Pagina 8 van: Bestelauto nr. 2 – 2020

NIEUWS
De Transit Trail ziet er heel stoer uit èn hij heeft standaard het Mild Hybrid-systeem.
Even van de gebaande paden af met de Transit Custom Trail? Geen probleem.
8 bestelauto nr. 2 – 2020
Extra portie grip
Rijden met Trail-versies Ford
Ford bracht dit jaar de Trail-versies van de
Transit en de Transit Custom op de markt.
Ietwat ruig ogende bestelauto’s zijn het,
gemaakt voor die gebruikers die weleens van
de gebaande paden rijden. Johannes Reichel
vond voor Bestelauto uit hoe de nieuwe Trail-
versies rijden.
Ford is tegenwoordig flink bezig om zijn bestelauto’s er
stoerder uit te laten zien. De Ranger Raptor pick-up is daar
wel het beste voorbeeld van. Het doet ons daarom goed om
te zien dat de stoere matzwarte grille met de grote letters
‘FORD’ ook zit op de Transit Trail en de Transit Custom
Trail. De auto’s zijn in Trail-uitvoering sowieso voorzien
van wat extra kenmerken, zoals 16 inch zwart gespoten
lichtmetalen velgen, Trail-bumpers voor en achter, een skid
plate aan de voorzijde, beschermranden op de bumpers
met de Trail-naam, een elektrisch verwarmbare voorruit,
licht- en regensensor, elektrisch inklapbare buitenspiegels
en lederen bekleding. De Transit heeft daarbij ook nog eens
het EcoBlue Mild Hybrid-systeem, een 48 v-accusysteem dat
de 2.0 EcoBlue diesel ondersteunt bij het uitvoeren van zijn
taken. Voor de Transit Custom Trail heeft dit MHEV-systeem
een meerprijs van 600 euro. Ons advies: geef dat geld maar
uit, want het Mild Hybrid-systeem levert aantoonbaar
brandstofbesparing op.
Meeste tractie
Op beide Trail-versies, dus zowel bij de Transit Custom
als bij de grote Transit, zit mLSD, een limited-slip differenti-
eel. MLSD is ontwikkeld in samenwerking met specialisten
van Quaife. Het brengt het motorkoppel bij lage grip auto-
matisch over op het wiel met de meeste tractie, waardoor de
Transit Trail en Transit Custom Trail comfortabeler om kun-
nen gaan met onverharde wegen, grindwegen en ruige of
uitdagende ondergronden. Het elektronische stabiliteitscon-
trolesysteem van het voertuig is ook opnieuw gekalibreerd
om te harmoniseren met mLSD. Dezelfde technologie is
eerder gebruikt voor de tractie- en rijeigenschappen van
Ford Performance-modellen.
Nat gras
In de praktijk werkt mLSD onmerkbaar. De Transit Cus-
tom Trail waar we het eerst in rijden is geladen met 250 kg
en weegt 3,2 ton, maar de auto komt zonder problemen van
zijn plek, zelfs op een nat wegdek, op een lichte helling. Het
systeem is echter vooral nuttig op oppervlakken die verschil-
len, zoals asfalt aan de linkerkant en nat gras aan de rech-
terkant. Het differentieel, dat zo’n 50 kg weegt en weinig
onderhoud vergt, zoekt in combinatie met ESP snel de beste
grip en verdeelt het vermogen heel elegant. De extra tractie
wordt afgegeven aan de voorwielen. Ford belooft hetzelfde
brandstofverbruik als bij reguliere voorwielaandrijving. Wij
konden in de praktijk geen meerverbruik vinden.
Eén motor
Fraai is dat de 130 pk motor (met een koppel van 360
Nm!) voor zowel de Transit als de Transit Custom krachtig
genoeg is. Da’s maar goed ook, want krachtiger versies van
de 2.0 EcoBlue diesel worden in ons land niet geleverd. In
Nederland wordt de Trail-versie als een echte uitvoering ge-
leverd, boven de Trend. De Transit Custom Trail is er in twee
lengtes (L1 + L2) vanaf 30.225 euro, de Transit Trail is er ook
in twee lengtes (L2 + L3) vanaf 33.600 euro. De Transit Trail
met vierwielaandrijving is in ons land niet leverbaar. Een
begrijpelijke keus van Ford, want in ons land kan in vrijwel
alle gevallen met de mLSD-voorziening worden volstaan.
06-08-09_nieuws.indd 8 23-10-20 12:16