Pagina 12 van: Bestelauto nr. 3 – 2013

13 bestelauto nr. 3 – 201312 bestelauto nr. 3 – 2013
de krachtige D-4D diesel zich horen,
en bewegen de pookjes vrolijk op en
neer. In het terrein, met een uitscha-
kelbaar differentieel gemonteerd en
in de lage gearing 4WD, laat de HiLux
echter geen steek vallen en doet hij
precies waar je deze auto voor koopt:
jezelf en de goederen door het terrein
van A naar B brengen. De motor is
met 144 pk en een koppel van 343 Nm
vanaf 1.600 toeren krachtig en soepel
voor elk terrein. De D-4D diesel is ge-
koppeld aan een handgeschakelde
vijfversnellingsbak, die wat hakerig
van gang tot gang gaat, maar dat is in
een auto met een op-en-top mecha-
nisch karakter als deze niet zo erg. Bij
het tankstation komen we aan een
verbruik van iets meer dan 1 op 10.
Suicide
Onze testauto was een HiLux Xtra Cab,
Toyota HiLux Xtra Cab 2.5 D-4D F 4WD SX
Thuis in het zand
De Toyota HiLux is zeer
gewaardeerd over de
hele wereld, en ook
verkrijgbaar in het
bijna dicht geasfal-
teerde Nederland. Een
4WD in Nederland, wie
heeft dat nou nodig,
en wat moet zo’n pic-
kup bieden? Bestel-
auto ging op pad met
de HiLux.
Vierwielaandrijving en Nederland, het
zal wel nooit een echte combinatie
worden. Ons vlakke, veelal geplaveide
land vraagt amper om aandrijving op
alle wielen. Toch vliegen de (voorna-
melijk Amerikaanse) pickups je om de
oren op de snelweg. Dat is voorname-
lijk om het stoere uiterlijk van deze
bedrijfsauto’s. Ook onze HiLux in
SX-uitvoering ziet er uiterst potent
uit. De grote verchroomde grille, de
luchtinlaat op de motorkap, de ver-
chroomde spiegels en achterbumpers,
ja zelfs de slechts vijftien inch velgen
zorgen ervoor dat je opvalt met deze
auto. De spoiler op de motorkap is
eigenlijk alleen maar ontsierend en
gelukkig optioneel. De HiLux ziet er
zwaar en solide uit, hij weegt 1.870
kg. De laadbak is toegankelijk door
een grote, eenvoudig neer te klappen
achterklep. De bak is voorzien van
vier vaste sjorogen. Ook hier doet alles
uiterst degelijk aan.
Arbeid
Als we (eventueel via de treeplank) in-
stappen, zien we al snel dat het interi-
eur solide is, echt ingericht op arbeid.
O ja, de stoelen zitten comfortabel en
er is een prima touchscreen multime-
dia- en navigatiesysteem, maar de
materialen van deuren en dashboard
zijn hard, en ook het design is niet
meer echt modern. Is dat erg? Nee,
want auto’s als deze zijn ingericht op
werken, en niet op een comfortabele
rit. De trend is echter, duidelijk te
zien bij concurrenten als de VW Ama-
rok en Ford Ranger, dat cabine en be-
diening steeds meer zijn ingericht op
comfort. Alle pickups die Bestelauto
vorig jaar zomer testte, waren bijvoor-
beeld voorzien van een simpele draai-
of drukknop voor schakelen tussen
2WD, 4WD en hoge en lage gearing.
Bij de HiLux gebeurt dat nog steeds
met een klein pookje naast die van de
versnellingsbak. Het functioneert
goed, maar suggereert wel dat Toyota
niet meer vooroploopt in dit segment.
Kenmerkend voor auto’s als deze is
het horen, voelen en zien van de aan-
drijving. Elke keer als je gas geeft, laat
Aan een stoer uiterlijk geen gebrek bij
de HiLux.
Specificaties en metingen
Merk Toyota
Type HiLux Xtra 2.5 D-4D-F 4WD SX
Motor 2,5 liter common rail diesel
Inhoud (cc) 2.494
Vermogen (pk) 144
Koppel (Nm/toeren) 343/1.600
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 526 x 184 x 184
Wielbasis (cm) 309
Laadruimte lxbxh (cm) 179 x 150 x 46
Tilhoogte (cm) 90
Eigen gewicht (kg) 1.870
Nuttig laadvermogen (kg) 750
Max. Aanhangwagengewicht (kg) 3.000
Geluidsniveau bij 80/120 km/uur (dBA) 65,6 / 69,8
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 10,2
Acceleratie 80-120 km/h (sec) 10,3
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen) 1:10,5
CO2-uitstoot (gr/km) 193
Aanschafprijs basismodel (€) 24.620,-
Prijs zoals getest (€) 25.695,-
Alle prijzen excl. BPM en excl. BTWHet interieur voldoet, maar blinkt niet uit in design of ergonomie. De HiLux is een echte
arbeidersauto.
Om de anderhalve cabine goed te gebruiken
moet er met stoelen worden geschoven.
Het schakelen en de bediening van hoge
en lage gearing gaat bij de HiLux nog
met twee pookjes.
06-07-08-09-10-11-12-13_nieuwsdiv.indd 12 24-09-13 16:06