Pagina 5 van: Bestelauto nr. 3 – 2012

5 bestelauto nr. 3 – 2012
ACTUEEL
Aan je taks
Het is najaar 2012. In deze tijd van
voortdurende economische malaise is
het voor veel ondernemers worstelen
om te overleven. Het consumenten-
vertrouwen neemt maar af, en de
bestedingen dus ook. Het zijn geen
mooie tijden. Hard werken, en dan
ook nog voor weinig. Het zijn de fei-
ten waar menig ondernemer zich voor
gesteld ziet, en die hij maar heeft te
accepteren. Een overheid die begripvol
is en de omstandigheden probeert te
verzachten, zou dan een steun kunnen
zijn. Maar nee, de overheid ziet de za-
kelijke (bestel)auto blijkbaar als melk-
koe en probeert door de forensentaks
een slaatje (of zeg maar gerust een
maaltijdsalade) uit de ondernemer te
slaan. Anderhalf miljard euro zal het
afschaffen van de onbelaste kilometer-
vergoeding voor woon-werkverkeer
aan extra inkomsten opleveren, en dat
geeft de overheid niet graag op. De
forensentaks zal voor duizenden be-
drijven in de detailhandel de nekslag
betekenen. Dat zeg ik niet, nee, dat
zegt MKB Nederland voorzitter Hans
Biesheuvel in dagbladen, pal voor het
ter perse gaan van deze Bestelauto.
Niet de minste dus. Het kan toch niet
zo zijn dat deze nieuwe belasting op
autorijden bedrijven over het randje
duwt? Het lijkt de overheid niet veel te
kunnen schelen, en daarom is er breed
verzet ontstaan in het Nederlandse
bedrijfsleven. Veel bedrijven zitten al
aan hun taks, en zitten niet op fors ho-
gere uitgaven te wachten. EVO en de
Vereniging Auto van de Zaak geven in
deze Bestelauto hun visie op de plan-
nen voor de forensentaks, en gaan in
op wat ze voor u kunnen betekenen.
Wie goed leest, kan ingangen vinden
om het verzet te steunen.
Arjan Velthoven
Hoofdredacteur Bestelauto
Jury looft design en lage gebruikskosten
Veilig parkeren met Imbema Rhiwa
Een dag na de uitreiking had Ford haar stand al helemaal omgetoverd in Van of the Year sfeer.
Juryvoorzitter Pieter Wieman reikt de award uit aan Barb Samardzich, vice-president
product development van Ford Europe.
trekkelijke prijskwaliteitverhouding
zal gelden die gebruikers van alle Ford
producten gewend zijn. Juryvoorzitter
Pieter Wieman reikte de prijs uit aan
Barb Samardzich, vice-president pro-
duct development van Ford Europe,
en het goede nieuws werd al tijdens
de speech van Wieman met luid ge-
juich beantwoord door het in de zaal
aanwezige Ford management. Lees op
pagina 6 en 7 een rij-impressie van de
Transit Custom.
Ford Transit Custom Inter-
national Van of the Year 2013
Speciaal voor lichte bedrijfswagens
introduceert Imbema Rhiwa Bestelwa-
gentechniek speciale inbouw
parkeersensoren. Deze sensoren zijn
licht naar boven gebogen waardoor
deze altijd recht naar achteren wijzen,
zelfs bij een beladen voertuig. Dit is
essentieel voor het zuiver uitlezen van
de sensoren. Bij rechte sensoren wordt
bij beladen voertuigen de grond gede-
tecteerd en beschouwd als obstakel,
waardoor er valse alarmeringen kun-
nen optreden.
De sensoren zijn vervaardigd uit rub-
ber, waardoor het metaal van de bum-
per geen storingen kan veroorzaken.
Door de speciale DSM-techniek in de
sensoren zijn trekhaken en dergelijke
geen probleem. Het systeem scant bij
iedere inschakeling de bumper af. Bij
aanwezigheid van een trekhaak detec-
teert hij deze als een vast geheel van
het voertuig en rekent automatisch de
lengte van de trekhaak bij die van de
bumper.
De sensoren zijn afzonderlijk voorzien
van een versterker waarmee een per-
fecte signalering gewaarborgd is. De
sensoren zijn verbonden met de unit
middels speciale stekkers, die normaal
gesproken alleen door autofabrikan-
ten zelf gebruikt worden. Deze zorgen
tevens voor het doorgeven van een
zuiver signaal. Door de kleurcodering
op de stekkers is de installatie erg een-
voudig.
Het signaal wordt door middel van
een buzzer, afhankelijk van de af-
stand op het obstakel, in drie verschil-
lende meldingszones aangegeven. De
sensoren geven een signaal vanaf
1,5 m afstand. De opeenvolgende sig-
nalen lopen naadloos in elkaar over.
Subsidie voor schone bestelauto
met een benzinemotor die minder
dan 95 maar meer dan 50 gram CO2
per kilometer uitstoten. De premie
van 3.000 euro is voor de schoonste
categorieën: plug-in hybrides met een
CO2-emissie van minder dan 50 gram
CO2, en elektrische voertuigen die he-
lemaal geen uitlaatgas uitstoten. De
subsidie is alleen beschikbaar voor ko-
pers die over hun wagens geen BPM
(aanschafbelasting) hoeven te betalen.
De subsidie kan worden aangevraagd
voor voertuigen die na 1 oktober 2012
en voor 1 januari 2015 op naam wor-
den gesteld.
04-08_Nieuws+Comm.indd 5 26-09-12 17:10