Pagina 31 van: Bestelauto nr. 3 – 2012

31 bestelauto nr. 3 – 2012
AUTOMATISERING
worden. “In het begin waren er nog
niet zoveel koeriers actief op Twitter.
Nu veel meer koeriers op dit kanaal
actief zijn, is een rit meestal binnen
een paar minuten vergeven. Het is
echter nog altijd een mooi kanaal om
jezelf te promoten en een netwerk
met betrouwbare collega’s te creë-
ren”, aldus de Nijmegenaar, die via
het transport van beeldende kunst in
de koerierswereld is beland.
Vertrouwen
Vertrouwen is een heikel punt bij
vrachtuitwisseling via Twitter. Elke
koerier kent de verhalen over koe-
riersbedrijven die niet betalen, onder
de kostprijs werken of levertijden be-
loven waarvan ze vooraf weten dat ze
die niet kunnen waarmaken. Hoogen-
doorn accepteert bijvoorbeeld niet
snel een rit via #meenemer. “Daar zit-
ten ritten tussen van bedrijven die
verwachten dat je voor een tientje
van Groningen naar Maastricht rijdt.
Daarnaast zijn er koeriersbedrijven
die voor een laag bedrag willen mee-
liften, maar ondertussen zelf het
volle tarief vragen en er dus flink aan
verdienen. Daar werk ik niet aan
mee”, aldus Hoogendoorn, die bijval
krijgt van Schreurs.
Schreurs waarschuwt ook voor
‘zwartrijders’ zonder BTW- en KvK-
nummer. “Net als in het echte leven
zitten er ook op Twitter prutsers tus-
sen. Pas ook op om namen van klan-
ten te noemen. Voor je het weet heeft
kans niet zo groot dat klanten zelf via
Twitter een vracht aanbieden. Ze
gaan volgens hem liever in zee met
een koerier die ze kennen en vertrou-
wen. “Bedrijven willen de zekerheid
dat een koerier een half uur later in-
derdaad op de stoep staat. Probeer dat
maar eens met onbekende koeriers
via Twitter voor elkaar te krijgen”,
vertelt de koerier uit de Alblasser-
waard.
Hoogendoorn is in december zijn
eigen koeriersbedrijf gestart. Hij ge-
bruikt Twitter om zijn volgers te
laten weten dat hij op een bepaald
moment #leeg en #beschikbaar is of
reageert op #vrachtaanbod. “In het
begin kennen de koeriersbedrijven je
nog niet en zijn ze voorzichtig. Inmid-
dels heb ik via Twitter koeriersbedrij-
ven leren kennen waarmee ik ook
buiten Twitter om een werkrelatie
heb opgebouwd. Die bellen me direct
op als ze een rit hebben in de regio
Rotterdam of Den Haag.”
Jan Schreurs van Nijmegenkoerier.nl,
onderdeel van Jan Schreurs Logistiek,
is al wat langer actief op Twitter. Hij
laat onder meer via Twitter weten
welke plaatsen hij aandoet. Daar-
naast maakt hij ook gebruik van
Foursquare, een ander social media-
kanaal waarmee leden hun locatie
kunnen doorgeven. Koeriersbedrijven
kunnen via Twitter de statupdates
van Foursquare zien, zodat ze weten
waar hij zich bevindt voor het geval
ze een #meenemer hebben.
Schreurs vindt regelmatig een rit via
Twitter, al is de spoeling wel dun ge-
Jan Schreurs: “In het begin waren er nog niet zoveel koeriers actief op Twitter. Nu
veel meer koeriers op dit kanaal actief zijn, is een rit meestal binnen een paar minuten
vergeven.”
deze klant een prijslijst van een con-
current in de postbus liggen.”
Dat Twitter een ongecontroleerd me-
dium is, betekent ook dat er soms
flink wordt gekletst. Wie niet aan de
ongeschreven normen van collega-
koeriers voldoet, loopt kans op een
negatieve tweet en vele retweets. On-
langs circuleerde op Twitter bijvoor-
beeld nog een lijst met wanbetalers.
Daarbij wordt wel eens een foutje ge-
maakt, zoals bij de koerier die na een
onterechte beschuldiging noodge-
dwongen met zijn activiteiten moest
stoppen. “Daarnaast moet je als koe-
rier ook zelf uitkijken hoe je jezelf in
de markt zet. Soms worden best
schunnige grappen geplaatst, die niet
elke opdrachtgever zal waarderen”,
aldus Schreurs.
Het ‘kletsen’ op Twitter heeft overi-
gens ook positieve kanten. Koeriers
delen kennis met elkaar en waarschu-
wen als er een oplichter actief is.
Landkaarten
Twitter is niet het enige platform op
internet voor vrachtuitwisseling door
koeriersbedrijven. Er zijn commerci-
ele initiatieven zoals www.flexcou-
rier.nl van Intellicom, waarbij
middels GPS-apparaten in de bestel-
auto de positie en status van koeriers
op een landkaart worden getoond.
Hoogendoorn van Onbezorgd Bezorgd
heeft op zijn website een platform
voor vrachtuitwisseling gecreëerd,
waarop koeriers na betaling van een
klein bedrag de contactgegevens van
een bedrijf met vrachtaanbod kunnen
downloaden. En ook op Marktplaats
zijn koeriers actief.
Inmiddels bestaat er ook een website
waarop is geprobeerd om op basis van
Twitter en Google Maps een gebruiks-
vriendelijke applicatie voor vrachtuit-
wisseling te maken. Op 4ktv.nl,
waarbij 4ktv een afkorting is van
‘voor koeriers, transport & vracht,
worden alle tweets met de hashtags
#koerier of #vrachtaanbod automa-
tisch gescand. Op basis van de ge-
noemde plaatsnamen worden de
koeriers op de kaart geprojecteerd
met verschillende symbolen voor #be-
schikbaar, #leeg, #bijrijden en
#vrachtaanbod. Wie de website goed
bekijkt, ziet echter snel dat nog niet
alle koeriers juist geprojecteerd wor-
den. Een koerier die beschikbaar is in
het hart van West-Friesland, vindt
zichzelf op de kaart terug in Emme-
loord.
Facebook
Ondertussen worden ook andere so-
cial media-kanalen ingezet voor
vrachtuitwisseling. Op Facebook zijn
uit onvrede over Twitter onder de
naam Vrachtaanbod en Beschikbaar
twee besloten groepen voor koeriers-
bedrijven aangemaakt, die inmiddels
meer dan honderd leden hebben ver-
zameld. Hun regels zijn duidelijk: toe-
gang is alleen bedoeld voor
koeriersbedrijven met een BTW- en
KvK-nummer en een goede reputatie.
In de groep Vrachtaanbod kunnen ze
aangeven als ze een vracht hebben, in
de groep Beschikbaar kunnen ze mel-
den op welke locaties ze lege voertui-
gen hebben. En ga vooral niet
schelden, vloeken, ruzie zoeken of el-
kaar zwart maken, luidt de waarschu-
wing aan nieuwe leden. “Daar hebben
we Twitter voor.”
Marcel te Lindert
Vrachtuitwisseling tussen koeriers via social media
#koerier is #beschikbaar
voor #bijladen
30-31_Automatisering.indd 31 26-09-12 08:41