Pagina 24 van: Bestelauto nr. 3 – 2013

24 bestelauto nr. 3 – 2013
De Renault Kangoo is sinds zijn intro-
ductie in 1997 uitgegroeid tot een
van de meest succesvolle bestelauto’s
ooit. Natuurlijk is de auto in die
jaren diverse malen vernieuwd, en de
meest recente update vond dit voor-
jaar plaats. Dat is vooral een cosmeti-
sche ingreep. De bumper is
aangepast, maar het meest in het oog
springend is de nieuwe grille met het
bekende Renault logo. De voorzijde is
nu geheel in lijn met de rest van de
Renault familie. Ook de koplampen
werden licht aangepast, en hetzelfde
geldt overigens voor de lampen aan
de achterkant. Grappig is dat de spie-
gels die we het eerst bij de Citan
zagen, nu ook gemonteerd zijn op de
Kangoo. Al met al heeft de Kangoo
nu weer een eigentijds uiterlijk.
Renault heeft ook het interieur van
de Kangoo veranderd, met een nieuw
stuurwiel en licht aangepaste stoe-
len. Die zitten wat steviger dan voor-
heen, maar zijn in vergelijking met
de Citan nog steeds zacht. Het dash-
board oogt nog steeds fraai, het grote
vak bovenop het middengedeelte is
Renault Kangoo Express 1.5 dCi Energy StopStart Comfort
Ingericht op efficiency
l Verbeterd front
l Eco-modus
l Betere stoelen
l Plek handrem
l Levert in op concurrentie
l Beetje lawaaiig
Nissan heeft de NV200 ooit ontwor-
pen als een ‘World Van’, een bestel-
auto die op markten in de hele
wereld verkocht moet worden. Mooi,
maar je ziet aan de hoge, smalle car-
rosserie dat dit van oorsprong een
Aziatische auto is. Op ons testmodel
zat ook nog eens een imperiaal en 14
inch wielen. Hij is langer en smaller
dan de andere auto’s in deze test. De
ruimte in de cabine is voor een auto
van deze breedte best netjes, alleen
de ruimte achter het stuur lijkt be-
stemd voor Japannertjes. De hoogte
boven de chauffeursstoel en de
ruimte voor het hoofd zijn bijvoor-
beeld minder dan bij de andere au-
to’s. De chauffeur zit ook vrij hoog,
en de verstelbaarheid van de stoel
valt tegen. Een ergonomische misser
is de bediening van de elektrische
ramen, die hinderlijk ter hoogte van
je linkerknie zit. De Nissan heeft wel
grote spiegels en een rijke uitrusting
vanwege de Business versie. Zo is er
keyless entry, airco en bediening van
de cruise control op het stuur. Ook is
Nissan NV200 1.5 dCi Business
Op Aziatische leest geschoeid
l Laadvolume
l Veel bediening op het stuur
l Diepe cabine
l Weinig ruimte voor chauffeur
l Plek bediening ramen
l Achteras laag bij de grond
7
er voldoende bergruimte, maar niet
boven het hoofd. Het dashboard-
kastje is niet afsluitbaar, en dat is
jammer in een dure versie als deze.
De Nissan heeft de sterkste versie van
de 1.5 dCi, met 110 pk. Hij heeft
daarom als enige een zesversnellings-
bak en is lekker rap met optrekken.
De motor wordt overigens gestart
met een eigenaardige druk-draai-
knop, die je even moet leren begrij-
pen. In de verbruikstest scoort de
Nissan het minst, maar dat is niet
verwonderlijk met meer pk’s en een
imperiaal op het dak. De NV200 pro-
duceert het meeste geluid op de snel-
weg, en je hoort de turbo luid
f luiten. De grotere lengte van de Nis-
san komt ten goede aan de laad-
ruimte. Die is met 4 kuub het grootst
van alle hier geteste auto’s. Jammer
is dan wel dat het laadvermogen niet
wat groter is. Opvallend is de til-
hoogte van 52 cm. De Nissan ligt
sowieso wat laag bij de grond, onder
de achteras vonden we maar 12 cm
bodemvrijheid.
3
20-21-22-23-24-25-26-27_multitest.indd 24 24-09-13 15:43