Pagina 27 van: Bestelauto nr. 2 – 2020

27bestelauto nr. 2 – 2020
De 9-traps automatische transmissie is een
genot om mee te rijden. Het samenspel met de
motor is uitermate soepel.
De Ducato is
niet de meest
moderne bestel-
ler die je kunt
kopen, maar hij
doet nog altijd
aardig mee in dit
segment.
Het multimediasysteem is vernieuwd met goede navi-
gatie en Android Auto en Apple Carplay.
Prijs exclusief BPM/BTW
7 inch scherm zitten, op deze Ducato-versie gegroeid van
5 inch en nu voorzien van nieuwe navigatie, een betere
processor en ook Android Auto en Apple Car Play. Kost
1.200 euro extra, maar dan ben je ook wel bij de tijd.
Op de goed zittende stoelen zitten hoofdsteunen met
de merknaam Ducato erin. De rest van het interieur is
bekend, de two-tonedisplays in het dashboard en instru-
mentarium doen nu wel wat overjarig aan. Waar blijven
de lcd-displays, Fiat? In het dashboard, rechts van het
stuur, zien we de pook van een echte noviteit: een 9-traps
automatische transmissie. Met de knop DriveMode
daarnaast kunnen we schakelen in drie rijmodi: Normal,
Eco en Power. Eco kan worden geactiveerd als men een
soepelere acceleratierespons wenst in combinatie met een
uitgekiende versnellingskeuze. Dat moet diesel bespa-
ren. Wie juist vermogen nodig heeft, met volle belading
of bergop, kiest voor Power. En wie echt zelf wil weten
wanneer welke versnelling wordt ingelegd, kan altijd
nog handmatig schakelen. Ook dat is een keuze bij deze
9-traps automaat.
Negen?
Negen versnellingen, is dat wel nodig, kun je je afvra-
gen? De vorige automaat van Fiat had zes gangen. Wij
hadden in onze testweek uitgebreid de gelegenheid de
nieuwe transmissie aan de tand te voelen en wij zijn over-
tuigd. Met negen versnellingen voel je eigenlijk in geen
enkel geval meer de overgangen tussen de versnellingen.
Het schakelen gaat uitermate soepel, wat het comfort aan
boord zeer ten goede komt. De 2.3 MultiJet2 dieselmotor
levert maar liefst 180 pk, maar de transmissie wordt er
niet bang van. Sterker nog, in combinatie met de auto-
maat levert hij nog eens 50 Nm aan koppel extra, tot een
totaal van 450 Nm. En die negen versnellingen? Die zijn
sowieso erg comfortabel, en bij volle lading zijn ze boven-
dien heel nuttig. Bijkomend voordeel: in de stad denk je
dus nooit meer aan je toerental, want dat zit wel goed. De
Ducato rijdt goed. Hij is qua handling en rijgedrag echter
niet zo goed als sommige van zijn concurrenten. Daar
mist simpelweg de (technische) verfijning voor.
Led
Natuurlijk moeten we ook even kijken in de laad-
ruimte. Daar is niks veranderd. Maar met een laadvolume
van 11 kubieke meter en een nuttig laadvermogen van
1.210 kg is dat ook helemaal niet erg. In de laadruimte
zit een grote led-lichtunit. Die heeft een grote lichtop-
brengst, handig in het donker. Achterop de Ducato, boven
de achterdeuren, zien we een grote unit voor het derde
remlicht en de achteruitrijcamera. De Ducato is optio-
neel ook voorzien van een achteruitrijbeveiliging (Rear
Cross Path Detection) en een dodehoekassistent (Blind
Spot Assist). Het zijn allemaal kleine details, net als de
automatische verlichting, maar het is wel heel handig en
helemaal van deze tijd. Al die fijne opties zijn hun geld
helemaal waard, maar ze maken de Ducato wel zomaar
8.000 euro duurder.
De Ducato rijdt soepel en is betrouwbaar. De MultiJet
diesel en de automaat komen na bijna 500 km uit op een
verbruik van 1 liter op 10,9 km. Dat is redelijk, maar niet
bijzonder goed. De Fiat Ducato kan nog wel een paar jaar
mee. Er zou een stap gemaakt kunnen worden als het
gaat om een moderner interieur, en zeker waar het gaat
om moderne connectiviteitssnufjes, maar daar kan de
nieuwe fusiepartner wellicht mee helpen.
Specificaties en metingen
Merk Fiat
Type Ducato L2H2
Motor 2.3 MJ
Inhoud (cc) 2.287
Vermogen (pk) 180
Koppel (Nm/toeren) 450/1.500
Transmissie 9-gangs automaat
Afmetingen uitwendig l x b x h
(cm)
554 x 205 x 252
Wielbasis (cm) 345
Laadruimte l x b x h (cm) 310 x 186 x 192
Tilhoogte (cm) 62
Eigen gewicht – leeg (kg) 2.090
Nuttig laadvermogen (kg) 1.210
Max. aanhangergewicht (kg) 2.500
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 67,2
Geluidsniveau bij 130 km/u (dBA) 73,1
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 8,3
Acceleratie 80-130 (km/h) 13,4
Brandstofverbruik (1 l/km) 10,9
Emissieklasse Euro 6 TEMP
CO
2
-uitstoot WLTP (gr/ km) 277
Prijs vanaf (€) 30.750
Prijs zoals getest (€) 38.785
26-27_testfiatducato.indd 27 22-10-20 13:25