Pagina 11 van: Bestelauto nr. 3 – 2014

11 bestelauto nr. 3 – 2014
ACCESSOIRES
De Burgh verkoopleider Piet Coenraad
lacht: “Ik ken Kees van Litsenburg al
zo lang en wist dat hij bezig was met
een laad-/lossysteem voor bestelauto’s.
Ik was geïnteresseerd, want ik zie bij
klanten als PostNL hoe zwaar het is
als je elke dag honderden keren die
laadruimte in en uit moet met een
pakket in je handen.” Van Litsenburg
laat graag de demoauto bij De Burgh
zien. Het is een Fiat Ducato L3H2.
“Comfort Loading is simpel gezegd
een transportband met een meelo-
pend kopschot. De transportband kan
twee kanten op bewegen. De chauf-
feur kan er dus pakjes mee naar zich
toe laten komen, maar ook bij het
laden kan hij de band gebruiken. Zo
hoeft hij niet helemaal in de laad-
ruimte te kruipen om de pakketten
tegen het tussenschot te plaatsen.
Bediening van de band gaat eenvoudig
met twee knoppen bij de achterdeu-
ren. Daar zit overigens ook een nood-
knop. De band wordt aangedreven
door twee elektromotoren. Die zitten
aan de zijkanten van de band, in kas-
ten die circa even breed zijn als de
wielkasten.” Even snel meten laat
zien dat er nog 130 cm tussen beide
‘kasten’ is. “Dat is dus meer dan ge-
noeg om ook een Europallet over-
dwars tussen te kunnen plaatsen”,
showt Van Litsenburg. Op Comfort
Loading kunnen pallets van maximaal
800 kg worden geplaatst.
Het voortdurend met de band meebe-
wegende tussenschot brengt een schei-
ding aan in de laadruimte. “Zo is er
aan de voorkant van het tussenschot
ruimte voor afval of retourvracht. Dat
kan eenvoudig geladen worden via de
zijschuifdeur. Om veiligheidsredenen
is de band niet te bedienen als de zij-
schuifdeur open staat. Anders zou mo-
gelijk beknelling tussen het schot in
de laadruimte en het cabinetussen-
schot kunnen ontstaan.” Een andere
veiligheidsvoorziening is een elektro-
nisch oog aan de achterzijde van de
Ducato. Zodra lading bij het oog komt,
stopt de band automatisch, ook als de
knop nog ingedrukt is.
Hygiëne
Volgens Van Litsenburg heeft TNO uit-
gerekend dat werken met Comfort
Loading 15 tot 20 procent aan rende-
mentswinst oplevert. Het demomodel
van Comfort Loading is een Fiat Du-
cato. Vanaf 26.245 euro is een kant-
en-klare Ducato L2H2 met Comfort
Loading te bestellen bij De Burgh.
Maar ook andere versies van de
Ducato en de Iveco Daily zijn met
Comfort Loading te bestellen.
Comfort Loading bij De Burgh
Aan de lopende band
Het aantal bestelauto’s met pakketten neemt door de explosieve groei van e-commerce snel toe.
Sjouwen met pakketten is zwaar werk. Kees van Litsenburg van Trucks and Vans de Kempen en Fiat
Professional dealer De Burgh brengen nu samen Comfort Loading op de markt, een eenvoudig maar
doeltreffend laad-/losmiddel dat is gebaseerd op het principe van de lopende band.
■
Een pallet of andere lading tot 800 kg kan op de lopende band van het Comfort
Loading systeem.
De bediening is eenvoudig. Een knop
voor naar voren, een voor naar achteren
en een alarmknop.
Het altijd meelopende tussenschot kan
dienen als afscheiding tussen verschil-
lende soorten lading.
Kees van Litsenburg demonstreert Com-
fort Loading graag eventjes.
“En niet alleen voor pakketvervoer.
We zijn nu een versie aan het ontwik-
kelen voor een vleestransporteur. Dat
brengt weer allerlei nieuwe aspecten
met zich mee, zoals hygiëne en een
intern schoonmaaksysteem. We den-
ken er zelfs over een Comfort Loading
te ontwikkelen voor opleggers.”
Goed
Zo ver is het echter nog niet. Tot op
heden rijden er slechts enkele bestel-
auto’s met Comfort Loading in Neder-
land rond. “We zijn nog maar net
bezig, maar de eerste reacties zijn over-
weldigend goed. De chauffeur profi-
teert, want hij wordt minder belast, en
de werkgever profiteert van efficiënter
en sneller werken plus bijkomende
voordelen zoals een betere verdeling
van de last over de assen. Daarbij is het
systeem makkelijk te monteren en ver-
andert het niets aan de laadruimte
zelf. Het is dus ook makkelijk over te
zetten als er een nieuwe bestelauto
komt. “ Comfort Loading is behalve in-
clusief een Ducato ook los te bestellen
voor elke (grote) bestelauto. De prijs be-
draagt dan 7.500 euro, inclusief op-
bouw, exclusief btw. Volgens Van
Litsenburg bedraagt de terugverdien-
tijd slechts 14 maanden. “Met Comfort
Loading gaat laden en lossen aantoon-
baar sneller, dus er valt gewoon meer
geld dan voorheen te verdienen voor
de slim me onder nemer!” ■
Arjan Velthoven
Bekijk via de QR-code of bestelauto.
nl/videos een film van het Comfort
Loading systeem.
11_comfortloading.indd 11 21-10-14 11:21