23 bestelauto nr. 3 – 2012
MULTITEST
Iedereen ziet het: die Citan, die lijkt
ergens op. Met wat hulp kwamen geïn-
teresseerden in onze testweek ook nog
wel op de naam Kangoo. Het front van
de Citan is met hulp van de Neder-
landse designer Bertrand Janssen flink
aangepast en past wat betreft looks
wel bij familieleden Vito en Sprinter.
Aan het uiterlijk zijn verder minieme
wijzigingen gedaan, zoals aan de ach-
terlichten en de buitenspiegels. Wie
de Citan echter en profil ziet, zou zwe-
ren dat hij naar een Kangoo kijkt.
Daar veranderen zelfs de fraaie 16
inch lichtmetalen velgen niets aan.
Ook het interieur is grondig aange-
pakt door Mercedes-Benz. Wie gaat zit-
ten, wordt verrast door de stevig
zittende stoelen. Mercedes heeft onder
meer voor de positie van de passagiers-
airbag lang gestudeerd op het dash-
board, en is met een nogal lomp
compromis uit de bus gekomen. In het
midden is het dashboard vreemd hoog
opgebouwd, met twee ventilatie-units
in de top. Het handige A4 –documen-
tenvak plus boardcomputer readout
van de Kangoo zijn compleet verdwe-
nen. Jammer, want nu is er geen echt
goede aflegruimte voor documenten.
Ook de standaard cruise control, die
bij Renault heel handig op het stuur te
bedienen is, is bij de Citan afwezig,
evenals audiobediening op het stuur.
Onze test Citan was wel voorzien van
een Blue Efficiency pakket, met onder
meer een schakelindicator (die al mooi
vroeg oplicht), banden met lage rol-
weerstand en een start-stopfunctie.
De Citan onderscheidt zich pas echt
als je er mee gaat rijden. Het onderstel
van de Citan is fors aangepast, met
onder meer een grotere spoorbreedte,
andere en lagere veren, een dikkere
stabilisatorstang achter, een directere
besturing en bovenal een andere af-
stemming van de diverse elementen.
Daardoor is de Citan wat stugger,
maar het gevoel met de weg is ook
veel beter. In de bochten is er meer
stabiliteit. Het verbruik is, hoe kan het
ook anders, vrijwel gelijk aan dat van
de Kangoo. De prijs van de Citan is in
de basis heel netjes, maar wie wat op-
ties monteert, is zo wat duizendjes
extra kwijt.
Mercedes-Benz Citan 109 CDI Blue Efficiency
Bekende met sterallures
l Goede rij-eigenschappen
l Nette basisprijs
l Goede stoelen
l Plomp dashboard
l Geen eigen ontwerp
l Geen cruise control
7
3
20-21-22-23-24-25-26-27_multitest.indd 23 24-09-13 15:43