Pagina 29 van: Bestelauto nr. 2 2021

29bestelauto nr. 2 – 2021
Elektrificering wagenpark vraagt om meer inzicht in rijgedrag
belangrijker worden als bedrijven hun wagenpark gaan
elektrificeren. Sturing op rijgedrag is cruciaal om een
optimale inzet te garanderen. “Ik herinner me een
koeriersbedrijf in Rotterdam met een elektrische bestel-
auto. Die zou genoeg batterijcapaciteit moeten hebben
om acht uur lang te kunnen blijven rijden, maar dat was
niet het geval. Wat bleek? De man achter het stuur vond
het leuk vond om bij elk verkeerslicht zo snel mogelijk
op te trekken. Dat gaat ten koste van de actieradius.”
Om het rijgedrag te beïnvloeden, heeft Squarell de
eDAP ontwikkeld: een Driver Awareness Panel voor elek-
trische voertuigen. Dat wordt in de cabine gemonteerd,
zodat de chauffeur gewaarschuwd wordt als het rijge-
drag te wensen overlaat. “Dat is niet alleen het geval als
hij te snel optrekt, maar ook als hij zo hard afremt dat
niet alle vrijkomende energie kan worden teruggevoerd
naar het batterijpakket.”
’s Nachts opladen
Behalve het rijgedrag is ook het laadgedrag be-
langrijk. Vlootbeheerders willen de garantie dat een
elektrische bestelauto volledig is opgeladen, zodat de
bestuurders de hele dagplanning kunnen afronden.
Dat lukt niet als iemand de vorige avond vergeten is
de stekker erin te steken. “Met onze FMS-data kunnen
vlootbeheerders zien welke voertuigen wel en niet aan
de lader staan. Dat is met name zinvol voor monteurs
die hun auto mee naar huis nemen. Als zij vergeten hun
voertuig op te laden, moeten ze ’s ochtends eerst twee
uur wachten voordat ze kunnen vertrekken.”
Ook de onderhoudsplanning ziet er bij elektrische
voertuigen anders uit. De slijtage van remmen en ban-
den is groter dan bij voertuigen met brandstofmotoren.
“Bandenslijtage kunnen we nog niet uitlezen, maar ban-
denspanning meestal wel”, weet Lagendijk, die ook wijst
op het gewicht van de lading. Hoe zwaarder het voertuig
beladen is, hoe kleiner de actieradius. “Samen met onze
partner Crossyn doen we op dit moment onderzoek
daarnaar.”
Angst
Over elektrische voertuigen doen allerlei andere
verhalen de ronde. Dat de actieradius in de winter
bijvoorbeeld lager is dan in de zomer. Of dat de batterij-
Cees Lagendijk van Squarell: “Met onze
FMS-data kunnen vlootbeheerders zien
welke voertuigen wel en niet aan de lader
staan.”
Elk nieuw voertuig moet Squarell eenmalig ‘scannen’, waarvoor de cabine wordt volgehangen met
meetapparatuur en camera’s.
Tijdens het scannen legt Squarrel nauwkeurig vast welke handeling leidt
tot welk dataverkeer.
capaciteit in de loop der jaren snel afneemt. Lagendijk
heeft nog geen data gezien die deze verhalen bevestigen,
maar voegt eraan toe dat er onderzoek nodig is om
daarover betrouwbare uitspraken te doen. “Persoonlijk
denk ik dat die verhalen overdreven zijn en voortkomen
uit angst voor het onbekende.”
Squarell heeft inmiddels de elektrische voertuigen
van grotere merken zoals Volkswagen, Mercedes, Nissan,
Renault, Peugeot en Maxus gescand. “Wij zijn nu bezig
met de auto’s van LEVC, het bedrijf achter de elektrische
taxi’s in Londen. Die hebben nu ook een bestelautovari-
ant ontwikkeld”, weet Lagendijk. “En als klanten een
voertuig hebben dat nog niet in ons portfolio zit, komen
we graag langs om het alsnog te scannen.”
De ritplanningssoftware van Conundra liet bij HelloFresh het grootste
besparingspotentieel zien.
28-29_ict.indd 29 02-09-21 11:43