Pagina 27 van: Bestelauto nr. 3 – 2012

27 bestelauto nr. 3 – 2012
WAGENPARKBEHEER
Daarom zullen we uiteindelijk wel
een keer verhuizen.”
Bij Schmidt wordt de productie zoveel
mogelijk aangepast op het transport.
Dat is niet gebruikelijk, maar heeft
alles te maken met de klanten. “Hier
geldt, ‘u vraagt wij draaien’”, legt
Groenenboom de grootste uitdaging
om de horeca tevreden te houden uit.
“Er is een continu spanningsveld tus-
sen het tijdstip waarop de kok zijn be-
stelling doorgeeft en het tijdstip
waarop wij dat kunnen aanleveren.”
Daarom werkt Schmidt alleen met
eigen chauffeurs op de route. “Dat
zijn onze ambassadeurs. Zij komen bij
de klant, pikken de signalen op en
moeten daar gepast mee weten om te
gaan. Dat is niet altijd makkelijk.
Daarom krijgt een chauffeur bij ons
ook een gedegen training. En dan nog
moet je een beetje passen in dit be-
drijf. Als we mensen aannemen, vra-
gen we daarom altijd even door
waarom iemand zo graag voor ons wil
komen rijden.”
Aparte leaseconstructie
Schmidt Zeevis rijdt alleen Mercedes-
Benz. “Nog sterker, wij doen eigenlijk
alleen zaken met één dealer: Rogam
in Bergschenhoek. Net zoals alle op-
bouwen van Ebo van Weel uit Rhoon
en de koeling van Thermoking
komen. Daarin herken je het familie-
karakter van dit bedrijf. Wij willen al-
leen werken met partners die we goed
kennen en vertrouwen. We hebben
goede ervaringen met de Sprinter 516,
hoewel we ook 316’s hebben rijden.
Die nemen we als volautomaat en met
Ecodrive, en we begrenzen de auto’s
op 108 km/u. Wij kopen de auto’s zelf
in, onderhandelen over de prijs en
maken de deal. Dan stappen we naar
de lease-maatschappij van Mercedes-
Benz en zeggen: ga het maar regelen.
Dus de leasemaatschappij koopt ver-
volgens de auto voor ons en is ook de
eigenaar. Daar komt voor ons altijd
een goed leasebedrag uit.” Voor
Schmidt is dat gunstiger dan zelf
kopen. “Dan zit er toch veel geld vast
in het wagenpark en dat gebruiken
wij liever voor andere zaken. Een
ander kostenverlagend punt is dat
deze auto’s met 3,5 ton op de klok in
de gebruikte markt heel gewild zijn.
Dat komt door de multifunctionele
opbouw. Er zijn weinig voertuigen in
deze afmetingen die kunnen koelen
en vriezen en variabel in te delen zijn.
Bovendien hebben we nu het geregel
rond die auto’s niet. Daar speelt na-
tuurlijk ook de dealer een heel belang-
rijke rol. We moeten wel altijd
kunnen rijden. Dus daar hebben we
hele goede afspraken over. Zo is
Rogam voor ons 24 uur per dag direct
bereikbaar. Dat werkt veel sneller en
to the point dan via de 24-uurs service
van Mercedes-Benz.”
Paaltjesdag
De chauffeurs van Schmidt worden
soluut de meest verse vis in Nederland
levert. “Als de vis nog verser is dan bij
ons, zwemt hij nog”, meent Groenen-
boom heel stellig.
Knappe logistiek
Het vergt de nodige logistiek om dat
voor elkaar te krijgen. “Onze kracht is
dat we zes dagen per week bijna con-
tinu rijden. Daarom hebben we ook
30 chauffeurs in dienst en doen de au-
to’s twee shifts per dag. De meeste be-
stelauto’s rijden tussen de 110.000 en
120.000 kilometer per jaar. We doen
dan ook nooit langer dan drie jaar
met een voertuig”, omschrijft Groe-
nenboom. “En dan nog moet ik gere-
geld de auto’s wisselend op routes
inzetten. Want anders zou een deel
van het wagenpark die leeftijd niet
eens halen. De kunst is het werk zo te
verdelen, dat er hier nooit meer dan
twee tot maximaal vier auto’s tegelijk
voor de deur staan. Maar dan nog
komen we inclusief aanvoer op 250
bewegingen per dag door dit straatje.
Eigen weg of niet: 250 autobewegingen tussen de flats door geeft zo zijn beperkingen.
Schmidt Zeevis rijdt alleen met Mercedes-Benz.
Kees Groenenboom: “We hebben nooit meer dan twee tot vier auto’s tegelijk voor
de deur.”
Heel veel vis wordt door Schmidt gefileerd en ontgraat.
wel goed opgeleid in het winkelbe-
drijf, maar krijgen verder geen aan-
vullende rijtraining. “Schade heeft
altijd te maken met stress, en stress is
er altijd. Daar moet je dus op focus-
sen. Als je de stress weghaalt bij de
chauffeur, heb je ook meer rust in je
hele bedrijf en dat werkt door in het
aantal schades. Wij doen dat met een
uitgebreid track & trace-systeem dat
we elke 30 seconden laten updaten.
We weten waar de auto’s zitten en
kunnen onze klanten goed informe-
ren. Dat haalt bij de klant de span-
ning eraf en geeft de chauffeur rust.
Natuurlijk is het hier ook wel eens
‘paaltjesdag’: we zitten altijd in de
stad. Daarom hebben we nu een proef
lopen met die ouderwetse breedte-
paaltjes die je vroeger op elke truck-
bumper zag. Dan ziet de chauffeur
beter of het past. Maar grote klappers
hebben we eigenlijk niet.”
Webshop
Schmidt verhandelt en verwerkt jaar-
lijks vele duizenden tonnen bruto vis.
Bruto vis is wat er binnenkomt. De
groothandel maakt de vis zelf schoon,
snijdt en verwerkt het tot producten
voor voornamelijk de horeca. Het ge-
wicht dat naar de klant gereden
wordt, is dus minder. “De producten
komen van over de hele wereld”, legt
Groenenboom uit. “Sinds 2000 zijn
wij onderdeel van de Kennemer Vis-
groep uit Spakenburg. Schmidt zelf is
onderverdeeld in zes divisies. Dat zijn
de horeca, de scheepvaart, export en
cruiseschepen, de winkel, de webshop
en de Zegro. Dat is een lokale afdeling
van de Zegro waar wij de vis voor ver-
zorgen.” De webshop is de jongste
poot van Schmidt Zeevis. Mensen
kunnen daar via het internet vis be-
stellen voor bijvoorbeeld party’s,
etentjes, de kerst enzovoort. Dat lijkt
een hele uitdaging, want als je met
een maaltje verse vis aan deur komt,
moet er wel iemand zijn die het aan-
neemt. En dat is juist de grootste
moeilijkheid met internetbestellin-
gen. “Gemiddeld wordt een internet-
pakketje 1,6 maal aangeleverd voor
het bezorgd kan worden”, weet de lo-
gistiek manager. “Dat kunnen wij na-
tuurlijk niet hebben. Daarom krijgt
een klant van ons eerst via de mail
een bloktijd waarbinnen we langsko-
men en dan voor de aflevering nog
een telefoontje op welk tijdstip we
echt voor de deur staan. Dan is er ge-
noeg interactie met de klant voor een
succesvolle drop. De minimum af-
name is 75 euro. Daaronder kan wel,
maar dan krijg je bezorgkosten.” Kan
dat uit voor Schmidt? “Jazeker wel”,
weet Kees. “Wij rijden namelijk toch.
Het is voor ons een vergroting van het
afgezette volume over bijna hetzelfde
aantal kilometers. Voor die chauffeur
maken die paar extra drops niet uit:
hij is toch onderweg.”
Bert Roozendaal
Schmidt Zeevis Rotterdam
‘Versere vis dan bij ons
zwemt nog!’
26-27_Schmidt Zeevis.indd 27 26-09-12 08:39