Pagina 20 van: Bestelauto nr. 2 – 2020

INTERVIEW Tekst: Bert Roozendaal – Foto’s: Roozworks, Sortimo
‘Het gaat niet alleen om
nóg lichtere kastjes’
Directeur Sortimo Ruud de Hoop:
Bedrijfswageninrichter Sortimo uit Moordrecht
introduceerde begin dit jaar haar vijfde generatie
inrichtingen: SR5. Daarna brak Covid-19 uit.
Toch is men op het hoofdkantoor positief.
“Corona creëert ook kansen. En ook verdere
ontwikkelingen, zoals steeds meer elektrische
voertuigen, zullen de professional onze kant
opduwen.”
Philippe Narbeburu: “Nederland wordt een van belangrijke markten
voor de Boxer Electric”.
“De markt is momenteel met ruim een kwart
gekrompen, dat is ongekend”, vertellen directeuren
Ruud de Hoop en Lars Hendrikx. “Maar ook voor de
Corona-uitbraak zagen wij de verkoop van nieuwe lichte
bedrijfswagens al afvlakken door de stikstof- en PFAS-
perikelen. Daarbij komt nog de niet af latende stroom
berichten over alle elektrische voertuigen die er gaan
komen. Dat maakt dat veel ondernemers besloten heb-
ben een jaartje door te rijden.”
Naar voren
Daarom zien De Hoop en Hendrikx nu juist kansen
door de Covid-19 malaise. “Dit is tijdelijk, er komt een
20 bestelauto nr. 2 – 2020
inhaalvraag. Dat kan positief voor ons zijn. Want veel
bedrijven hadden allang eens goed naar de organisa-
tie van hun werk in combinatie met hun mobiliteit
moeten kijken. Dat weten ze ook. Wij kunnen in dat
organisatorische deel een doorslaggevende rol spelen.
Maar als wij dat tot nu toe vertelden, kregen wij heel
vaak als antwoord: ‘Druk, druk, druk, nu even niet’.
Door Corona is enerzijds de urgentie om alle werkpro-
cessen opnieuw onder de loep te nemen gestegen, en
anderzijds hebben bedrijven daar nu tijd voor. En als
ze dan toch bezig zijn, gebruiken veel ondernemers dit
ref lectieproces ook meteen om wat verder naar voren
te kijken.”
Want er gaat veel veranderen. “Steden worden nu
echt snel minder toegankelijk voor fossiel aangedreven
voertuigen. Dat betekent dat ondernemers die daar
hun werk hebben, echt moeten gaan kijken hoe ze
straks hun mobiliteit organiseren. Elektrificering lijkt
het sleutelwoord om straks nog de stad in te kunnen.
Dan gaat gewicht nóg meer een rol spelen, nu ook in
verband met de actieradius. Maar wellicht gaat een
bedrijf helemaal niet meer met losse bestelwagens
de stad in en zorgt het voor een hub en elektrisch
ondersteunde transportfietsen. Daar spelen wij op in
met onze Cargobike, maar meer nog met onze nieuwe
sContainer als afsluitbare tijdelijke opslag op een
werklocatie. De containers zijn vrij in te richten en te
verplaatsen met een palletwagen, heftruck of kraan.
De sContainer kan overal staan waar nodig. Je kunt
hem bijvullen of met alles er in laten brengen. Als al je
spullen al op het werk liggen, hoef je niet meer met je
eigen bestelauto die binnenstad in. Dan kun je wellicht
negen man in één busje laten rijden”, vertelt Ruud de
Hoop over het nieuwste lid van de Sortimo-familie.
Bord spaghetti
Los daarvan kan bijna overal met name het voor-
raadbeheer vaak veel efficiënter, vinden de direc-
teuren. “Wij zien nog veel bestelwagens met houten
stellingen langs de wanden. Afgeladen met van alles
en nog wat, maar met de organisatiestructuur van een
bord spaghetti. Als een monteur wil controleren of
hij wel genoeg haakse knelkoppelingetjes 15 bij zich
heeft, moet hij over alle uitrusting naar voren tijgeren
om dat te bekijken. Dus wat doet hij? Hij gooit er voor
de zekerheid nog maar een doosje extra in. Gevolg:
zijn bus rijdt continu met 100-150 kg te veel rond. Dat
kost niet alleen brandstof. Extra voorraad verhoogt de
faalkosten en is dood kapitaal. Om nog maar te zwijgen
van alle extra tijd vanwege het zoeken.”
20-21_sortimo.indd 20 22-10-20 13:24