28 bestelauto nr. 2 – 2020
Een goed verzorgd interieur, met een heel groot scherm in het midden en een draaiknop
voor de eentraps transmissie.
Een moderne verschijning, deze Kia e-Soul Cargo. De smalle grille verraadt dat het hier om
een EV gaat.
De cargoversie heeft deze ingebouwde laadruimte. Onder het luik bevindt
zich een ruimte voor de laadkabel(s).
De twijfelaar
Kia e-Soul Cargo
Het zijn hoogst onzekere tijden voor de eco-
nomie. Als ondernemer maak je plannen, maar
zeker ook een plan B. Kia heeft nu met de e-Soul
Cargo een bestelauto die wel wat lijkt op zo’n
net te smal tweepersoonsbed: een twijfelaar.
Een Kia hebben we al heel lang niet meer gehad bij
Bestelauto. We moeten terug naar 2011 voor een Kia
Sorento Van. En nu ineens is er dan de e-Soul Cargo.
TEST Tekst: Arjan Velthoven – Foto’s: Bestelauto
Allereerst: wat is die e-Soul een leuke auto om te zien!
Lekker vierkant model, doet vaag denken aan de Nissan
Cube van weleer. Wat hoger op de poten ook, dus een
makkelijke in- en uitstap. De auto heeft een heel smalle
grille, waar de led-koplampen mooi in doorlopen. Op de
achterzijde wordt bijna de hele achterruit omrand door
de achterlichtunits! Fraai gestileerde auto, en de tijd dat
een Koreaan of Japanner saai was, ligt al lang achter ons.
Kwaliteit
In het interieur is dat al net zo. Dat is van een prima
kwaliteit. Goed zittende stoelen, prima ergonomie, fijn
in de hand liggend stuur. Midden in het dashboard: een
10,25 inch groot touchscreen, met makkelijk te bedienen
functies. Handig is dat bijvoorbeeld standaard te zien is
hoe ver de dichtstbijzijnde laadpaal verwijderd is van
je locatie. In de middenconsole zit een simpele maar
slimme draaiknop voor de bediening van de transmissie.
Zoals gezegd hadden we al een tijdje niet meer in een Kia
gezeten, maar dit merk heeft een enorme slag gemaakt
als het gaat om kwaliteit en innovatie. We zijn echt blij
verrast.
Snellader
Als we de motorkap openen, zien we de 136 pk sterke
elektromotor liggen, goed voor 395 Nm koppel. De motor
krijgt zijn energie van een 39,2 kWh groot accupakket,
weggewerkt onder de vloer van de auto. Die batterijen
brengen onze testauto in theorie 276 km ver, en onze
testpraktijk wijkt daar met 267 km niet ver vanaf. Wie
verder wil komen dan deze afstand, kan kiezen voor het
64 kWh pakket. Daar krijg je dan ook een 204 pk sterke
motor bij. Bij elkaar goed voor 452 km reikwijdte. Opla-
den aan het normale stopcontact duurt zo’n 11 uur. Aan
28-29_testkiaesoulcargo.indd 28 22-10-20 13:25