Pagina 9 van: Bestelauto nr. 2 – 2020

9bestelauto nr. 2 – 2020
Nieuwe ster
Mercedes-Benz Vito
Bestelauto kreeg tussen twee Corona-golven
in de gelegenheid om rond Stuttgart de
vernieuwde Mercedes-Benz Vito te rijden.
Elektrisch mag dan wel de toekomst zijn, de
nieuwe dieselversies van de Vito zijn zeker niet
te versmaden.
De modelwijzigingen rond de bekende Vito verdronken
dit jaar een beetje in de Corona-perikelen. Maar gewapend
met een mondkapje en een meetlint van 1,5 meter konden
we toch de nieuwe modellen zelf aan de tand voelen.
Bestelauto reed met de Vito 114 met de nieuwe 2.0 liter OM
654-motor, de nieuwe 9G-Tronic automaat en achterwiel-
aandrijving, de e-Vito Tourer in een personenuitvoering én
als kers op de taart met de nieuwe eSprinter.
De 114 kozen we bewust omdat het de meest verkochte
Vito is in ondernemersland. Er is ook een voorwielaangedre-
ven 114 met een instapprijs van een 27.000 euro. Maar die
is handgeschakeld en voorzien van een 1,7 liter Renault-mo-
tor. Wij reden met de bestseller, de achterwielaangedreven
versie met de nieuwe 2 liter OM654 Mercedes-Benz motor
en de nieuwe 9G-Tronic automaat. En die begint bij 32.000
euro.
Het hagelnieuwe 2-liter OM 654 Mercedes-blok heeft
net als zijn Renault-broertje ook 100 kW en 330 Nm koppel.
Maar op papier is hij een halve liter per 100 km zuiniger.
Het blok is verstopt onder een neus met een nieuw vorm-
gegeven grille waarin centraal een behoorlijk anabole ster
prijkt. Die groeit nog moeiteloos een 3 centimeter in diame-
ter als je de auto met het nu ook voor de Vito verkrijgbare
Distronic-veiligheidspakket kiest. Want dan zit de radar
daarachter.
Turbine
Het nieuwe dashboard met ‘turbine’ ventilatieroosters
oogt zowel zakelijk als gelikt. Natuurlijk had het testvoer-
tuig zo’n beetje alles aan boord wat er voorhanden is. Maar
een groot deel daarvan zouden we zelf ook kiezen. Zo is het
reeds genoemde Distronic een aanrader. Het is een MB-
versie van het Adaptive Cruise Control. Het houdt inderdaad
keurig afstand tot de voorganger zonder zoekerig of stotend
over te komen. De actieve remassistent hebben we niet
uitgeprobeerd. Maar de waarschuwende driehoekjes in de
spiegels als er iets in je dode hoek zit, waren ons zeer wel-
kom. En nog nooit hebben we een zo discrete versie van een
lane-assist ervaren. Deze vertelt je uiterst beschaafd dat je
over de streep rijdt. De Vito heeft standaard TPMS. Ook led-
verlichting behoort tot de mogelijkheden. De infotainment/
navigatie is er in drie uitvoeringsniveaus, alle te koppelen
met je telefoon, maar de twee duurdere versies hebben ook
Apple play en Car play.
De achteruitrijcamera is optioneel, maar wel een aan-
rader. Nog veel leuker is de nieuwe digitale binnenspiegel
met 1.600 x 320 pixel TFT lcd-scherm met hoge resolutie.
Normaal gesproken heeft een bestelwagen geen binnen-
spiegel, want dat is zinloos. Maar de vernieuwde Vito heeft
hem (optioneel) weer wel. En die laat digitaal veel meer zien
dan wat je mogelijk met een gewone binnenspiegel ooit had
kunnen waarnemen. Geniaal. De Golf die zich moeiteloos
achter je klep kon verschuilen, is nu goed zichtbaar door
een cameraatje dat achter de achterruit zit. En nog mooier:
je kunt nu ook met één druk op de knop onderweg in je
laadruimte kijken.
Caluma
Tijdens onze rit door zowel stad, over binnenwegen als
over de snelweg, gedraagt de Vito 114 RWD zich keurig.
Beladen als hij is, zorgt de negenbak automaat ervoor dat je
moeiteloos met het verkeer mee kan. Met twee flippers aan
het stuur is hij ook handmatig te bedienen. Maar waarom
zou je? Hoogstens om helling af op de motor te kunnen
remmen. De comfortstoel zit prima en Mercedes vermeldt
trots dat die nu bekleed is met een stof die luistert naar de
naam Caluma.
De auto is stil en stuurt strak. En dankzij alle extra
zichtmogelijkheden en elektronische waakhonden ontgaat
je niets. En dat zonder opdringerige piepjes en toontjes die je
voor van alles menen te moeten waarschuwen. In de nieuwe
Vito heerst achter het stuur een weldadige rust.
Staaltje
En dat is precies wat je nodig hebt. Om ’s morgens op
weg naar je klus kalm wakker te worden. Om ’s middags
tijdens het huiswaarts rijden weer op adem te komen. Ook
het dashboard draagt daaraan bij. Het geeft voldoende info
om goed te rijden. De rest zit veilig onder de knoppen op
het stuur in duidelijke menu’s. Vergeven zijn de snorkerige
turbine ventilatieroosters en de Caluma-wattes bekleding-
nonsens. Hier staat bijna 100 jaar na Bauhaus opnieuw een
staaltje neue Sachlichkeit. Nu als antwoord op het vaak
overdadig bontgekleurde kakofonische expressionisme van
de concurrentie. Mercedes-Benz is er met de nieuwe Vito in
geslaagd je te omgeven met veiligheid. Maar tegelijkertijd je
eigenwaarde als chauffeur overeind te houden. Daar houdt
een ondernemer van.
06-08-09_nieuws.indd 9 23-10-20 12:16