Pagina 17 van: Bestelauto nr. 3 – 2012

17 bestelauto nr. 3 – 2012
MULTITEST
Nederland is een vlak en goed geordend land, voor-
zien van keurig begaanbare paden en wegen. Na-
tuurlijk zijn er onverharde paden en terrein, maar
daar komt de gemiddelde Nederlander enkel als hij
wandelt, al dan niet met de hond erbij. Zelfs wie
voor zijn werk weleens van de gebaande paden af
moet, kan het vaak makkelijk af met twee aangedre-
ven wielen. Je moet wel heel specifiek werk hebben
om een pick-up nodig te hebben. Een pick-up is na-
melijk een heel specifiek voertuig, met een laad-
ruimte die heel anders is dan die van andere
bestelauto’s. Er is duidelijk minder laadvolume, en
een afdekklep ontbreekt in de meeste gevallen. Daar-
bij zijn de meeste pick-ups fors van formaat. Wie
gaat daar dan in rijden? Niet zo heel veel bedrijven,
want van pick-ups worden er jaarlijks in Nederland
maar een paar honderd verkocht. In 2011 werden er
713 pick-ups verkocht, volgens cijfers van het RDC,
in de eerste zeven maanden van dit jaar waren dat er
489. Dat is natuurlijk peanuts op een jaartotaal aan
verkochte bestelauto’s van grofweg 60.000 stuks.
Toch zijn er tal van bedrijven die vierwielaangedre-
ven voertuigen, of dat nou pick-ups zijn of niet,
menen nodig te hebben. Kijk maar eens bij de gemid-
delde wegafzetting. Steevast staat daar een gele
Nissan Navara van Rijkswaterstaat. Maar ook andere
overheids- en hulpdiensten zijn gebaat bij voldoende
grip onder alle omstandigheden, of dat ‘onroad’ of
‘offroad’ is. Eerder dit jaar was Bestelauto te gast bij
Volkswagen, die van alle modellen een 4Motion vari-
ant in het gamma heeft. Daar wisten experts te ver-
tellen dat 4WD steeds meer als voordeel wordt
gezien. Hulpdiensten als ambulance en brandweer
hebben lering getrokken uit extreem weer als in
februari van dit jaar, toen door hevige sneeuwval het
hele land vaststond en hulpdiensten moeilijk daar
konden komen waar ze gewenst waren.
Pick-ups mogen in Nederland dan wel nooit een ver-
koophit worden, het aanbod is niet onaardig en
wordt ook regelmatig vernieuwd. Zo figureert in
deze test de splinternieuwe Ford Ranger, en stuurde
Isuzu vanuit België een D-Max waarvan de lak zo on-
geveer nog nat was. SsangYong is weer terug op de
Nederlandse markt na een overname door het Indi-
ase Mahindra, met een sterk gemoderniseerd
gamma. Ook de Actyon Sports is vernieuwd en kan
meerijden in deze test. Volkswagen bracht enkele
jaren geleden een welkome input in dit segment met
de Amarok, die wij hier in een zeer speciale versie
rijden. Het liefst wilden wij namelijk dubbele cabi-
nes (de kinderen moesten ook mee in het weekend).
Volkswagen en Isuzu konden daaraan voldoen, Ford
en SsangYong niet. Dit segment kent natuurlijk nog
meer aanbieders. Zo hadden we graag een Toyota
HiLux erbij gehad, ook recent vernieuwd, maar die
was niet beschikbaar. Auto’s als de Nissan Navara en
de Mitsubishi L200 hadden mee kunnen doen, maar
hebben niet recent een update gehad.
Genoeg gepraat nu. Als u de gordel vastdoet, dan
starten wij de motoren en testen deze vier pick-ups.
Houd u goed vast, want we gaan van het asfalt af!
Multitest pick-ups
Grip op de zaak
Foto’s: Jan Lieftink – www.janlieftink.nl
Met dank aan Motor- en AutoClub Lichtenvoorde (MACL) – www.macl.nl
16-23_Multitest.indd 17 26-09-12 08:33