Pagina 25 van: Bestelauto nr. 2 – 2020

25bestelauto nr. 2 – 2020
In de laadruimte mag 678 kg mee.
Met de memo-functie kun je de cruise control instellen
op de maximaal toegestane snelheid.
Prijs exclusief BPM/BTW Smart Active Vision is echt
slim: met twee camera’s zie je
veel meer dan met spiegels.
De ProAce City mag dan een PSA-
derivant zijn, hij maakt zelfstandig een
uitstekende indruk.
Een nuttige draaiknop voor de 8-traps
transmissie. Waarom zou je ook nog
een pook monteren?
broekzak te halen, dankzij de keyless entry mogelijkheid
van onze Runner-uitvoering. De ProAce City heeft ook
een elektrische handrem èn een startknop.
Transmissie
Onze Toyota ProAce City heeft een 1.5 D-4D turbo-
dieselmotor, spiksplinternieuw en zo schoon mogelijk,
dat wil zeggen Euro 6d ISC. Hij levert 130 pk, het hoogst
mogelijke vermogen. Schakelen gaat automatisch met
een 8-traps automaat. Echt een heerlijke transmissie, die
soepel zijn werk doet. Handmatig schakelen kan ook, met
flippers achter het stuur, maar waarom zou je dat nog
doen? Dat is alleen maar nodig bij heel zwaar beladen
rijden, met misschien een aanhanger, in de bergen.
Zeker niet in Nederland. De ProAce City heeft een prima
wegligging en laat zich goed besturen, zowel in de stad
als op de snelweg. Op de snelweg genoten we van de
Adaptive Cruise Control (ACC), die zoveel rust geeft. Met
de verkeersbordherkenning in combinatie met ACC rijd
je nooit te hard. De Toyota zit vol met veiligheidssyste-
men. Lane Departure Alert bijvoorbeeld zorgt ervoor dat
je netjes tussen de lijntjes blijft rijden, en de auto stuurt
zelf terug als je over de lijn dreigt te rijden. Het stuur
loslaten om ermee te spelen kan wel, maar al snel klinkt
dan een doordringende piep met de aansporing het stuur
snel weer vast te pakken. De dieselmotor scoorde in onze
testweek, met net 300 kilometers, een redelijk verbruik
van 1 liter op 14,3 km.
Vision
De ProAce City heeft twee buitenspiegels, maar ons
exemplaar had geen binnenspiegel. Wel een videoscherm
op de plek waar normaal de achteruitkijkspiegel zit. Het
scherm maakt deel uit van Smart Active Vision. Achterop
de auto zit een grote camera-unit. Die fungeert als ca-
mera bij achteruitparkeren, maar ook bij normaal rijden.
De camera geeft een beter, altijd vrij beeld, veel fijner
dan bij een spiegel. Er is nog een tweede stand op Smart
Active Vision, en die is verbonden met een dodehoekca-
mera onder de rechter zijspiegel. Het zorgt ervoor dat je
als bestuurder nooit meer een fietser of voetganger over
het hoofd hoeft te zien. Wel zo veilig.
Laden
De laadruimte van de ProAce City is toegankelijk
door twee achterdeuren en een zijschuifdeur, waarvan de
bruikbaarheid wordt beperkt door het ver naar binnen
stekende tussenschot. De laadlengte is bij deze wielba-
sis 174 cm, de breedte tussen de wielkasten 122 cm. Er
kunnen twee europallets mee. Het laadvermogen bij deze
versie bedraagt 678 kg. Dat is voldoende, maar een op-
waarderen tot 1.000 kilo, zoals bij andere PSA-varianten,
staat niet op de optielijst. Wie 1.000 kg laadvermogen wil,
moet de lange wielbasis kiezen. Een mooie toepassing in
deze auto is de overbeladingsindicator.
De Toyota ProAce City is een uitstekend presterende
cityvan, die ook nog eens voor een nette prijs een hele
rijke uitrusting krijgt. Absoluut pluspunt van de Toyota
ten opzichte van zijn PSA-broers is de standaard vijf jaar
fabrieksgarantie en de vijf jaar gratis onderhoud die de
Japanse fabrikant levert. Daar komt nog bij dat Toyota
onder de noemer Toyota Professional tegenwoordig een
prima op de bedrijfswagen toegespitst maatwerkpakket
biedt.
Specificaties en metingen
Merk Toyota
Type ProAce City Runner
Motor 1.5 D-4D diesel
Inhoud (cc) 1.499
Vermogen (pk) 131
Koppel (Nm/toeren) 300/1.750
Transmissie 8-traps automaat
Afmetingen uitwendig l x b x h
(cm)
440 x 185 x 186
Wielbasis (cm) 2.785
Laadruimte l x b x h (cm) 174 x 129 x 120
Tilhoogte (cm) 56
Eigen gewicht – leeg (kg) 1.372
Nuttig laadvermogen (kg) 678
Max. aanhangergewicht (kg) 1.350
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA) 64,4
Geluidsniveau bij 100 km/h (dBA) 65,6
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 8,31
Acceleratie 80-100 km/h (sec) 5,0
Brandstofverbruik (1l/km) 1 op 14,3
Emissieklasse Euro 6d
CO
2
-uitstoot WLTP (gr/km) 151
Prijs vanaf (€) 25.495
Prijs zoals getest (€) 26.576
24-25_testtoyotaproacecity.indd 25 22-10-20 13:25