Pagina 33 van: Bestelauto nr. 3 – 2012

33 bestelauto nr. 3 – 2012
E-COMMERCE
want wij komen de auto op locatie
afleveren. Alle aanverwante diensten
zijn leverbaar, of het nu gaat om
leasing, een onderhoudscontract,
carrosseriebouw of het leveren van een
inrichting voor de laadruimte, wij heb-
ben een ruime keus aan partners die
deze diensten kunnen leveren”, aldus
Bergsma, die benadrukt dat de
fabrieksgarantie op de bestelauto’s
gewoon behouden blijft. Hij geeft toe
dat hij zelf niet alle kennis in huis
heeft. “De specifieke klantwensen voor
een bestelauto kunnen technisch com-
plex zijn. Ik ben dan gewoon eerlijk en
zeg dat ik dan even advies moet inwin-
nen over de mogelijkheden. Openheid
en correct zijn wordt gewaardeerd, dat
telt voor een klant. Niemand die zo’n
telefoontje raar vindt.”
Bergsma gelooft heilig in het succes
van zijn website. “Dit jaar zie ik als
een start. Het staat in de kinderschoe-
nen, natuurlijk hadden we aanloop-
problemen, maar nu gaat het goed. De
eerste auto’s zijn geleverd, de eerste
klanten tevreden. Volgend jaar wil ik
echte doelen gaan stellen. Verkooptar-
gets dus. Ik geloof in dit concept. De
online verkoop van bedrijfsauto’s
heeft de toekomst. Echt!”
Arjan Velthoven
Jonge ondernemer springt in gat
‘Online bedrijfsauto’s
kopen wordt de norm’
serieus, ik merk dat kleine zelfstandi-
gen zonder al te veel emotie naar een
bestelauto kijken. Dan is online kopen
tegen serieuze kortingen een optie die
men wil overwegen.” Bergsma geeft
standaard zeven procent korting,
maar de kortingen kunnen stevig op-
lopen. Zo stonden er afgelopen zomer
een Renault Master met 23 procent en
een Peugeot Expert met 18 procent
korting op de site. “De korting is af-
hankelijk van merk, type en dealer.
Elke auto is nieuw leverbaar, sommige
zijn binnen vijf werkdagen leverbaar
als ze op voorraad staan.”
Beter
Onlinebedrijfswagenkopen.nl gaat er
prat op dat de aankoop en aftersales
net zo goed geregeld is als dat bij een
dealer het geval is. “Of beter eigenlijk,
‘Online is niche, maar niet de norm’
Wiebren Bergsma vindt zelf dat online bedrijfsauto’s kopen de norm wordt, maar wat vinden de an-
dere aanbieders van bestelauto’s daarvan? “Alhoewel het internet een steeds grotere rol speelt in het
aanschafproces (met name ter oriëntatie), en wij ons kunnen voorstellen dat deze online dienst voor
bepaalde klanten zonder specifieke wensen interessant kan zijn, zijn wij van mening dat voor verre-
weg de meeste bedrijfsautoklanten het directe contact met de gespecialiseerde merkdealers een zeer
belangrijke factor is. Als geen ander kan de merkdealer zijn klanten adviseren en van dienst zijn. We
geloven dan ook niet dat het online kopen van bedrijfsauto´s de norm gaat worden, maar eerder een
niche”, meldt een woordvoerder van Ford Nederland.
Lloyd de Meza, directeur Sales van Renault, ziet ook een sterke rol voor de merkdealer: “Online be-
drijfsauto’s kopen kán een rol spelen in de toekomst. Zoals in alle branches behoort internet tot de mo-
gelijkheden. In hoeverre dit de norm wordt, zal sterk afhangen van de toegevoegde waarde van de
merkdealers. Bij Renault wordt daar dagelijks in geïnvesteerd, en de sterke groei die wij hebben door-
gemaakt in de bedrijfswagenmarkt bevestigt dat wij op de goede weg zijn om onze klantbehoeften in
te vullen. Het is nu zaak de marktontwikkelingen goed in de gaten te houden en nieuwe trends tijdig
te signaleren en liefst te initiëren. Online verkopen van Renault bedrijfswagens kán een van die trends
zijn. Als de Europese nummer 1 in bedrijfswagens zijn wij dit ook aan onze stand verplicht.”
De jonge ondernemer Wiebren Bergsma gelooft heilig in het succes van onlinebedrijfswagenkopen.nl.
Op de homepage van de website staan meteen alle voordelen opgesomd.
Op de aanbiedingspagina staat onder meer een Renault Master met bijna 7.000 euro
korting.
32-33_Online Bedrijfsw.indd 33 26-09-12 08:25