Pagina 21 van: Bestelauto nr. 3 – 2013

21 bestelauto nr. 3 – 2013
MULTITEST
■
Het delen van componenten is in de automotive
markt heel normaal. Allianties tussen autofabrikan-
ten om te trachten de ontwikkeling van auto’s zo
goedkoop mogelijk te laten geschieden, zijn aan de
orde van de dag. Al eens eerder schreven we daar op
deze plek over, maar de trend gaat maar door. Weini-
gen konden geloven dat Mercedes-Benz, een merk
met een toch geheel eigen imago, een samenwerking
zou aangaan met Renault. Een Duitser in bed met
een Française, wat moet daar van komen? Grappen-
makers noemden de Mercedes-Benz destijds al ‘Le
Citan’. De eveneens nieuwe Dacia Dokker Van heeft
een bodemplaat die is afgeleid van die van de Nissan
NV200. En zo spelen autofabrikanten vrolijk leentje-
buur om de kosten zoveel mogelijk te beperken.
Met de introductie van de nieuwe Mercedes-Benz
Citan en de Dacia Dokker Van ontdekten we een wel
heel opmerkelijk verschijnsel: vier bestelauto’s in
hetzelfde segment delen dezelfde motor: de Renault
1.5 dCi. Dat is een krachtbron met een geschiedenis.
Deze motor, met codenaam K9K, is namelijk al elf
jaar op de markt en is inmiddels al toe aan zijn
vierde editie. De motor is ontwikkeld door Nissan en
Renault en vond zijn weg naar talloze modellen van
die merken. Renault heeft becijferd dat elke derde
Renault die wereldwijd verkocht wordt een 1.5 dCi
diesel in het vooronder heeft. De nieuwste versie
voldoet natuurlijk aan Euro 5, maar is met wat
kleine aanpassingen ook al klaar voor de aanstaande
Euro 6-emissienorm. De verkrijgbare motorvermo-
gens variëren van 65 tot 110 pk.
In deze multitest komt een aardige variatie van die
vermogens aan bod. De Dacia Dokker Van is het
lichtst gemotoriseerd, met 75 pk. De Mercedes-Benz
Citan en de Renault Kangoo Express hebben beide
de versie met 90 pk. De Nissan NV200 is het krach-
tigst gemotoriseerd in dit kwartet, met 110 pk. De
Nissan is trouwens ook de senior in het gezelschap,
want hij stamt van 2009. Echt brandnieuw is de
Renault Kangoo Express, die is voorzien van een
nieuw front en wat aanpassingen in het interieur.
De markt voor dit segment, in het verleden nogal
oneerbiedig koeriersauto’s genoemd, is danig in be-
weging. Niet alleen bieden diverse fabrikanten elek-
trische versies aan of werken daar hard aan
(bijvoorbeeld Renault en Nissan), er worden ook
nieuwe modellen op de markt gebracht. De nieuwe
Ford Transit Connect, de verse International Van of
the Year 2014, is een auto die de concurrentiever-
houdingen in dit segment wel eens fors op de proef
zou kunnen stellen. Maar er zijn natuurlijk nog veel
meer bestelauto’s die directe concurrenten zijn van
de hier geteste modellen. Denk maar eens aan de
Citroën Berlingo, de Peugeot Partner, de Fiat Doblò
Cargo of zijn tweelingbroer de Opel Combo. Alle-
maal zeer interessante modellen, maar ze missen al-
lemaal een belangrijk kenmerk om aan deze test te
mogen meedoen: ze hebben geen 1.5 dCi common
rail diesel onder de motorkap.
Multitest met Renault diesels
Vier anderhalve liters aub
Foto’s: Jan Lieftink
20-21-22-23-24-25-26-27_multitest.indd 21 24-09-13 15:43