19 bestelauto nr. 3 – 2012
MULTITEST
Net voor de zomer introduceerde het
Japanse Isuzu haar nieuwe pick-up
D-Max. De D-Max is net als de Ford
Ranger een stuk ruiger van uiterlijk
geworden, wie nu de oude naast de
nieuwe ziet staan krijgt haast mede-
lijden met eigenaren van het oude
model. De nieuwe D-Max doet met
zijn uiterlijk bijna Amerikaans aan.
De zwarte D-Max onderscheidt zich
uiterlijk van zijn concurrenten door
twee aspecten in deze test. Ten eerste
de opvallende opbouw op de laadbak.
Die is optioneel en kost ruim 2.800
euro. Spulletjes in de laadruimte zijn
dan wel veilig en droog opgeborgen.
Jammer is wel dat de vergrendeling
ervan, los van de auto, extra hande-
lingen vereist. Daarnaast is de hier
geteste Isuzu eigenlijk geen BPM-vrije
auto, hij kan het Nederlandse fiscale
blok niet aan door de dubbele cabine.
Isuzu belooft echter dat er een, net
als de Amarok in deze test, verlengde
D-Max met dubbele cabine aan komt
die in Nederland op grijs kenteken
kan worden gereden. De Isuzu is van
binnen mede dankzij de LSX-versie
erg luxe, met onder meer lederen
bekleding. Het dashboard is modern,
maar de afwerking en de gebruikte
materialen zijn van een minder hoog
niveau dan bij de Ford en de VW.
De D-Max beschikt over de grootste
motor van ons testkwartet: een wat
lawaaiige 2,5 liter tweetraps turbo
diesel met 163 pk en maar liefst
400 Nm koppel. De zesversnellings-
bak zorgt voor lage toerentallen. De
bak schakelt af en toe wat hakerig.
Daarbij komt dat op verharde onder-
grond de D-Max erg Amerikaans
rijdt: hij zweeft over de weg en heeft
een lange veerweg. Schakelen tussen
2WD, 4WD en 4L gaat zoals bij bijna
alle testauto’s eenvoudig met een
draaiknop. In het terrein staat hij
zijn mannetje dankzij 34 cm bodem-
vrijheid, maar ook door elektroni-
sche stabiliteitscontrole, tractie-
controle en ABS met remassistentie.
Door de overigens zeer goed bruik-
bare achterbank is de laadbak min-
der lang dan die van de Ford en de
VW. Met een aanstaande chassisver-
lenging kan dat worden opgelost.
Isuzu D-Max Double Cab LSX 2,5 L
Stoer en eigenzinnig
binnenkort BPM-vrij
hoog koppel
sterke terreinprestaties
rumoerige motor
afwerking interieur
hakerige versnellingsbak
16-23_Multitest.indd 19 26-09-12 08:33