Pagina 13 van: Bestelauto nr. 3 – 2014

13 bestelauto nr. 3 – 2014
actueel
Dat is dus officieel geen bestelauto,
maar een vrachtauto. Voordelig is dat
deze Daily al met C1-rijbewijs te rijden
is, en dat is veel goedkoper dan een
compleet C(E)-rijbewijs. De Iveco Daily
is geheel opnieuw ontworpen. Bij
werkpaarden als de Daily gaat functie
boven vorm, maar er is veel aandacht
besteed aan design. De Daily heeft on-
miskenbaar een stoere uitstraling. De
voorruit is wat hoger dan voorheen, en
binnenin heb je daardoor beter zicht.
Achterop het (ladder)chassis van deze
Daily staat een grote CityBox Polylight-
opbouw, voorzien van een dHollandia-
laadklep. Echt een uitstekende ‘box’
voor de middelgrote transportklus.
Onze 4,0-tons Daily heeft een nieuwe
wielbasis van 4.100 mm en is aan de
achterzijde voorzien van dubbellucht.
De achteras heeft overigens vijftien
mogelijke achterasverhoudingen. Aan
de zijkant van het chassis zit netjes zij-
afscherming om fietsers te vriend te
houden. Niet zo snel te zien, maar wel
aanwezig is een nieuwe Quad-Tor-voor-
wielophanging. Deze ophanging werkt
met een torsieveer en een maximaal
draagvermogen van 2.500 kilogram.
Personenwagen
Ook aan de binnenzijde is de Daily to-
taal vernieuwd. Opvallend is de zitposi-
tie. Die is wat lager, en het in diameter
kleiner geworden stuur staat iets meer
rechtop. Dat verschaft een betere zitpo-
sitie, meer als een personenwagen dan
een truck. De stoelen zijn uitstekend en
zijn ook prima in te stellen, met onder
meer een kantelbare zitting. De bouw-
kwaliteit van het dashboard is sterk
vooruit gegaan, ga ter vergelijking maar
eens in de ‘oude’ Daily zitten. Berg-
ruimte is er genoeg. Zo zijn er maar
liefst drie grote vakken boven op het
dashboard te vinden. Nieuw zijn ruime
vakken onder de bijrijdersbank. De leu-
ning van de bijrijdersbank is uitklap-
baar: we vinden dan een uitneembare
documenthouder, die ook op het stuur
bevestigd kan worden. Een opberg-
ruimte langs het hoofd is handig maar
optioneel, omdat lang niet iedereen
daarvan gediend is. Nieuw is ook de be-
diening van de ventilatie en de airco. In
de duurste uitvoering is dat zelfs cli-
mate control, waarbij de knoppen uit
de Alfa Romeo Giulietta komen. Bijzon-
der mooi en fijnwerkend is het Ivecon-
nect-multimediasysteem, inclusief
navigatie. Daar verdienen de Italianen
echt een pluim voor.
Harder
Onder de motorkap bevindt zich een
3.0 liter diesel van in totaal 170 pk (in
dit geval Euro 5+ en met een heerlijk
koppel van 430 Nm. In onze Daily lag
geen lading, maar de motor kon en
wilde ook wel heel wat meer dan de 90
km/h waar ons truckje op begrensd
was. De motor draait dan 2.000 t/min.
Het blijft mooi stil aan boord van de
Daily. Aan de pomp moeten we echter
constateren dat de drieliter wel wat dor-
stig is. Al rijdend vallen de uitstekende
wegligging en het rijgedrag van de
nieuwe Daily op. Die zijn echt met
sprongen vooruit gegaan, mede dankzij
de nieuwe voorwielophangingen (lich-
tere versies hebben Quad-Leaf). De Daily
is uitstekend wendbaar. Ook manoeu-
vreren gaat goed, al is met een opbouw
als deze een camera aan de achterzijde
wel een goed idee. De nieuwe Iveco
Daily is echt een enorme verbetering
ten opzichte van zijn voorganger. Hij
straalt niet alleen uit dat hij elke klus
aankan, hij kan het ook daadwerkelijk.
Dat maakt van deze Daily een winnaar
tot in zijn diepste genen. ■
Arjan Velthoven
■
De Iveco Daily is nog maar net verkozen tot In-
ternational Van of the Year, of Bestelauto heeft
‘m al getest. De geheel nieuw ontworpen Daily
kwam naar de redactie als een ‘bestelauto-plus’,
in een 4,2-tons versie.
Specificaties en metingen
Merk Iveco
Type Daily 40C17
Motor viercilinder commonrail diesel
Inhoud (cc) 2.998
Vermogen (pk) 170
Koppel (Nm/toeren) 430/1.600
Afmetingen uitwendig lxbxh (cm) 692 x 201 x 312
Wielbasis (cm) 4.200
Laadruimte lxbxh (cm) 453 x 211 x 236
Tilhoogte (cm) 84
Eigen gewicht (kg) 3.230
Nuttig laadvermogen (kg) 970
Max. Aanhangwagengewicht (kg) 3.500
Geluidsniveau bij 80/ km/uur (dBA) 66,7
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 12,9
Acceleratie 80-120 km/h (sec) nvt
Brandstofverbruik (gecombineerd, onbeladen) 1 op 8,0
CO2-uitstoot (gr/km) n.b.
Prijs vanaf (€) 35.500,-
Prijs zoals getest (€) 43.655,-
Alle prijzen excl. BPM en excl. BTW
Iveco Daily 40C17
Winnaar van nature
De nieuwe Daily
oogt echt nieuw.
De opbouw van CityBox biedt veel ruimte,
en deze is opvallend licht van binnen.
13_nieuwsiveco.indd 13 21-10-14 14:19