Pagina 28 van: Bestelauto nr. 3 – 2012

fieke gebruiksdoeleinden, zoals koel-
vervoer of voor de kipperversie. De
carrosserieën worden centraal opge-
bouwd door gerenommeerde leveran-
ciers als Gruau.
Alternatieve aandrijvingen
Op de IAA in Hannover eerder dit jaar
was de wereldpremière van de Nissan
e-NV200 ‘zero-emission’, een gesloten
bestelwagen met elektrische aandrij-
ving. Het is de tweede van de vier
elektrische voertuigen die Nissan voor
2014 heeft beloofd. De elektrische
technologie is gebaseerd op de Nissan
LEAF. Merkwaardig genoeg ontwikkelt
Nissan haar elektrische voertuigen ge-
heel zelfstandig en wordt alleen op
het gebied van de batterijtechnologie
28 bestelauto nr. 3 – 2012
Belangrijke rol voor elektrische voertuigen
Nissan wil fors groeien
in bestelautomarkt
Nissans verkooporganisatie heeft sinds kort een
nieuwe structuur. Daarmee moeten zakelijke
klanten, ook die met bestelauto’s, beter worden
bediend. Cyril Chatelet, Corporate Sales Director
van Nissan West Europe, vertelt Bestelauto hoe
Nissan dat wil bereiken.
Nissan wil de NV200 taxi ook in Europa gaan verkopen. Het interieur is volledig aange-
past aan de taxi-eisen.
Nissan is de enige niet-Europese auto-
fabrikant die de lichte bedrijfsauto se-
rieus neemt. Men streeft er naar om
in 2014 op de Europese bestelauto-
markt vijf procent marktaandeel te
hebben.
Van de totale Nissan omzet in Europa
komt ongeveer 20 procent voor reke-
ning van de bedrijfsauto. De NV200,
Primastar, Cabstar, Atleon, Navara en
Pathfinder worden gebouwd in de
Spaanse fabriek van Nissan. In totaal
werden vorig jaar 154.492 eenheden
geproduceerd, bijna 50 procent meer
dan de 104.702 eenheden in 2010. Van
dat totale aantal zijn 70.000 eenheden
van het model Primastar en 21.000
NV200’s. Wereldwijd is de Navara de
meest verkochte Nissan bedrijfsauto
met direct daarna de NV 200, Interna-
tional Van of the Year 2010. De be-
drijfsauto is voor Nissan dus zowel in
Europa als daarbuiten van groot be-
lang. De positie in dit segment wil
men verder uitbreiden.
Zakelijke klanten
“We hebben in onze hele organisatie,
dus van de dealer tot de Europese top,
een scheiding doorgevoerd tussen de
benadering van de consument en die
van de zakelijke klant. Met de zake-
lijke klant bedoel ik zowel de zake-
lijke koper van een personenauto als
de koper van een Nissan bestelauto.
Op dealerniveau wordt die scheiding
gerealiseerd door de vorming van
Business Centers. Daarin is alle speci-
fieke kennis aanwezig op het gebied
van de producten zelf, maar ook op
het gebied van leasing en andere as-
pecten die voor fleetowners en zake-
lijke klanten van belang zijn”, aldus
Cyril Chatelet, sinds juni vorig jaar
verantwoordelijk voor de verkopen
van Nissan personenauto’s aan zake-
lijke klanten en voor alle bedrijfsauto-
activiteiten in Nederland, België,
Luxemburg en Frankrijk.
Nederland
Chatelet vertelt dat in Nederland spe-
ciaal voor deze activiteiten onlangs
Arjan Schenk is aangetrokken. Hij is
als Corporate Sales Director in de za-
kelijke markt verantwoordelijk voor
fleetsales, leasing, bedrijfswagens en
gebruikte auto’s. Binnen het team van
Arjan Schenk blijft Erik Heuer verant-
woordelijk voor de bedrijfsauto’s.
Schenk heeft ruime ervaring als het
gaat om het bepalen van strategie, het
opbouwen van een organisatie en het
beheren van relaties. In Nederland
komen er twintig van dergelijke Busi-
ness Centers. Op de vraag of deze uit-
eindelijk uit zullen groeien naar min
of meer zelfstandige units binnen de
dealerbedrijven, zegt Chatelet dat
daarop nog wordt gestudeerd: “In
Frankrijk zijn de Business Centers in
veel gevallen al zelfstandige units bin-
nen of naast dealerbedrijven, maar of
het in ons land ook die kant uit zal
gaan is nog niet beslist. De Business
Centers binnen de dealers gaan zich in
eerste instantie richten op het in kaart
brengen van de zakelijke klanten en
het leggen van contacten. In een later
stadium wordt beslist of de Business
Centers een duidelijk herkenbare eigen
identiteit krijgen, inclusief zaken als
een eigen afdeling in de werkplaats, en
een eigen balie en dergelijke.”
Streven 5 procent
Chatelet wil met het Nissan bedrijfs-
autoprogramma in 2014 in Europa
een marktaandeel hebben van 5 pro-
cent. “Dat is ambitieus. We zitten nu
nog maar op 3,1 procent, maar we be-
schikken over een breed en kwalita-
tief goed programma. Bovendien zijn
we bezig met de ontwikkeling van
meerdere voertuigen met alternatieve
aandrijfsystemen. Ik verwacht op dat
gebied voor Nissan buitengewoon veel
groeikansen!” Verder ziet Chatelet
veel kansen voor de bedrijfsauto’s die
af-fabriek worden geleverd voor speci-
Op de IAA introduceerde Nissan de elektrische versie van de NV200, in een project
samen met FedEx.
De nieuwbakken verkoopdirecteur Cyril Chatelet legt de lat voor Nissan bedrijfsauto’s
op een marktaandeel van 5 procent.
28-29_Nissan Visie.indd 28 26-09-12 08:37