15 bestelauto nr. 3 – 2014
MULTITEST
■
Deze multitest werd georganiseerd door het Duitse
vakblad Lastauto & Omnibus en het campermaga-
zine Promobil. De overige deelnemers waren, naast
Bestelauto, het Franse Camping-Car Magazine, Plein
Air uit Italië en het Zwitserse Mobilitätsverlag. De
deelname van een aantal campermagazines was be-
wust gekozen, omdat veel van de hier geteste voer-
tuigen als basis dienen voor een camperopbouw.
Vooral de Fiat Ducato is bij veel camperfabrikanten
populair.
Door de internationale samenstelling van het test-
team was de aanpak ook anders. We mogen wel zeg-
gen zeer uitgebreid. Aan de fabrikanten werden
diverse eisen gesteld om te komen tot een eerlijk
vergelijk. De voorwaarden waren een bestelauto in
het segment tot 3,5 ton, een motorvermogen van
rond de 150 pk tot maximaal 165 pk, een gemid-
delde lengte en hoogte (veelal L2H2) en een door de
fabrikant aangeleverde belading tot aan het maxi-
male totaalgewicht minus 200 kg. Qua opties was de
limiet gesteld op 5.000 euro, met uitzondering van
assistentiesystemen voor de chauffeur.
Het testteam kreeg de beschikking over de Fiat Du-
cato 2.3 MultiJet met 148 pk, de Ford Transit 2.2
TDCi Duratorq met 155 pk, de Mercedes-Benz Sprin-
ter 316 CDI met 163 pk, de Renault Master 2.3 dCi
165 Energy met 163 pk en de Volkswagen Crafter
2.0 TDI BMT eveneens met 163 pk. Helaas trok Iveco
zijn New Daily enige dagen voordat de test zou be-
ginnen terug, omdat de fabrikant ten tijde van de
test (begin juli dit jaar) volgens eigen zeggen niet de
beschikking had over volwaardige seriemodellen en
alleen pre-productiemodellen voor de test kon aan-
leveren. Dat was natuurlijk jammer, omdat het hier
om een geheel nieuwe bestelauto ging en deze bo-
vendien onlangs de titel ‘International Van of the
Year 2015’ heeft gekregen. Een gemiste kans.
Normaal gesproken test Bestelauto haar auto’s op de
openbare weg. Nu hadden we echter de mogelijk-
heid om gebruik te maken van het Verkehrssicher-
heitszentrum in Bielefeld, Duitsland. Vooral qua
handling, remmen en accelereren op zowel droog
als nat wegdek kon het testteam hier alles uit de
kast halen. De metingen werden daarbij verricht
met de medewerking van specialisten van de
DEKRA, waarbij we de zekerheid hadden dat de me-
tingen betrouwbaar waren en met geijkte appara-
tuur gedaan werden.
Maar een test uitvoeren op alleen maar testresulta-
ten vonden we ook niet helemaal juist. Vandaar dat
het internationale testteam persoonlijke rij-indruk-
ken liet meetellen, maar ook keek naar belangrijke
zaken als verbruik, veiligheid, zichtbaarheid, laad-
vermogen, beladingsruimte, cabine en de onder-
houdsvriendelijkheid. Dan blijken er ineens best wel
grote verschillen tussen de verschillende voertuigen
te zijn.
Multitest grote bestelauto’s tot 3,5 ton
Europese klassenstrijd
Foto’s: Karl-Heinz AugustinDeze multitest werd mede mogelijk gemaakt door Continental banden en de Duitse DEKRA.
14-23_multitest.indd 15 21-10-14 14:54