Pagina 29 van: Bestelauto nr. 2 – 2020

29bestelauto nr. 2 – 2020
Met de flippertjes achter het stuur kan de remregenera-
tie worden ingesteld.
Ook vanaf de zijkant is de laadruimte goed bereikbaar.
Achter de stoelen is een vak met extra opbergruimte.
Prijs exclusief BPM/BTW
De Kia e-Soul Cargo is een erg leuke
en slimme bestelauto, die ruimte
biedt aan ondernemers om terug te
switchen naar een personenauto.
Met de UVO-app is een hoop op
afstand te regelen, zoals de status
van de auto controleren, vergrende-
ling bedienen, het laden van de auto
starten en stoppen, en de laadstatus
controleren.
de 3-fase laadpaal iets meer dan 4 uur, en wie een
50 kW of 100 kW snellader (DC) gebruikt, kan in een
klein uurtje de accu’s zo goed als vol laden.
Pakket
In al die specificaties verschilt de e-Soul Cargo niets
van de e-Soul personenauto. Dat verschil zien we pas als
we de zijdeuren en achterklep openen. Daar zien we dat
de originele achterbank en bagageruimte verdwenen
zijn ten gunste van een metalen laadvloer, die eindigt in
een rechtopstaand hek dat de laadruimte scheidt van de
twee voorstoelen. In de laadvloer zit een luik dat toegang
geeft tot een 58 x 68 cm groot en 18 cm diep vak onder
de vloer, waar onder meer de laadkabels kunnen worden
opgeborgen. De laadruimte is goed toegankelijk door de
zijdeuren, 77 x 102 cm groot. Daar zie je goed dat er voor
de laadvloer, net achter de voorstoelen, nog een stalen
bak is over de hele breedte van de auto, 15 cm lang en
125 cm breed. Het laadvolume bedraagt zo’n 1,1 kuub,
het laadvermogen 415 kg. Dat betekent dat de e-Soul
Cargo geschikt is voor de kleine ondernemer die pakket-
ten of andere kleine, niet al te zware spullen vervoert.
De laadvloer heeft zes sjorogen, de verlichting had wel
wat beter gekund. Wie dat wil kan de laadvloer overigens
weer laten verwijderen en de achterbank terug laten
plaatsen.
De Kia e-Soul Cargo heeft een prima weggedrag en zit
vol met slimme systemen. Een camera aan de achterzijde
bijvoorbeeld. Echt briljant is de manier waarop de rege-
neratie is in te stellen. Dat gaat met flippers achter het
stuur. Links voor meer, rechts voor minder, al heel snel
leer je spelenderwijs de mate van terugwinnen van ener-
gie in te stellen op de verkeerssituatie van het moment.
ACC
Cruise control is aanwezig, en met een druk op de
knop is er Adaptive Cruise Control van te maken. Die ACC
heeft ook een start- en stopfunctie, zodat je in stadsver-
keer of in de file de auto ook op lage snelheid de voorgan-
ger kan laten volgen. Ook een actieve rijbaanassistent zit
op de e-Soul Cargo, die je indien nodig corrigeert als je
de rijbaan dreigt te verlaten. Het stuur al te lang loslaten
is verleidelijk, maar dan waarschuwt de Kia met een
toontje. De Kia zit trouwens vol met audio-deuntjes. Dat
begint al bij het indrukken van de startknop, om je te to-
nen dat de auto ‘ready to drive’ is. De Kia e-Soul Cargo zit
boordevol snufjes die je op bestelauto’s die voor vergelijk-
bare prijzen beschikbaar zijn helemaal niet kan krijgen.
Er is dus echt nog wel wat verschil tussen personen- en
bestelauto’s…
Het was een uitermate prettige testweek met de Kia
e-Soul Cargo. We reden honderden kilometers over zowel
stads-, provinciale als snelwegen, en kwamen uit op een
testverbruik van 14,7 kWh per 100 km. Dat is nog beter
dan de fabrieksopgave. Laadsessies konden we in de gaten
houden met de slimme UVO-app. Chargen kun je zelfs
starten en stoppen met de app, en de airco of verwarming
regelen kan ook. Zelfs de deuren ontgrendelen is er mee
mogelijk.
Tal van slimme snufjes dus, en dat op een auto die
het houdt tussen een personen- en een bestelauto. Hij
is het equivalent van de twijfelaar bij je opa en oma op
zolder, maar dan wel een heel moderne. Voor dik 32.000
euro rijd je een zeer moderne bestelauto, die je naar wens
altijd weer terug kunt toveren tot gezinsauto.
Specificaties en metingen
Merk Kia
Type e-Soul Cargo
Motor Elektromotor, permanente
magneet-gelijkstroom
Transmissie Automaat, traploos
Vermogen (pk) 136
Koppel (Nm) 395
Accupakket Lithium-ion polymeer, 39,2
kWh
Afmetingen uitwendig l x b x h
(cm)
420 x 180 x 161
Wielbasis (cm) 260
Laadruimte l x b x h (cm) 123 x 102/119 x 83
Tilhoogte (cm) 77
Eigen gewicht (kg) 1.610
Nuttig laadvermogen (kg) 415
Max. aanhangergewicht (kg) 0
Geluidsniveau bij 80 km/u (dBA) 64,4
Geluidsniveau bij 100 km/u (dBA) 66,4
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 6,6
Acceleratie 80-100 (km/h) 3,4
Actieradius (km – WLTP) 267
Stroomverbruik (kWh/100 km) 14,7
CO
2
-uitstoot WLTP (gr/ km) 0
Prijs vanaf (excl. Cargo-inbouw) (€) 29.814
Prijs zoals getest (€) 32.494
28-29_testkiaesoulcargo.indd 29 22-10-20 13:25