Pagina 8 van: Bestelauto nr. 3 – 2012

8 bestelauto nr. 3 – 2012
EVO wil onbelaste reiskostenvergoeding behouden
Woon-werkverkeer:
volgend jaar belast of onbelast?
In mei hebben vijf politieke partijen in het lenteakkoord afgesproken dat de woon-werkverkeerver-
goeding voor werknemers die met een eigen auto naar het werk rijden vanaf 1 januari 2013 belast
wordt. Dit wordt in de media ook wel de forensentaks genoemd. Ook wanneer werknemers met de
trein reizen, kan een werkgever de kosten niet meer onbelast vergoeden. Het gevolg is een inko-
mensachteruitgang van gemiddeld € 800 per werknemer per jaar. Een forse maatregel dus.
Voor mensen die voor hun werk een
personenauto of bestelauto van de
zaak rijden betekent dit dat woon-
werkkilometers vanaf 1 januari 2013
als privé worden beschouwd en dus
meetellen voor de bijtelling. Voor ser-
vicemonteurs die in een bestelauto van
de zaak rijden, is deze nieuwe wet
rampzalig. Als zij vanuit huis naar hun
klanten rijden, tellen al deze kilome-
ters dus mee voor de bijtelling. Een ser-
vicemonteur betaalt hierdoor al gauw
€ 200 per maand, terwijl hij voorheen
geen bijtelling had omdat hij de bestel-
auto enkel voor zakelijke ritten en
woon-werkverkeer gebruikt. Bestelau-
torijders kunnen deze dure bijtelling
alleen voorkomen als zij de bestelauto
na werktijd op het terrein van de baas
achterlaten, om deze ‘s morgens weer
op te halen alvorens zij naar hun klan-
ten rijden. In de praktijk zorgt dit voor
veel problemen. Niet alleen worden er
veel onnodige kilometers gereden, veel
bedrijven hebben onvoldoende par-
keerruimte voor alle bestelauto’s. Ook
zijn al deze omrijkilometers slecht
voor het milieu.
Sjaak
EVO heeft vanaf het begin actie ge-
voerd tegen deze onzalige wetgeving
met de campagne ‘Je bent de Sjaak
met een bestelauto van de zaak’. Dit
resulteerde in vele handtekeningen,
die vervolgens zijn aangeboden aan de
woordvoerders van de Tweede Kamer.
Op Prinsjesdag is de uitwerking van
de plannen voor afschaffing van de
onbelaste kilometervergoeding gepre-
senteerd in het belastingplan 2013.
Daarin is een geheel nieuwe regeling
neergezet, waarbij het demissionaire
kabinet zoveel mogelijk tegemoet pro-
beerde te komen aan de bezwaren van
het bedrijfsleven. In de nieuwe rege-
ling worden ambulante werknemers
die vanuit huis hun klanten bezoeken
zoveel mogelijk ontzien. In de nieuwe
definitie van woon-werkverkeer zijn
deze ritten naar klanten namelijk
geen woon-werkverkeer, maar zake-
lijke reizen en kunnen deze dus onbe-
last worden vergoed. Ook voor een
werknemer met een bestelauto die
vanuit huis zijn klanten bezoekt of
die voor een paar maanden op een
bouwlocatie werkt, zullen deze kilo-
meters in veel gevallen als zakelijk
kunnen worden beschouwd en tellen
deze dus niet mee voor de bijtelling.
De regeling is echter behoorlijk com-
plex en roept de nodige vragen op.
Voor iedere situatie moet namelijk op-
nieuw worden bekeken of er sprake is
van woon-werkverkeer of niet. Ook is
in het belastingplan aangegeven dat
de administratieve lasten voor bedrij-
ven met € 30.000.000 per jaar stijgen.
Overgang
Daarnaast bevat de nieuwe wet ook
nog een aantal overgangsregelingen
voor werknemers die hun leaseauto
momenteel alleen gebruiken voor
woon-werkverkeer en zakelijke ritten.
Als het leasecontract voor 25 mei
2012 is afgesloten, mag de berijder tot
1 januari 2017 een kwart van de bijtel-
ling betalen in plaats van het volledige
bedrag. Wel mag de berijder dan niet
meer dan 500 privékilometers per jaar
rijden. Voor bestelautorijders met een
verklaring uitsluitend zakelijk ge-
bruik geldt eenzelfde overgangsrege-
ling. Alleen: hier is geen ruimte voor
500 privékilometers per jaar. Ook
bevat het belastingplan nog een over-
gangsregeling voor OV-abonnementen
die al zijn afgesloten en nog doorlo-
pen in 2013. Al met al dus behoorlijk
veel nieuwe regelingen waarover al in-
houdelijke discussies worden gevoerd.
EVO verwacht dan ook de nodige pro-
blemen in de uitvoering van deze
nieuwe regeling.
Oplossing
Mede naar aanleiding van de aangebo-
den handtekeningen van EVO gaven
vrijwel alle politici tijdens het grote
EVO verkiezingsdebat aan dat ze een
definitieve oplossing willen voor de
problemen van bedrijven met bestel-
auto’s. Het belasten van woon-werk-
verkeer levert de schatkist echter
€ 1,5 miljard op. Als de Tweede Kamer
deze wet ongedaan wil maken, zal zij
dit geld ergens anders vandaan moe-
ten halen. Daar zit misschien wel het
grootste probleem. Het is immers
bijna 1 januari 2013 en als de Tweede
Kamer deze wet terug wil draaien,
moet zij snel in actie komen. Daar-
voor zal de Tweede Kamer echter wil-
len wachten op een nieuw kabinet.
Nu lijkt het erop dat VVD en PvdA
met elkaar een kabinet willen vor-
men, en beide willen gelukkig erg
graag van de forensentaks af. Dat heb-
ben zij in hun verkiezingscampagne
heel duidelijk gemaakt. Het is echter
de vraag of ze het samen eens kunnen
worden over een alternatieve dekking
van die 1,5 miljard. EVO vraagt
daarom nogmaals met klem aan PvdA
en VVD om deze nieuwe regels niet in
te voeren en de onbelaste reiskosten-
vergoeding te laten bestaan. Want al-
leen als woon-werkverkeer zakelijk
blijft, blijven allerlei moeilijke discus-
sies en problemen in de uitvoering het
bedrijfsleven bespaard.
Loes Spaander
beleidsadviseur bij EVO
EVO
De bestelauto, of eigenlijk zijn berijder, wordt door de overheidsplannen mogelijk flink
wat geld afhandig gemaakt.
04-08_Nieuws+Comm.indd 8 26-09-12 17:11