Pagina 10 van: Bestelauto nr. 3 – 2014

10 bestelauto nr. 3 – 2014
■
Rijden met Opel Vivaro & Renault Trafic
Gemaakt voor elke dag
Soms is de agenda helemaal vol, en je kunt niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Of toch wel? Bestel-
auto reed in München de nieuwe Opel Vivaro en in Kopenhagen de nieuwe Renault Trafic. Voor onze
rij-indrukken switchen we dus tussen Duitsland en Denemarken.
Beide auto’s zijn al uitvoerig beschre-
ven bij de statische introductie. Maar
het rijden van een nieuwe bestelauto
zegt meer dan duizend woorden. Wie
instapt in de Vivaro, ziet hetzelfde als
in de Trafic. Een duidelijk dashboard
en echt Franse genen. De zit is goed
en comfortabel, waarbij de stoelen
Frans aanvoelen. Iets steviger had wel
gemogen, zeker aan de rechterzijde
van de bijrijdersbank, die een op-
staand randje mist. Ook in de Trafic
vallen de vele praktische voordelen
op, zoals de vele opbergvakken en de
complete inrichting als ‘mobiel kan-
toor’. Ook een (optionele) houder voor
tablet of smartphone ontbreekt niet.
In de Renault kan met de R & Go app
de smartphone of tablet worden aan-
gesloten op de autoradio, en kunnen
zo gebruik maken van 3D-navigatie,
telefoon, multimedia en de boordcom-
puter. Later dit jaar komt daar nog het
luxe multimediasysteem R-link Evolu-
tion bij. Deze inpassing van gebruiks-
vriendelijke techniek heeft Renault
goed voor elkaar. Opel biedt dit niet.
Bij zoveel praktisch gemak missen we
een eenvoudig iets als een haakje om
je jas op te hangen.
Verademing
In München merken we al snel dat het
rijden in de nieuwe Opel Vivaro een
verademing is: wat een rust en com-
fort. Oneffenheden in het wegdek en
diepere putdeksels worden goed ge-
dempt. Als eerste rijden we in de meest
sterke BiTurbo-versie met 140 pk in
een nette beige metallic kleur. Deze 1.6
CDTI heeft meer dan voldoende vermo-
gen in huis, zelfs de belading van rond
de 400 kg en twee personen schijnen
de bestelauto niet te deren. Met de eco-
knop ingeschakeld wordt het vermo-
gen duidelijk getemperd. De zesbak
schakelt prima en zonder te haken.
Eén turbo genoeg?
Tegelijkertijd stappen we in Kopenha-
gen in de Trafic met de 115 pk diesel
met enkele turbo. Als we achter het
stuur gaan zitten, merken we dat de
zitpositie wat lager is dan voorheen.
Het stuur is in hoogte en diepte verstel-
baar. Renault heeft er aan gewerkt om
de Trafic meer het karakter van een
personenauto te geven, en dat is wat
betreft de zitpositie goed gelukt. Als
we wegrijden, zijn we de straat nog
niet uit of we weten het al: deze Trafic
heeft een veel beter weggedrag gekre-
gen. Het onderstel van de Trafic is aan-
gepast en dat geeft veel meer stabiliteit
en comfort. De 115 pk diesel mag dan
wel een enkele turbo hebben, hij vol-
doet prima, zelfs met ruim 450 kg. De
trekkracht is met 300 Nm goed, ner-
gens hebben we het idee kracht te kort
te komen. Later switchen we naar de
Trafic met 1.6 dCi motor van 140 pk,
en dus voorzien van een TwinTurbo.
De toepassing van die techniek zorgt
voor fors meer (acceleratie)vermogen
en een lager brandstofverbruik dan bij
de reguliere motoren. Volgens Renault
RIJMPRESSIE
Nog steeds herkenbaar als Renault Trafic, maar toch voldoende vernieuwd om van een
nieuwe auto te spreken.
De Opel Vivaro heeft nu een grille waar-
mee hij nog beter in de Opel-familie past.
De Vivaro en Trafic (foto) moeten mobiele
kantoren zijn. Tablet en smartphone pas-
sen daar prima bij.
ligt het op minder dan 6 L/100 km. Wie
nog meer wil besparen, kan in het
dashboard een Eco-knop indrukken die
de motor wat knijpt en naar verluidt
nog eens 10 procent diesel uitspaart.
Mooi allemaal hoor, maar de versies
met TwinTurbo zijn wel 4.000 euro
duurder dan die met enkele turbo. En
voordat je dat bedrag weer hebt terug-
verdiend aan de pomp… Renault ver-
wacht voor de sales het meeste van de
90 pk dieselmotor.
Dode hoek?
Opel en Renault geven hoog op van de
Wide View Spiegel. Die zit in de rech-
ter zonneklep, en vereist een heel
goede instelling, wil je er wat aan heb-
ben. De spiegel zou de dodehoek moe-
ten verminderen. Het idee is leuk,
maar in de praktijk werkt het niet
goed. De spiegel verkleint namelijk
niet, waardoor de fietsers in Kopenha-
gen als grote vlekken snel door de
spiegel schoten. De spiegel geeft wel
beeld van de situatie op 10 tot 15
meter aan de rechterzijde van de auto,
maar dat is niet de meest gevaarlijke
dode hoek. Als de spiegel gebruikt
wordt, moet de zonneklep omlaag
staan. Dan moet er niemand meerij-
den, want anders zit die met de zon-
neklep voor het gezicht.
Opel en Renault hebben er slim aan
gedaan de laadruimte amper te veran-
deren. Hij is 10 cm langer geworden,
waardoor er zelfs in de L1-versie nu
drie Europallets meekunnen. Slim is
de doorlaadmogelijkheid met een
luikje in het tussenschot. Ook het rek
boven in de laadruimte is handig.
Het belangrijkste voor ondernemers
en fleetowners zijn natuurlijk de
kosten voor een bedrijfswagen, dat is
hetzelfde in München, Kopenhagen
of Veenendaal. Het brandstofverbruik
lijkt met de twinturbo diesels te kun-
nen dalen, maar daar staat wel een
hogere aanschafprijs tegenover.
Zowel Opel als Renault heeft de on-
derhoudsinterval gesteld op twee jaar
of 40.000 km. De nieuwe Vivaro is te
bestellen vanaf 17.995 euro, de Trafic
is met 16.990 euro dik duizend euro
goedkoper. ■
Paul Quaedvlieg
Arjan Velthoven
10_nieuwstraficvivaro.indd 10 21-10-14 14:18