17 bestelauto nr. 3 – 2014
MULTITEST
De Ford Transit is, net als de Fiat, een
paar maanden geleden geïntroduceerd.
Deze nieuwe bestelauto heeft een grote
grille, welke hem een eigen gezicht
geeft. Het interieur is ten opzichte van
de vorige generatie duidelijk ruimer
van opzet. In de Transit gebruikt Ford
veel elementen die we ook herkennen
uit de personenwagens. Het zicht op
het instrumentenpaneel is goed. De
hoeveelheid knoppen op de midden-
console kan echter soms verwarrend
werken. Verder vinden we in het interi-
eur veel opbergvakken. Een goede zit-
positie is snel gevonden op de stoelen,
die overigens prima zitten. Zowel de
stoel als het stuur zijn op diverse ma-
nieren te verstellen. De rechterknie zit
echter vaak tegen de versnellingspook
en er is wat weinig ruimte voor de lin-
kervoet. Qua zicht stelt de Transit niet
teleur. Het zicht naar boven (stoplich-
ten) is zeer goed, maar wat zich precies
voor de neus afspeelt, is wat lastiger te
zien. Ford heeft van dit vijftal de beste
spiegels: zowel de gewone als de dode-
hoekspiegels geven het beste zicht naar
achteren. De laadruimte heeft minder
capaciteit dan de concurrentie. Het
laadvolume is met 9,3 kubieke meter
het minst, en met een fors lager laad-
vermogen laat de Ford hier punten lig-
gen. De sjorogen scoren een voldoende
in deze test.
De aandrijving in de Ford gebeurt door
een 155 pk sterke Duratorq-dieselmotor.
Deze soepele motor is één van de zuinig-
ste, met een gemiddeld verbruik van 7,9
L/100 km. Het comfort ligt op een hoog
niveau. De Transit rijdt als een perso-
nenwagen en het is mooi stil in het inte-
rieur. Het lage verbruik en het lage
geluidsniveau hebben onder andere te
maken met de zesde versnelling, die een
lange overbrenging heeft. Om tijdens
een inhaalactie soepel te versnellen is
het verstandig om even terug te schake-
len. Op het gebied van weggedrag scoort
de Ford nog meer punten. De remmen
blijven, ook na veelvuldig remmen, een
goede vertraging leveren. De handling is
prima voor elkaar, soms zelfs sportief te
noemen, waarbij de ESP weliswaar wat
later ingrijpt, maar wel op het juiste mo-
ment. Met de slalom blijft de Ford mak-
kelijk stuurbaar. Bovendien levert Ford
de Transit standaard met een aantal vei-
ligheidssystemen. Qua prijsstelling zit
de Ford Transit in de middenmoot.
Ford Transit 2.2 TDCi Durotorq
Luxe transport
l weggedrag bij handling-test
l prettige, zuinige motor
l spiegels / zicht naar achteren
l laadruimte
l laadvermogen
l knieruimte / versnellingspook
7
3
14-23_multitest.indd 17 21-10-14 14:55