Pagina 15 van: Bestelauto nr. 3 – 2013

15 bestelauto nr. 3 – 2013
nieuws
De systemen van Joloda International
worden veel gebruikt in de transport-
wereld. Onder de naam Joloda worden
onder andere de ‘Skate&Track’ syste-
men geproduceerd en verkocht
(vooral toegepast bij het transport van
papierrollen), en onder de naam
Hydraroll zijn het vooral de pneuma-
tische rollenbaansystemen voor lucht-
vracht. Daarnaast biedt het bedrijf
ook diverse oplossingen voor automa-
tisch laden en lossen.
Sjorbanden
Bestelauto’s worden vaker ingezet
voor het transport van pallets. De
mensen van Joloda zagen dat vaker bij
hun eindklanten (de transportbedrij-
ven). Arjan Nobel, sales manager van
Joloda BV in Venray: “Het grote pro-
bleem bij het laden van pallets in be-
stelwagens is het op z’n plaats krijgen
en er weer uit trekken van de achter-
ste pallets. Vaak is er een hoop tijdver-
lies en kans op schade aan bus en
lading doordat pallets worden doorge-
schoven bij het laden en met behulp
van sjorbanden weer worden uitgela-
den. Vanuit die gedachte hebben we
toen het Vanloda systeem bedacht.”
Dit is een mobiel, pneumatisch be-
diend rollenbaansysteem dat geschikt
is voor iedere bestelwagen, zowel
nieuw als bestaand. Zware pallets
kunnen zonder veel moeite handma-
tig door de laadruimte bewogen wor-
den. Het Vanloda systeem heeft een
standaard breedte van 1.235 mm.
Daarmee past het transportsysteem
binnen de afstand tussen de wielkas-
ten bij de meeste bestelauto’s. De mo-
dules hebben een lengte van 1 of van
2 meter en kunnen eenvoudig aan el-
kaar gekoppeld worden. Er zijn twee
versies, eentje met twee rijen rollen-
banen (max. 350 kg/pallet) en eentje
met drie rijen rollenbanen (max.
1.200 kg/pallet). Elke vloer is voorzien
van een kleine compressor, die op de
12V-spanning werkt. Met behulp van
een lange kabel kan deze op elke 12V-
aansluiting van de bestelauto worden
aangesloten. De compressor zorgt
voor het vullen van de in de vloer ge-
integreerde luchttank. Met een ge-
vulde luchttank kunnen de
rollenbanen enkele malen geheven
worden voordat de compressor de
luchttank weer gaat bijvullen. In ge-
heven toestand zorgen de rollen dat
de pallet bewogen kan worden. Door
de rollen te laten zakken, zal de pallet
op het platform komen te staan en
kan de pallet niet meer bewegen. “De
Vanloda is overigens geen ladingvast-
zetsysteem”, benadrukt Nobel. “Iedere
pallet dient te allen tijde volgens gel-
dende richtlijnen vastgezet te wor-
den.” Het Vanloda systeem vraagt
geen aanpassing aan de laadruimte.
Middels spanwartels wordt het sys-
teem op de bestelautovloer vastge-
maakt. Deze spanwartels haken in de
sjorogen die in de meeste bestelauto’s
Joloda presenteert speciaal rollenbaansysteem
Kortere laad- en lostijd
pallets
Het Engelse bedrijf Joloda International Ltd,
bekend van de manuele en automatische laad-
en lossystemen voor diverse sectoren van het
wegvervoer, heeft sinds enige tijd ook een
rollenbaansysteem specifiek voor het vervoer
van pallets in bestelauto’s, genaamd Vanloda.
■
aanwezig zijn. “Maar ook aan de vei-
ligheid tijdens het transport is ge-
dacht,” legt Nobel uit. “De voorzijde is
voorzien van een kopschot die de cabi-
newand beschermt, en aan de achter-
zijde bevindt zich een dubbele
palletblokkering. Ook is de topplaat
van de Vanloda vloer voorzien van en-
kele stroken antislipcoating.
Ergonomie
Onlangs werden 169 systemen gele-
verd aan een grote postdistributeur.
Bedrijfswageninrichter Autohaas uit
Apeldoorn heeft de systemen inge-
bouwd in een serie Volkswagen Craf-
ters. Het postbedrijf gebruikt de
bestelwagens om de post vanuit de
distributiecentra te verdelen onder de
postbezorgers. Gedurende de route
worden volle kratten via de zijdeur
van de pallets gepakt en de lege krat-
ten van de vorige bezorgdag via de
achterdeuren weer op de pallet gela-
den. In samenspraak met de klant en
de bedrijfswageninrichter werd het
een op maat gemaakt systeem. Zo zijn
de spanwartels vervangen door mon-
tageplaten en is er een voorziening ge-
troffen om een kleine steekwagen
mee te kunnen nemen in de laad-
ruimte. Nobel: “Het grote voordeel
van de Vanloda is de laad- en lostijd
van de pallets zelf. Deze nemen
enorm af. Maar het systeem biedt
meer voordelen. Zo hoeft de chauf-
feur veel minder vaak de laadruimte
in te klimmen, wat de fysieke belas-
ting enorm verlicht. Daarnaast is de
kans op het ontstaan van schade aan
de bestelauto en aan de lading bij het
laden en lossen en gedurende het
transport een heel stuk kleiner gewor-
den. Niet onbelangrijk, het complete
systeem is weer uit te bouwen zonder
beschadigingen aan de bestelauto en
kan het Vanloda systeem weer in een
nieuwe bestelauto geplaatst worden.
Volgens Nobel is het systeem voor veel
sectoren geschikt: “Denk hierbij bij-
voorbeeld aan de drukkerijwereld
(tijdschriften op pallets), de transport-
wereld (alles voor klein transport),
metaalbedrijven (zware producten op
pallets), de AGF-sector of kwekerijen
(bloemen en planten op pallets).” ■
Paul Quaedvlieg
Pallets laden en lossen gaat een stuk een-
voudiger met het Vanloda rollenbaansys-
teem
15_jolodavan.indd 15 24-09-13 15:38