Pagina 28 van: Bestelauto nr. 2 2021

ICT Tekst: Marcel te Lindert – Foto’s: Marcel te Lindert, Squarell
Data uit een EV trekken
Elektrificering wagenpark vraagt om meer inzicht in rijgedrag
Elektrische bestelauto’s leveren nieuwe
uitdagingen op voor vlootbeheerders. Hoe
kunnen zij voorkomen dat bestuurders het
batterijpakket te snel leegtrekken? Hoe kunnen
zij zich ervan verzekeren dat elk voertuig
’s nachts daadwerkelijk wordt opgeladen?
Squarell haalt de daarvoor benodigde data uit
de CANbus van de bestelauto’s en levert die aan
fleetmanagementsystemen (FMS). Cees Lagendijk
van Squarell: “We kunnen bij elektrische
voertuigen nu eenmaal niet binnen vijf minuten
350 kilometer aan het rijbereik toevoegen.”
CANbus is een protocol voor de overdracht van data
tussen de elektronische componenten in voertuigen.
Vrijwel alle onderdelen worden vandaag de dag aange-
stuurd via de CANbus, van de centrale deurvergrende-
ling tot de dashboardlampjes. Toen Peter Buijsman in
1998 de vraag kreeg of hij de CANbus-signalen in voer-
tuigen kon uitlezen, vormde dat de start van Squarell
Technology. “Fabrikanten geven dat signaal niet vrij,
Omdat de CANcliQ geen inbreuk maakt op de CANbus, levert uitlezen van het signaal geen
verstoringen op.
maar wij kunnen elk signaal toch uitlezen. Wij vertalen
dat signaal in data die wij verstrekken aan leveranciers
van f leetmanagementsystemen. Denk aan data over
kilometerstanden, brandstofverbruik en gebruik van
stuur, gaspedaal en rempedaal”, vertelt Cees Lagendijk,
international accountmanager bij Squarell.
Inmiddels kan Squarell FMS-data leveren van nage-
noeg elk voertuig waar een CANbus in zit. Niet alleen
van bestelauto’s en vrachtauto’s, maar ook van perso-
nenauto’s, bouwmachines, treinen en boten. “De verta-
ling van het CANbus-signaal in FMS-data gebeurt in een
apparaat dat we aan de CANbus-kabels bevestigen. Wij
beschikken daarvoor over een gepatenteerde, contact-
loze CANbus-reader die het signaal uitleest zonder een
bedrade verbinding tot stand te brengen. Omdat deze
CANcliQ geen inbreuk maakt op de CANbus, levert dat
geen verstoringen op”, legt Lagendijk uit.
Eerst scannen
Om het CANbus-signaal te vertalen naar FMS-data,
moet Squarell elk nieuw voertuig eerst ‘scannen’.
Daartoe wordt een CANcliQ op de CANbus-kabel van het
voertuig geklikt. “Tegelijkertijd hangen we de cabine vol
met camera’s. Als we gaan rijden, filmen we daarmee
alle handelingen en alle signalen die de bestuurder ont-
vangt. Vervolgens gebruiken we onze eigen ontwikkelde
software om die film te vergelijken met de scan van het
CANbus-signaal. Op die manier kunnen we nauwkeurig
vastleggen welke handeling leidt tot welk dataverkeer.”
Fabrikanten van bedrijfsvoertuigen kunnen die
FMS-data ook leveren, maar dan zijn vlootbeheerders
verplicht om ook het f leetmanagementsysteem van
die fabrikant te gebruiken of genoegen te nemen met
een kleinere dataset. Wie een vloot heeft met meerdere
merken en alle data wil ontvangen, zit dan opgezadeld
met meerdere systemen. “Met onze technologie kunnen
vlootbeheerders met een onafhankelijk f leetmanage-
mentsysteem toegang krijgen tot zuivere FMS-data van
alle voertuigen. Nu steeds meer bedrijven investeren in
elektrische bestelauto’s, wordt dat extra actueel. Vrijwel
geen enkel bedrijf heeft immers al een vloot die alleen
maar bestaat uit elektrische bestelauto’s.”
Rijgedrag
Of het gaat om een bestelauto met dieselmotor of
elektromotor, maakt voor het uitlezen en vertalen van
het CANbus-signaal weinig verschil. Voor data over kilo-
meterstanden of gebruik van stuur, gaspedaal en rempe-
daal verandert er niets. “Het belangrijkste verschil is dat
we geen brandstofverbruik zien, maar energieverbruik.”
Wel durft Lagendijk te stellen dat de FMS-data nog
28 bestelauto nr. 2 – 2021
28-29_ict.indd 28 02-09-21 11:43