Pagina 33 van: Bestelauto nr. 2 2021

33bestelauto nr. 2 – 2021
De Express biedt veel waar voor zijn geld.
Hoe ingenieus Open Sesame ook is, het voldoet niet aan onze regelgeving.
Zo jammer…
Scan de QR-code voor het
vlog over deze rij-impressie.
aan lengte, maar gek genoeg niet aan breedte en hoogte.
Maar goed, dit was een eerste meting, dat doen we graag
nog eens over bij een echte test. Tussen de wielkasten van
de Kangoo is er trouwens 126 cm ruimte, goed voor een
Europallet overdwars. Het fraaie Open Sesame-concept is
helaas niet voor Nederland beschikbaar.
Lade
Ook het interieur van de Kangoo is volledig ver-
nieuwd. Als we achter het stuur gaan zitten, valt ons
meteen op hoe goed de zitpositie ergonomisch is. De
stoel zit goed, en we kunnen overal goed bij, ook bij het
multimediascherm dat hoog op het dashboard staat.
Gelukkig zijn er ook nog fysieke knoppen en hoef je niet
alles via het touchscreen te bedienen. De Kangoo heeft
veel opbergruimte, met ruime vakken in de deuren,
op het dashboard en tegen het dak, met als klap op de
vuurpijl een uitschuiflade op de plek waar vroeger een
klein dashboardkastje zat. Netjes hoor. Boven het touch-
screen is nog een scherm, en daarop zien we het beeld
van de camera achterop. We zagen dit ook al bij andere
merken: zo’n camera met scherm geeft een veel beter
beeld dan welke spiegel dan ook.
Comfort
Renault heeft geen informatie vrijgegeven over het
onderstel van de nieuwe Kangoo. Omdat het een heel
nieuw model is, zal er wel wat veranderd zijn, want de
Kangoo rijdt weer wat beter dan voorheen. De auto is
Frans comfortabel. Oneffenheden in het wegdek voel
je dan af en toe wel weer goed. Alles bij elkaar rijdt de
Kangoo toch een stuk verfijnder dan voorheen. Voorin
de Kangoo die we rijden ligt de 1.5 dCi diesel van 95
pk. Hij is gekoppeld aan een zesgangs handgeschakelde
versnellingsbak. Een soepele aandrijf lijn, zo ervaren we.
De 95 pk is voldoende voor de meeste klussen. Interes-
sant is ook de 1.4 TCe benzinemotor. We rijden er niet
mee tijdens deze introductie, maar we horen dat de 100
of 130 pk sterke TCe lekker pittig is.
Mechanisch
Als we de Kangoo weer parkeren, stappen we meteen
over in de nieuwe Express. Die heeft echt een heel
ander rijgedrag dan de Kangoo. Je voelt er de weg en de
aandrijf lijn tijdens het rijden veel duidelijker mee. Het
rijkarakter kunnen we niet anders definiëren als
‘mechanisch’, duidelijker minder verfijnd dan de
nieuwe Kangoo. Ook in deze Renault ligt de 1.5 liter
diesel van 95 pk, in combinatie met de zesgangs hand-
bak.
Langer
De Express is echt een andere auto, met een front
dat nog wel wat weg heeft van de Kangoo, maar een veel
rankere carrosserie. De Express heeft een laadruimte die
best wat verschilt van de Kangoo. De laadlengte is met
187 cm verrassend veel langer, maar in breedte (132 cm)
en tussen de wielkasten (118 cm) delft de Express het
onderspit. De laadruimte van de Express is 118 cm hoog,
3 cm hoger dan de Kangoo.
Het dashboard van de Express is minder diep en het
multimediascherm zit in het dashboard in plaats van
erop. De functionaliteiten in de Express zijn minder
gewiekst dan bij de Kangoo. Ook de gebruikte materia-
len geven aan dat dit een bestelauto is die net een klasse
lager gepositioneerd wordt. Dat mag best, weet je als je
naar de prijslijst kijkt. Die begint bij 12.990 euro, zeker
meer dan bij de Dacia Dokker van voorheen, maar voor
dat geld krijg je nog altijd heel veel prima bestelauto.
De nieuwe Express is nu al te zien bij de dealer. Op
de Kangoo moet men nog wachten tot de herfst. Op de
prijs van de Kangoo is het nog even wachten, Renault is
nu nog bezig om de ombouw met tussenschot te calcu-
leren. De elektrische Kangoo wordt op een later tijdstip
gepresenteerd.
32-33_renaultrij-impressie.indd 33 02-09-21 11:46