Pagina 30 van: Bestelauto nr. 3 – 2012

worden. “In het begin waren er nog
niet zoveel koeriers actief op Twitter.
Nu veel meer koeriers op dit kanaal
actief zijn, is een rit meestal binnen
een paar minuten vergeven. Het is
echter nog altijd een mooi kanaal om
jezelf te promoten en een netwerk
met betrouwbare collega’s te creë-
ren”, aldus de Nijmegenaar, die via
het transport van beeldende kunst in
de koerierswereld is beland.
Vertrouwen
Vertrouwen is een heikel punt bij
vrachtuitwisseling via Twitter. Elke
koerier kent de verhalen over koe-
riersbedrijven die niet betalen, onder
de kostprijs werken of levertijden be-
loven waarvan ze vooraf weten dat ze
30 bestelauto nr. 3 – 2012
Elke dag rijden er bestelauto’s rond vol met vrachten die via Twitter zijn
aangeboden. Dit social media-kanaal wordt steeds vaker ingezet voor
vrachtuitwisseling. Koeriersbedrijven die even meer vracht dan bestel-
auto’s hebben, vinden op deze manier een oplossing om hun klanten niet
teleur te stellen. Het blijft echter oppassen met zakendoen via Twitter.
kans niet zo groot dat klanten zelf via
Twitter een vracht aanbieden. Ze
gaan volgens hem liever in zee met
een koerier die ze kennen en vertrou-
wen. “Bedrijven willen de zekerheid
dat een koerier een half uur later in-
derdaad op de stoep staat. Probeer dat
maar eens met onbekende koeriers
via Twitter voor elkaar te krijgen”,
vertelt de koerier uit de Alblasser-
waard.
Hoogendoorn is in december zijn
eigen koeriersbedrijf gestart. Hij ge-
bruikt Twitter om zijn volgers te
laten weten dat hij op een bepaald
moment #leeg en #beschikbaar is of
reageert op #vrachtaanbod. “In het
begin kennen de koeriersbedrijven je
nog niet en zijn ze voorzichtig. Inmid-
dels heb ik via Twitter koeriersbedrij-
ven leren kennen waarmee ik ook
buiten Twitter om een werkrelatie
heb opgebouwd. Die bellen me direct
op als ze een rit hebben in de regio
Rotterdam of Den Haag.”
Jan Schreurs van Nijmegenkoerier.nl,
onderdeel van Jan Schreurs Logistiek,
is al wat langer actief op Twitter. Hij
laat onder meer via Twitter weten
welke plaatsen hij aandoet. Daar-
naast maakt hij ook gebruik van
Foursquare, een ander social media-
kanaal waarmee leden hun locatie
kunnen doorgeven. Koeriersbedrijven
kunnen via Twitter de statupdates
van Foursquare zien, zodat ze weten
waar hij zich bevindt voor het geval
ze een #meenemer hebben.
Schreurs vindt regelmatig een rit via
Twitter, al is de spoeling wel dun ge-
Ruben Hoogendoorn van Onbezorgd Bezorgd gebruikt Twitter, maar heeft op zijn website ook een platform voor vrachtuitwisseling
gecreëerd.
Jan Schreurs: “In het begin waren er nog niet zoveel koeriers actief op Twitter. Nu
veel meer koeriers op dit kanaal actief zijn, is een rit meestal binnen een paar minuten
vergeven.”
Vrachtuitwisseling tussen koeriers via social media
#koerier is #beschikbaar
voor #bijladen
Wie via Twitter zoekt op de hashtags
#vrachtaanbod, #meenemer, #bijla-
den of #koerier, ziet tientallen berich-
ten over uitgewisselde vrachten
voorbij komen. Koeriersbedrijven die
een nieuwe opdracht krijgen, maar
hun eigen bestelauto’s al vol hebben,
proberen op deze manier een collega
te strikken die toevallig in de buurt is
of leeg rijdt en de juiste richting uit-
gaat. Binnen de 140 tekens die maxi-
maal beschikbaar zijn voor een tweet,
laten ze weten waar en wanneer de
vracht opgepikt en afgeleverd moet
worden, eventueel voorzien van an-
dere belangrijke data zoals afmetin-
gen of gewicht en de hashtag
#SPOED. Vaak komt het bericht een
paar minuten later opnieuw voorbij,
maar dan met de aanvulling ‘opge-
lost’: het teken dat een koerier voor
de rit is gevonden.
Menige koerier vindt via Twitter een
nieuwe rit of extra vracht voor een
route die hij toch al moet afleggen.
Ondanks de transparantie die gepaard
gaat met social media, is lang niet
iedereen echter even open over het
gebruik van Twitter voor vrachtuit-
wisseling. “Ik geef er liever niet te
veel ruchtbaarheid aan. Dadelijk gaan
mijn klanten het zelf op deze manier
doen”, vertelt één van de koeriersbe-
drijven die regelmatig een vracht via
Twitter aanbiedt.
#leeg en #beschikbaar
Volgens Ruben Hoogendoorn van koe-
riersbedrijf Onbezorgd Bezorgd is de
30-31_Automatisering.indd 30 26-09-12 08:41