Pagina 6 van: Bestelauto nr. 2 – 2020

Eerst even het kader schetsen rond de emissievrije zo-
nes. In het klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025
30 tot 40 grotere steden zero-emissiezones invoeren voor
stadslogistiek. Veel gemeenten willen zo’n emissievrije
zone vanaf 2025 invoeren. Dat mag nu, maar ze moeten
dat dan wel vier jaar van te voren aankondigen. Kortom:
uiterlijk 2021. Wie in 2025 een nieuwe bestelauto koopt,
moet kiezen voor een emissievrij exemplaar als men
toegang wil tot een emissievrij gebied in een stad.
Gelukkig is er een overgangsregeling, waardoor niet
iedereen vanaf 2025 meteen een nieuwe auto hoeft te
kopen en emissievrij hoeft te gaan rijden. Zo kunnen
ondernemers zich voorbereiden op de investering op
zero-emissiematerieel en die mogelijk laten samenval-
len met de normale vervanging van het wagenpark. Dat
geldt niet voor bestelauto’s van Euroklasse 4. Die zijn niet
uitgevoerd met een roetfilter en hebben geen toegang tot
de zero-emissiezone na 1 januari 2025.
Uitzonderingen zijn er wel:
– bestelauto’s met minimaal Euroklasse 5 hebben tot en
met 31 december 2026 onbeperkt toegang tot de zero-
emissiezones voor stadslogistiek;
– bestelauto’s met minimaal Euroklasse 6 hebben tot en
met 31 december 2027 onbeperkt toegang tot de zero-
emissiezones voor stadslogistiek.
NIEUWS
Wanneer moet ik aan de
elektrische bestelauto?
Emissievrije zones mogelijk vanaf 2025
Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero-
emissiezone invoeren. Dat heeft het ministerie
van Infrastructuur en Waterstaat onlangs
bekendgemaakt. Maar moet ik als (kleine)
ondernemer dan ook vanaf 2025 al aan de
emissievrije/elektrische bestelauto?
Met deze overgangsregeling hebben ondernemers die
nu nog een nieuwe bestelauto met verbrandingsmotor
kopen nog ruim zeven jaar toegang tot de zero-emissie-
zone.
Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 in aan-
merking komen voor een subsidie. De eerste geluiden
rond de hoogte daarvan zijn bemoedigend. De subsidie-
regelingen worden waarschijnlijk tegen het einde van
het jaar bekendgemaakt. Daarnaast zijn er diverse fiscale
regelingen (MIA/Vamil) die investeren in een schone
bedrijfswagen voordeliger maken.
6 bestelauto nr. 2 – 2020
Carver nu ook in Cargo-uitvoering
De elektrische Carver is er nu ook in Cargo-uitvoe-
ring. De Carver is een smal voertuig dat het midden
houdt tussen een scooter en een auto. Door een ingenieus
systeem kantelt de carrosserie met bestuurder tegen de
bocht in. Zo heb je amper last van G-krachten tijdens het
rijden.
De Carver heeft twee elektromotoren van elk 2 kW,
en is ontworpen als personenauto. Nu is er ook een
Cargo-versie van de Carver. “Bedrijven willen graag met
een wendbaar voertuig, en ook nog elektrisch, de bin-
nenstad in”, vertelt Anton Rosier van Carver Europe. De
accu’s van de Carver Cargo brengen hem op één lading
100 km ver.
De Carver Cargo is 98 cm breed en kan daarom op de
meest moeilijk bereikbare plaatsen in de stad komen. De
laadbak achterop de Carver Cargo is 500 liter groot. Met
ons meetlint kwamen wij uit op dimensies van 86 cm
laadlengte, 87 cm laadbreedte en 63 cm laadhoogte. Op-
tioneel kan de laadruimte worden ingericht voor gekoeld
vervoer dan wel het vervoer van warme producten. De
carrosserie van de Carver Cargo kan maximaal 40 graden
kantelen tijdens het rijden, maar volgens Rosier blijft de
lading door de minimale G-krachten netjes op zijn plek.
De Carver Cargo heeft een vanafprijs van 9.990 euro.
06-08-09_nieuws.indd 6 23-10-20 11:00