Pagina 6 van: Bestelauto nr. 3 – 2013

7 bestelauto nr. 3 – 2013
ling en uitstraling, wij zien geen glo-
rieuze toekomst voor de Mini
ClubVan. Deze auto, tegenwoordig
‘Born in the Netherlands’, is niet op
zijn plaats in Nederland, of hij is in
ieder geval nog misplaatst in een eco-
nomische crisis. Hij voldoet namelijk
niet aan de fiscale regels voor een
grijs kenteken, en is alleen op geel
kenteken verkrijgbaar. Dat betekent
een forse BPM-verplichting, en die
6 bestelauto nr. 3 – 2013
Mini Cooper D ClubVan
Het aan de BMW Group behorende Mini deed eerder dit jaar een opval-
lende stap: het bracht een bestelauto op de markt. Bestelauto ging op
stap met de in het oog springende Mini Cooper D ClubVan.
autoniveau, maar verwacht geen han-
dig clipje of bakje voor documenten.
De Mini ClubVan is dan wel een be-
stelauto, maar ook weer niet.
Laag
Dat blijkt ook als we naar de laad-
ruimte kijken. Die is toegankelijk
door twee met gascilinders handig
openklappende deurtjes. De Mini staat
laag op zijn wielen en het dak is maar
125 cm hoog. Dat betekent diep en
onhandig bukken bij laden en lossen.
De laadvloer is 112 cm lang en 104 cm
breed. Aan de rechterzijde is de laad-
ruimte ook toegankelijk met een sui-
cide door, maar door het rekje dat de
cabine scheidt van de laadruimte is
die toegang (20 cm breed) slechts be-
perkt bruikbaar. Het laadvermogen is
met 525 kg heel behoorlijk.
Scheuren
Onder de motorkap van de Mini Club-
Van huist een 1.6 liter dieselmotor
van 112 pk. Die levert uitstekend
werk, hij is krachtig en ook zuinig,
wij kwamen uit op een verbruik van
1 op 18,1. Er is een zesversnellingsbak
Het huidige Mini productgamma
blinkt uit in veelzijdigheid en styling.
Op basis van de Mini Clubman, een
kleine stationwagon, is er nu ook de
ClubVan, waarbij de achterbank heeft
plaatsgemaakt voor een laadruimte en
de achterste zijramen zijn vervangen
door plaatwerk. De Mini is een gewel-
dig goed vormgegeven auto, de Club-
Van versie gaat daar helemaal in mee,
inclusief op het eerste gezicht niet
logische voorzieningen als 17 inch
lichtmetalen velgen, kleine deurtjes
aan de achterzijde en een volledig ver-
chroomde grille. Maar juist daardoor
is de Mini ClubVan wel de meest stijl-
volle en zelfs blitse bestelauto die wij
ooit hebben getest. Wie een hippe mo-
dezaak of culinair lokaal uitbaat,
heeft aan de Mini wellicht de perfecte
representant voor de deur.
Vorm
In het interieur is het ook al een en al
styling en luxe. We zitten op met leer
beklede stoelen. Er zit zelfs leer en
suède op het dashboard! Midden in
het dashboard zit een megagrote snel-
heidsmeter, met in het midden een
prachtig multimediasysteem. Dat is
overigens handig te bedienen met een
klein stickje in de middenconsole, à la
iDrive van BMW. In deze auto gaat
vorm duidelijk boven functie. Alles
voelt erg goed aan en ergonomisch is
alles goed voor elkaar, het comfort is
– niet verwonderlijk – van personen-
De glamour voorbij
aanwezig, plus een startstopsysteem,
en de CO2-uitstoot is met 103 g/km
aangenaam laag. De Mini ligt uitste-
kend op de weg en nodigt uit tot hard
rijden. Dat richels in het wegdek wel
erg nadrukkelijk voelbaar zijn, mag
de pret niet drukken.
Uit de tijd?
En toch, ondanks het leuke smoeltje,
de prima motor en de sublieme sty-
De ClubVan is zo stijlvol van binnen, dat je het voor lief neemt dat-ie niet zo praktisch is.
De kleine spiegels zijn mooi, maar samen met de dichte rechterzijkant creëren ze een
forse dode hoek. In de megagrote snelheidsmeter zit het display voor het multimediasysteem.
Na het openen van het rechter zijdeurtje is
er slechts een smalle gleuf ruimte voor
toegang tot de laadruimte.
06-07-08-09-10-11-12-13_nieuwsdiv.indd 6 24-09-13 16:06