Pagina 27 van: Bestelauto nr. 2 2021

27bestelauto nr. 2 – 2021
De 9-speed automaat is niet nieuw, maar wel een aanrader.
Slim nieuwtje: een beeldscherm in plaats van een spiegel.
stuurkolom. Voorheen had de Ducato een mechanische
handrem die links van de stoel geplaatst werd, om voor
ombouwvarianten als campers zoveel mogelijk ruimte
te hebben. De elektrische handrem moet carrosseriebou-
wers nog meer ruimte geven. Nu we toch nog stilstaan,
kijken we ook even naar ‘Eat & Work’. Fiat heeft
optioneel de neerklapbare leuning van de bijrijdersbank
voorzien van een klein draaibaar plateautje, waar je
een tablet, laptop of je lunch op kwijt kunt tijdens een
pauze. Niet origineel, wel handig van Fiat.
Licht en strak
We gaan onderweg met de Ducato waarin we toch
al plaats hebben genomen. Een handgeschakelde versie,
met zes gangen, voorzien van de nieuwe 2.2 liter diesel
van 120 pk. Dat is de kleinste vermogensvariant, er
zijn ook 140, 160 en 180 pk, en deze zijn ook verkrijg-
baar met de 9-gangs automaat. Starten doen we met
een knop, want de Ducato is uitgerust met een keyless
systeem, en de sleutel blijft dus mooi op zak. De Ducato
stuurt lekker licht en toch strak, met dank aan de elek-
trische stuurbekrachtiging. Ook met 500 kg lading ach-
terin komt de Ducato goed van zijn plek en laat de trans-
missie zich goed bedienen. De nieuwe Ducato rijdt echt
als een Ducato, misschien niet het meest verfijnd maar
wel vertrouwd en goed. Dankzij de elektrische stuurbe-
krachtiging zijn er veel meer Advanced Driver Assistance
Systems (ADAS) mogelijk. Het gaat van snelheidsbegren-
zing tot remcontrole voor onverwachte obstakels zoals
voetgangers en fietsers, van verkeersbordherkenning
tot bewaking van de oplettendheid van de bestuurder,
tot Adaptive Cruise Control met Stop&Go-functie, Lane
Keep Assist en Traffic Jam Assist, waarvan de laatste
het traject van het voertuig actief onder controle houdt,
rekening houdend met de verkeersomstandigheden.
Door het gecombineerde gebruik van deze laatste drie
ADAS kan de nieuwe Ducato autonoom rijden op niveau
2, waarbij het voertuig zelfstandig assistentie verleent
tijdens het rijden, optrekken en afremmen. Misschien is
niet iedereen fan van dit soort systemen. Dat moet dan
onwennigheid zijn, want ze vergemakkelijken de taak
van de bestuurder en verhogen de veiligheid. Probeer ze
gewoon eens uit als ze op je auto zitten!
Achteruitkijkscherm
De nieuwe Ducato is natuurlijk niet volledig ver-
nieuwd, het is een goede en gerechtvaardigde update.
De Ducato heeft namelijk voldoende leuke innovaties.
Zoals de Digital Central Mirror, een op het eerste gezicht
gewone achteruitkijkspiegel die echter een beeldscherm
is voor één van de twee camera’s achterop de Ducato.
Het beeldscherm biedt een veel breder blikveld en ook
beeldkwaliteit dan een spiegel ooit zou kunnen. In het
interieur van de Ducato vinden we ook nog diverse
USB-A- en USB-C-poorten, een draadloze oplader voor de
mobiele telefoon, de mogelijkheid tot Apple Carplay en
Android Auto, een 230 V oplader en een verwarmbare
voorruit. In de laadruimte is er optioneel een zelfnivelle-
rende luchtvering om de laaddrempel te verlagen en zo
het in- en uitladen te vergemakkelijken.
Op het prachtige Balocco-circuit (stammend uit
1962) rijden we later nog met de 160 en zelfs 180 pk ver-
sie van de nieuwe MultiJet diesel. Die komen natuurlijk
nog beter van hun plek dan de 120 pk motor, maar ieder
moet voor zich bepalen welke motorvariant het beste
past bij zijn werk. Over de 9-speed automaat kunnen
we kort zijn: een geweldige transmissie. Omkijken naar
het samenspel tussen motor en transmissie heeft de
bestuurder niet meer. Wie de meerprijs van 3.150 euro
kan missen: altijd doen die automaat!
De nieuwe Fiat Ducato is nu verkrijgbaar. Prijzen
beginnen bij 19.950 euro.
26-27_rijdenfiatducato.indd 27 02-09-21 11:42