Pagina 21 van: Bestelauto nr. 2 – 2020

21bestelauto nr. 2 – 2020
‘Het gaat niet alleen om
nóg lichtere kastjes’
Racefiets
Natuurlijk preken De Hoop en Hendrikx voor
eigen parochie als ze zeggen dat de monteur met een
Sortimo-bedrijfwageninrichting veel sneller, efficiën-
ter, makkelijker en veiliger werkt. Maar ze hebben een
punt. “Naast gewicht wijzen wij ook op het belang van
je organisatiegraad. De winst zit er veel meer in dat je
precies weet wat je aan boord hebt. En dus geen extra
doosje knelkoppelingetjes uit het magazijn hoeft te ha-
len. Dat telt meer dan een mogelijke gewichtsbesparing
bij ons nieuwste systeem”, vertelt De Hoop. “Ik verge-
lijk het altijd met zo’n amateur racefietser. Die koopt
voor de hoofdprijs een superlichte fiets met een kevlar
frame en uitgeboorde boutjes. Elke gram telt toch? En
vervolgens gaat hij daar met zó’n buik op fietsen”, wijst
hij. “Dan denk ik ‘had één biertje minder gedronken,
dan had je vijf keer zoveel gewicht bespaard!’ Zo is het
ook met onze systemen: het meeste gewicht zit in wat je
meeneemt en minder in wat die stelling weegt.”
Hout is fout
“Natuurlijk gaat gewicht de komende jaren meer
tellen”, voorspelt Ruud. “Hoe zwaarder een elektrisch
voertuig is, des te minder actieradius het heeft. Dat is
nu ook al zo, alleen kun je sneller tanken dan bijladen.
Daarnaast zal ook veiligheid steeds belangrijker worden.
Waar een goed gebouwde houten inrichting best goed
georganiseerd kan zijn, valt die daar door de mand. Bij
veiligheid kun je maar één ding zeggen: hout is fout!
Bedrijven moeten verplicht voor een veilige arbeidsplek
zorgen. Daar kan ik kort in zijn. Je kunt het nog zo mooi
intimmeren, vastzetten met beugels, schroeven en lijm:
bij een echte klap scheurt het af en komt het door de
voorruit. Dan lijkt die scheidingswand wel van papier.
Bekijk de filmpjes op YouTube maar.”
Strategisch inrichten
Dat een bedrijfswageninrichting alles met de totale
organisatie van het bedrijf te maken heeft, staat voor
Sortimo als een paal boven water. Hendrikx: “Je inrich-
ting verraadt je werkwijze en hoe je daarover denkt.
Zo is onze nieuwe SR5-serie ontwikkeld met de Japanse
De super trans-
portfiets Pro
Cargo CT1 van
Sortimo kan
280 kg vervoe-
ren (inclusief
de bestuurder).
Maar hij vindt
in Nederland
nog nauwelijks
aftrek.
Het nieuwe Sortimo SR5-systeem heeft een centraal geplaatste staander zodat de rekken
en bakken de carrosserielijn beter volgen.
Ruud de Hoop (links) en Lars Hendrikx: “Het gaat om organisatie en
minder om de laatste gram van de kastjes.”
5S-methode in het achterhoofd. Dat is een lean manage-
mentfilosofie die gebruikt wordt om werkruimten beter
te organiseren. Door systematisch alle spullen in een
ruimte een vaste plek te geven en de werkplek schoon te
houden, kunnen mensen gemakkelijker werken zonder
tijd te verspillen. Daarnaast is SR5 de eerste bedrijfswa-
geninrichting die écht duurzaam toekomstbestendig is.
Tot nu toe was de klacht van veel ondernemers dat ze
vanwege een modelwisseling hun waardevolle investe-
ring niet in de volgende auto konden meenemen. De
centraal geplaatste staanders van SR5 rekenen daarmee
af omdat het nu mogelijk wordt elke kromming in de
zijwand te volgen. Dus ook die van een volgende auto.”
Digitaal platform
Covid-19 drijft ondernemers het internet op, en
dat zien ze in Moordrecht. “Wij zijn de enigen met een
digitaal platform waarop een ondernemer zijn inrich-
ting thuis kan samenstellen. Daar zien wij veel meer
activiteit. Daarna komen die mensen met hun wensen-
lijst naar ons toe. Dan toetsen wij zijn keuzes aan zijn
arbeidsproces. Vaak kunnen wij zowel de keuze als zijn
manier van werken optimaliseren. Het liefst zouden wij
alleen daarom al met elke monteur of zzp’er om tafel
willen zitten”, legt Hendrikx uit. “Daar zit een deel van
onze service: wij nemen de klant mee in onze wereld, en
tonen hem als het ware een steeds hogere organisatie-
graad, waardoor hij minder voorraad hoeft te houden,
minder gewicht meesleept, precies weet wat er aan
boord is en waar dat ligt. Dat is belangrijker dan dat een
kastje weer een fractie lichter is.”
20-21_sortimo.indd 21 22-10-20 13:24