Pagina 9 van: Bestelauto nr. 3 – 2013

9 bestelauto nr. 3 – 2013
niEuwS
cabine wat eenvoudiger geworden.
Binnen is er het een en ander veran-
derd. Zo hebben de stoelen nieuwe
zwarte bekleding. Voor meer comfort
is onder meer de bestuurdersstoel aan-
gepast, en het stuurwiel is dikker ge-
worden voor een verbeterde grip.
Daarnaast heeft de Sprinter een tele-
maticasysteem met Bluetooth voorbe-
reiding en Becker Map Pilot navigatie
én een nieuw multifunctioneel stuur-
wiel. Onderweg valt op dat de Sprinter
(dankzij zijn lagere zwaartepunt?)
beter op de weg ligt en stabiel aan-
voelt. In de laadruimte had Mercedes-
Benz 500 kg lading gelegd. Ook de
besturing is scherp en de 7G-Tronic
doet zijn werk goed, al maakt hij af en
toe flink wat toeren voor hij naar een
volgende gang gaat. Tegen meerprijs is
overigens ook de zesversnellings hand-
bak te krijgen, die ook uitstekend sa-
menwerkt met de nieuwe diesels.
Zijwind
Zoals al eerder gemeld heeft de nieuwe
Sprinter vijf nieuwe veiligheidssyste-
men. Crosswind Assist is daarbij de be-
langrijkste vernieuwing. Crosswind
Assist is een onderdeel is van het elek-
tronische stabiliteitsprogramma ESP
en wordt standaard gemonteerd. Het
corrigeert de bestelauto automatisch
door bij te remmen bij stevige zijwind.
Bij een test merken we dat dit systeem
prima werkt en echt een verrijking is
voor de veiligheid van deze bestelauto.
De dodehoekassistent Blind Spot Assist
werkt met lichtjes in de spiegels, die
echter wel erg vaak oplichten, ook om
aan te geven dat het systeem werkt.
Gelukkig kan deze functie ook worden
uitgezet. Naast deze systemen zijn ook
afstandswaarschuwings- en noodrem-
systeem Collision Prevention Assist, de
spoorassistent Lane Keeping Assist en
de grootlichtassistent High Beam
Assist leverbaar.
De nieuwe Sprinter is nu te bestellen
en staat naar verwachting halverwege
september in de showroom van de
Mercedes-Benz bestelwagendealers in
Nederland. De prijslijst start naar ver-
wachting net onder de 20.000 euro
voor een basisversie. Een 310 CDI met
325 cm wielbasis, 7G Tronic en
BlueEfficiency gaat 26.850 euro kos-
ten. Wie Euro 6 wil gaan rijden kan
een subsidie van 1.250 euro aanvragen
bij de overheid. ■
Arjan Velthoven
Rij-impressie nieuwe Mercedes-Benz
Sprinter eerste
bestelauto met Euro 6
ten zijn, zo doceerde Mercedes-Benz
tijdens de presentatie.
Lager
Dan maar eens de weg op. Door het
verlaagde chassis is de opstap naar de
De nieuwe Sprinter is vooral aan de
voorzijde fors aangepast, met een
aanzienlijk grotere grille en betere
aerodynamica.
In het interieur zijn er minimale aanpassingen, maar wel is er nieuwe stoelbekleding en
een dikker, fijn in de hand liggend stuurwiel.
Wie kiest voor Euro 6, krijgt deze aan-
drijflijn inclusief AdBlue tank aan boord
van zijn Sprinter.
Bunk doorlaadcombinatie
voor B+E
Op de Carrosserie Vakdagen in Gorin-
chem toonde Bunk Carrosserie- & Wa-
genbouw uit Barendrecht met de
Easyliner een nieuwe doorlaadcombi-
natie. De totale combinatie mag door
een chauffeur met rijbewijs BE gere-
den worden. De Easyliner biedt een to-
taal laadvermogen van 2.850 kg en
bestaat uit Iveco Daily 35S17 met
luchtvering op de achteras en een
Bunk BU3500 aanhangwagen. Beide
zijn opgebouwd met een CityBox Sand-
wich/RVS kaderopbouw. Door een laag
eigen gewicht van de Iveco bedraagt
het netto laadvermogen hiervan
900 kg. De Bunk aanhangwagen heeft
een netto laadvermogen van 1.950 kg.
De aanhangwagen beschikt over door-
laaddeuren aan de voorzijde en een
laadklep aan de achterzijde van
Dhollandia met een draagvermogen
van 750 kg. Ook de Iveco beschikt over
eenzelfde laadklep aan de achterzijde.
De doorlaaddeuren sluiten aan op de
laadklep van de motorwagenopbouw.
Hierdoor ontstaat een laadvloerlengte
van 8,3 meter (17,5 m2 vloeropper-
Onder de toevoeging PLUS fabriceert
BE-Combi in samenwerking met laad-
bakfabrikant CITYBOX een kortgekop-
pelde trekker met oplegger op basis
van de Citroën Jumper. Een Citroën
Jumper chassiscabine wordt met mi-
nimale aanpassingen omgetoverd in
een trekker. De gewenste opbouw
wordt op de eenassige oplegger ge-
bouwd en het geheel wordt samenge-
voegd tot bakwagen met extra
laadvermogen.
Op die manier heeft de uitvoering
750PLUS maximaal 1.300 kg laadver-
mogen. Dat is 575 kg meer dan een
standaard bakwagen op dezelfde
basis. Geschikt voor rijbewijs B. Als
BE-combinatie varieert het extra laad-
vermogen van 1.500 (1800PLUS) tot
2.700 kg (3500 PLUS uitgevoerd met
luchtremmen). Het lage eigen gewicht
van de Jumper chassiscabine draagt
daar sterk aan bij. Met een druk op de
knop verandert de standaard gemon-
teerde liftas de leeg of licht beladen
combinatie in een ‘gewone’ bakwa-
gen. De toegestane maximumsnelheid
stijgt dan van 90 naar 120 km/h. De
bakmaten bedragen 4.400 en 4.700 x
2.110 x 2.200 mm. De Jumper Plus is
voorzien van een 3.0 dieselmotor, met
een maximaal koppel van 400 Nm. ■
Citroën introduceert Jumper PLUS
De Easyliner van Bunk is een flexibele
combinatie voor BE rijbewijs.
Met de Easyliner kan eenvoudig worden
doorgeladen.
vlakte) en een inhoud van 38,5 m3. De
flexibiliteit zit in de mogelijkheid van
het rijden van deze combinatie met
een BE-rijbewijs en het solo kunnen
rijden van de motorwagen. De eerste
twee van deze combinaties zijn inmid-
dels besteld en in aanbouw. ■
Het Blind Spot Assist systeem werkt
goed, maar het veel oplichtende lampje
in de spiegel kan irriteren. Gelukkig kan
het systeem ook uit.
In Nederland wordt de Sprinter standaard
uitgerust met de 7G-Tronic automaat en
het BlueEfficiency pakket.
06-07-08-09-10-11-12-13_nieuwsdiv.indd 9 24-09-13 16:06