Pagina 12 van: Bestelauto nr. 2 2021

12 bestelauto nr. 2 – 2021
Tailormade Easy Step
Multi ontzorgt opbouwers
Imbema levert kant-en-klare producten
“Met de ontwikkeling van de Rhiwa Easy Step
Multi achteropstap toont Imbema zijn kracht om
signalen uit de markt te vertalen naar producten
waar eindgebruikers op zitten te wachten. En
die tegelijkertijd een carrosseriebouwer of een
bedrijfswageninrichter ontzorgen”, vertelt
salesmanager Arjen Kloppers van Imbema. “Dat
is win-win voor alle partijen.”
“Van huis uit zijn wij natuurlijk de bekende han-
delsfirma waar de carrosseriebouwer en bedrijfswa-
geninrichter zijn producten koopt. Dat blijft zo. Maar
daarnaast zijn wij ook steeds meer een dienstverlener
die meedenkt, ontwikkelt én produceert. Ons doel is
de opbouwindustrie te ontzorgen met klantspecifieke
producten, die we per voertuig montagegereed aanle-
veren. Tegelijkertijd willen we fungeren als kennisin-
stituut, door mee te denken en voor de hele branche
producten te ontwikkelen. Onze nieuwe Easy Step Multi,
een andere variant van onze Easy Step achteropstap
voor bestel- en lichte bedrijfswagens, is daar een goed
voorbeeld van.”
Multifunctionele achteropstap
De nieuwe Easy Step Multi is ontstaan door enerzijds
vragen uit de markt en anderzijds de carrosseriebouwer
die daar iets mee moest doen; legt Arjen Kloppers uit.
“Wij kregen van Tim Visser, directeur van Karhof Nieuw
Vennep, de vraag of we wilden meedenken bij het ont-
wikkelen van een betere, veiligere en multifunctionele
achteropstap voor bestelwagens (chassis cabine). Deze
opstap wilde Karhof op een opbouw voor Albert Heijn
en Coolblue bouwen. Dan praat je over een specifieke
markt en goed doordachte vervoersconcepten. Om te
beginnen telt daar elke kilo. Maar gezien de inzet van
de auto’s moet alles wat er opzit, niet alleen robuust,
maar ook snel te vervangen zijn. Ook telt bij dit soort
partijen de ergonomie en de veiligheid zwaar mee. En
dan is er vaak nog de integratie met andere systemen op
die auto’s.”
Voor zowel de bestelauto’s van Albert Heijn als die
van Coolblue geldt dat de opstap naar de laadruimte te
hoog is om zonder hulpmiddel te overbruggen. “Een
uitschuifbaar laddertje of trapje is wel licht maar niet
echt veilig. Daarbij vergt het in- en uitschuiven extra
handeling en is het een kwestie van tijd voor de eerste
ACCESSOIRES Tekst: Bert Roozendaal – Foto’s: Imbema
beknelde vingers zich aandienen. Dan is een vaste instap
over de hele breedte van de achterkant veel beter. Im-
bema heeft natuurlijk al de Easy Step. Maar die is meer
bedoeld voor minder frequent gebruik. Voor extreme
inzet in de afleverdienstverlening is meer nodig.”
Robuust en veilig
Kloppers: “Wat wij in gedachten hadden, bestond
nog niet. Dat mondde uit in een proces waarbij onze
Research & Development afdeling op basis van de
terugkoppeling van onze klanten het perfecte product
kon ontwikkelen. Onze nieuwe Easy Step Multi blijkt
inmiddels robuust en breed genoeg. Het geeft in de
zomer en winter voldoende grip en heeft een goede
afwatering. Dat vroeg wel om een geheel nieuw design
van het opstapprofiel, waarbij geïntegreerde bouten
zorgen voor een snellere montage. Optioneel kun je aan
de voor- en achterkant profielen inschuiven. Aan de ach-
terzijde voorkomt dit dat de bezorger met de neus van
zijn schoen tussen de auto en de opstap beklemd raakt.
Daardoor gebeuren er namelijk geregeld ongelukken.
Aan de voorkant geeft het aluminium profiel een stevige
basis voor het plaatsen van sensoren voor achteruitrij-
detectie. Maar je kunt ook een rubber stootrand inschui-
ven om je schenen te beschermen.”
Daarmee maakt de Easy Step Multi zijn naam waar.
“En we gaan steeds verder”, meldt Arjen Kloppers. “De
Easy Step Multi is nu ook beschikbaar voor andere voer-
tuigtypes. Voertuigspecifieke beugels maken zowel de
montage als vervanging van de opstap nog sneller. Voor
ons het bewijs dat deze manier van meedenken goed is
voor alle betrokkenen.”
12_imbemacontent.indd 12 02-09-21 11:33