 kWh-pakket) te
vergroten tot wel 470 km.
Dubbele cabine
De eerste Vivaro-e waar Bestelauto mee reed, was
een uitvoering met dubbele cabine. Slim om die meteen
te leveren, want veel ondernemers willen zo’n dub-
bele cabine. Maar er is ook een gesloten bestelauto, een
combi-versie, een chassis-cabine, een platform-cabine
en zelfs een personenwagenversie in de vorm van de
Zafira-e Life. De Vivaro-e is er in gesloten versie in drie
lengtes, de L1, L2 en L3. Afhankelijk van de lengte is
het laadvermogen 1.000 tot 1.275 kg. Dat is best netjes,
als je bedenkt dat de diesel-Vivaro 1.405 kg mee mag
nemen. Het totaalgewicht van de Vivaro-e ligt tussen de
2.800 en 3.100 kg. Ook is de montage van een trekhaak
mogelijk, er mag dan 1.000 kg aan gehangen worden.
Zwaartepunt
De Vivaro-e rijdt net zo makkelijk als de dieselversie.
Geen zorgen daarover. Hij ligt stevig op de weg omdat
het accupakket onder de auto hangt, zeg maar tussen de
voor- en achteras. Dat zorgt voor een laag zwaartepunt
en derhalve een goed gevoel met het wegdek. Het is
zeker niet onprettig. Van elektrische auto’s hoor je altijd
dat ze zo ‘lekker stil’ zijn. Dat is de Vivaro-e ook, maar
dan vooral bij lage snelheden. Op de snelweg zorgen ge-
luiden van banden en windgeruis voor een net zo hoog
geluidsniveau als bij een fossiel aangedreven auto. De
Vivaro-e heeft bij lage snelheden wel een fraai zoemend
geluid dat voetgangers en fietsers kan waarschuwen.
Een langzaam rijdende Vivaro-e hoor je anders echt niet
aankomen!
Mooi, zo’n Vivaro-e, maar wat kost hij dan? De prijs-
lijst begint bij 30.599 euro. Daar krijg je een S oftewel
een L1-versie voor, met een 50 kWh accupakket en een
laadvermogen van 1.000 kg. Wil je 75 kWh aan accu’s,
dan ga je automatisch naar de L2 en een prijs van 38.999
euro. Een dubbele cabine is er als L3 met 50 kWh vanaf
34.999 euro. Wie een dubbele cabine met 75 kWh wil,
moet 42.399 euro betalen. Voor personenvervoer
(9 man) is er de Combi, vanaf 35.499 euro. Standaard
heeft de Vivaro-e een garantie van acht jaar op het voer-
tuig en 160.000 km op de accu’s. Rondkijken bij de equi-
valenten van deze Vivaro-e heeft nut: de andere auto’s,
van PSA en Toyota, verschillen fiks in prijs en garantie.
18-19_opelvivaro-e.indd 19 22-10-20 13:24