Pagina 28 van: Bestelauto nr. 3 – 2013

In Nederland is het niet eenvoudig
een goede gebruikte 4WD te kopen in
de prijsklasse waar het Safaripark op
uit is. “Het gemiddelde budget voor
een auto is hier tussen de 3.000 en
4.000 euro”, legt De Vreeze uit. “Meer
is ook niet nodig, want de kilometrage
is gering en de snelheid laag. Zo’n
wagen moet technisch redelijk in orde
zijn en aan de buitenkant nog enigs-
zins representatief zijn. De kleur is
onbelangrijk. Vroeger spoten wij ze in
een dierenmotief. Maar daar zijn we
vanaf gestapt. Tegenwoordig laten we
ze wrappen in een zebradesignfolie.
Ongeacht hoe ze binnenkomen, ze
zien er dan ineens weer heel vrolijk
en ontzettend Afrika uit. Wat moge-
lijk nog versterkt wordt, omdat we
zo’n beetje met alle merken rijden.
We hebben naast de nieuwe L200’s
een aantal Nissan Patrols, Mitsubishi
Pajero’s, Suzuki Jimny’s en Vitara’s,
Toyota Landcruisers en Freelanders.
Er rijdt hier zelfs nog een Daihatsu
Rocky maar die is inmiddels wel heel
oud en moet eruit.” Het bestelwagen-
park is minder exotisch. Daar zien we
Renault Masters, Iveco Daily’s en een
aantal Ford Transits en Connects.
Service
Het park servicet de vloot niet zelf.
“Dat is één van de weinige nadelen
van dit beleid”, meent De Vreeze. “Als
er een auto voor een beurt weg moet,
kunnen we dat alleen op een trailer
doen. De L200 Pickups brengen we
zelf weg naar de dealer achter een
Iveco Daily. De rest wordt opgehaald
door de lokale garage in het hier nabij
gelegen Biest-Houtakker. Dat is ook
onze leverancier. Als we een auto
nodig hebben, geven we hem een
zoekopdracht. Dat is historisch zo ge-
groeid en werkt goed. En omdat hij
als universele garage nog echt elk
merk kan repareren maakt dat ons
flexibeler in onze keuze.” Het service-
beleid is simpel: als de voertuigen een
beurt krijgen, loopt de garage ze goed
na en vervangt ook dingen als lampjes
en mogelijk wat kleine schade. Maar
als je er eentje alleen nog maar met
een schroevendraaier kunt starten,
blijft dat zo. Dat is ook heel Afrika.
Het voordeel van een 4WD is, dat ze
stevig gebouwd zijn. Zeker bij de
Landcruiser kan het heel lang goed
gaan. Maar als we een keer een ern-
stige schade hebben aan de motor of
de versnellingsbak, is het meestal wel
einde oefening. Dat wordt al gauw te
duur.”
28 bestelauto nr. 3 – 2013
Wagenpark Safaripark Beekse Bergen
Afrika is gevaarlijk dichtbij!
Safaripark Beekse Ber-
gen biedt de bezoeker
op 120 hectare een
stukje Afrika in Neder-
land. Het park slaagt
daar heel goed in. Alles
is tot in detail uitge-
werkt om de bezoeker
een heus ‘Afrika-ge-
voel’ te geven. Ook de
keus en inzet van het
wagenpark speelt
daarbij een rol.
Het park huisvest meer dan 1.250 die-
ren (150 verschillende soorten) die in
tegenstelling tot hun soortgenoten in
de natuur allemaal gevoerd en ver-
zorgd moeten worden. “Je moet Safari-
park de Beekse Bergen als een
bijzondere dierentuin zien en niet als
een evenementenpark”, licht facilitair
beheerder Pim de Vreeze toe. “Dat laat-
ste hebben we ook. Net zoals een
enorme speeltuin met strand aan het
Victoriameer (Speelland) en een vakan-
tiepark met wat wij ‘Jungalows’ noe-
men. Alles bij elkaar een enorm groot
gebied met heel veel staf en dus ook
een behoorlijk wagenpark.” Hoewel
het hele complex onder de Libema
Exploitatie BV valt, is er ruimte voor
autonomie. “Zeker voor onze mobiliteit
werken de onderdelen tamelijk zelf-
standig”, vertelt De Vreeze. “Dat heeft
alles te maken met de nogal bijzondere
omstandigheden waar wij mee te
maken hebben. En deels zijn gebruiken
ook gewoon historisch zo gegroeid.”
Gevaarlijk dichtbij
De slagzin van het Safaripark is
‘Afrika is gevaarlijk dichtbij’. De be-
zoeker merkt dat elk moment als hij
zich met zijn eigen voertuig, per boot,
in een safaribus of lopend een weg
door de ‘Brabantse jungle’ baant.
Zeker op een zonnige dag biedt de
Beekse Bergen een betoverende mix
van outdoor, uitheemse dieren, Afri-
kaanse kleuren en patronen die overal
terugkomen op de houten huisvesting
en natuurlijk ook de voertuigen. Ook
voor het wagenpark komt Afrika ge-
vaarlijk dichtbij. En niet alleen omdat
het leeuwendeel een 4WD is. Het
overgrote deel van de auto’s is ge-
bruikt gekocht. “Als wij die auto’s niet
hadden aangekocht, was er zeker een
goede kans geweest dat ze inderdaad
een derde of vierde leven in een of an-
dere Afrikaanse republiek gesleten
hadden”, grinnikt De Vreeze. Het park
heeft 47 voertuigen waaronder 17
bussen en een paar bestelauto’s, waar-
van één zelfs vierwielaandrijving
heeft. Dat laatste is belangrijk. “Van
de 7.000 kilometer die onze auto’s ge-
middeld per jaar afleggen op het park
is nagenoeg alles onverhard. Nu is het
droog, maar in het voor- en najaar
kan het er hier heel anders uitzien.
Dan doe je hier met een gewoon voer-
tuig niet veel. En helemaal niet als er
een aanhanger achter moet”, vertelt
De Vreeze.
Zonder kenteken
Bijzonder is ook dat bijna alle auto’s,
ook de geleasde, zonder kenteken
rondrijden. “Die hebben ze natuurlijk
wel gehad, omdat wij niet de eerste
eigenaar zijn”, vertelt De Vreeze. “Dit
soort auto’s tikt aardig door in de we-
genbelasting en wij komen nooit van
het terrein af. Dus op vier na zijn ze
allemaal geschorst. Dat is goedkoper.
Uiteraard zijn ze wel verzekerd. We
rijden hier tussen allemaal andere
personenauto’s van onze gasten. Er
gebeurt eigenlijk nooit wat, als je een
enkele spiegel of kras niet meetelt.
Maar je kunt het risico natuurlijk niet
lopen.”
De auto’s rijden grotendeels onverhard. Zeker met een aanhanger is een 4WD dan onmisbaar.
Ook de gewone bestelwagens voor de onderhoudsploeg staan in de streepjes. De te
onderhouden objecten trouwens ook.
28-29_fleetmanagementbeeksebergen.indd 28 24-09-13 15:45