Pagina 16 van: Bestelauto nr. 3 – 2014

16 bestelauto nr. 3 – 2014
De nieuwe Ducato is nu enige maanden
op de markt. Vooral aan de buitenzijde
valt die nieuwe voorzijde op en geeft
hem een markant uiterlijk. De cabine is
aan de binnenzijde lekker breed. Verder
is in het interieur niet zoveel veranderd.
De stoelen zitten prettig, maar lange be-
stuurders kunnen moeite hebben om
een goede zithouding te vinden. De zit-
positie is wat aan de hoge kant. Dat
heeft gevolgen voor het zicht naar bui-
ten: je kijkt al gauw tegen de bovenkant
van het raam aan, hetgeen bij hoge
stoplichten het zicht kan beperken. In
vergelijking met de overige kandidaten
zijn de A-stijlen aan de brede kant en de
zijramen wat smal. Prima is wel dat de
dodehoekspiegel in de buitenspiegel als
enige van de vijf elektrisch te verstellen
is. Kijken we naar de laadruimte, toch
een van de belangrijkste aspecten van
een bestelauto, dan scoort Fiat hier pun-
ten. De rechthoekige vorm van de laad-
ruimte, de rechte wanden, een inhoud
van 11,5 kubieke meter in combinatie
met compacte buitenafmetingen zor-
gen ervoor dat de Fiat qua laadruimte
de meeste punten krijgt. Daarbij telt
Fiat Ducato 2.3 MultiJet 16V
Ruim en prijsbewust
l brede cabine
l veel laadruimte
l prettige, zuinige motor
l niet zo stil
l weggedrag bij handling-tests
l kwaliteit sjorogen
7
ook het hoge laadvermogen in combi-
natie met een laag leeggewicht. Wel
moet Fiat, net als Renault, meer aan-
dacht besteden aan de sjorogen. Als
voorbeeld kunnen hier de Duitse mer-
ken worden genomen, die hun sjorogen
lassen in plaats van klemmen.
De motor in de Fiat, een 2.3 MultiJet
met een vermogen van 148 pk, is de
minst krachtige in deze test. Deson-
danks kan hij goed meekomen met de
rest, qua elasticiteit is de motor één van
de betere. Echter door de versnellings-
bak met kortere overbrengingen moet
de motor wel meer toeren maken, wat
zorgt voor meer motorgeluid in het in-
terieur. Met een gemiddeld verbruik tij-
dens de testperiode van 8,1 L/100 km
behoort de Fiat tot de middenmoot.
Qua weggedrag had de Fiat het moeilijk
tegenover de vier anderen. Dit was deels
te wijden aan de hoge belading die door
Fiat zelf was geplaatst. Hierdoor was er
wat minder druk op de achteras, het-
geen het weggedrag in sommige testen
(remmen nat/droog en slalomtest) nega-
tief beïnvloedde. Bij de uitwijktest greep
de ESP echter goed in, waardoor de Fiat
mooi in het spoor bleef. Tot slot de
prijs. Daar scoort Fiat ook weer punten
ten opzichte van de concurrentie.3
De Ford Transit is, net als de Fiat, een
paar maanden geleden geïntroduceerd.
Deze nieuwe bestelauto heeft een grote
grille, welke hem een eigen gezicht
geeft. Het interieur is ten opzichte van
de vorige generatie duidelijk ruimer
van opzet. In de Transit gebruikt Ford
veel elementen die we ook herkennen
uit de personenwagens. Het zicht op
het instrumentenpaneel is goed. De
hoeveelheid knoppen op de midden-
console kan echter soms verwarrend
werken. Verder vinden we in het interi-
eur veel opbergvakken. Een goede zit-
positie is snel gevonden op de stoelen,
die overigens prima zitten. Zowel de
stoel als het stuur zijn op diverse ma-
nieren te verstellen. De rechterknie zit
echter vaak tegen de versnellingspook
en er is wat weinig ruimte voor de lin-
kervoet. Qua zicht stelt de Transit niet
teleur. Het zicht naar boven (stoplich-
ten) is zeer goed, maar wat zich precies
voor de neus afspeelt, is wat lastiger te
zien. Ford heeft van dit vijftal de beste
spiegels: zowel de gewone als de dode-
hoekspiegels geven het beste zicht naar
achteren. De laadruimte heeft minder
Ford Transit 2.2 TDCi Durotorq
Luxe transport
l weggedrag bij handling-test
l prettige, zuinige motor
l spiegels / zicht naar achteren
l laadruimte
l laadvermogen
l knieruimte / versnellingspook
14-23_multitest.indd 16 21-10-14 14:54