19 bestelauto nr. 3 – 2014
MULTITEST
De Renault Master die met deze test
meedeed, is de versie met de nieuwe 163
pk bi-turbo motor, die Opel ook in haar
Movano levert. Aan de buitenzijde zien
we weinig nieuws. Binnen is de cabine
wel lekker breed. De stoelen zitten rede-
lijk goed, maar lange personen kunnen
moeite hebben om een goede zithou-
ding te vinden. Bovendien stoot ook hier
de rechterknie tegen de schakelpook.
Het zicht naar voren is marktconform,
het zicht naar boven wordt hier echter
beperkt. Dat heeft gevolgen voor het
zicht op stoplichten boven de weg. Het
zicht naar achteren in de normale bui-
tenspiegel is prima, maar het dodehoek-
gedeelte daarvan voegt weinig toe. Wel
bijzonder is de dodehoekspiegel in de
rechter zonneklep, die iets meer zicht
geeft aan de rechterkant. Feit is wel dat
deze spiegel alleen bruikbaar is als de
bestuurder alleen in de auto zit, anders
zit de passagier tegen de zonneklep aan
te kijken. Evenals Fiat scoort Renault
met de laadruimte. De norminhoud is
10,8 kubieke meter. Bovendien heeft de
Renault een hoog laadvermogen in com-
binatie met een laag eigen gewicht. Dan
de sjorogen. Hier viel de Renault door de
mand. Een van de sjorogen brak name-
lijk open tijdens het testen. Zoiets kan
en mag in verband met de veiligheid na-
tuurlijk nooit gebeuren. Als bij een uit-
wijkmanoeuvre je lading gaat schuiven
of loslaat, wordt een voertuig helemaal
onbestuurbaar. Renault maakt gebruik
van geklemde sjorogen en kan beter
voor gelaste types gaan.
De nieuwe motor in de Master, een bi-
turbo dieselmotor met 163 pk, kan ons
wel bekoren. In alle acceleratietesten is
de Renault het snelste. Zelfs als we in de
zesde versnelling rijden met zo’n 120
km/h is er, inclusief belading, nog
power over. Bovendien is deze Master
ook redelijk zuinig met een gemiddeld
verbruik van 8,2 L/100 km. Daarna laat
Renault helaas weer punten liggen bij
het weggedrag en onderstel. De rem-
men voelen zwak aan na veelvuldig
remmen, er is een late ingreep van het
ESP-systeem op nat wegdek en met de
slalom kon het sturen enkele testredac-
teuren niet bekoren. Hier merk je dat
de Renault Master op leeftijd komt. Dat
zien we ook terug in het aantal veilig-
heidssystemen die Renault kan leveren:
het zijn er gewoon te weinig. Qua prijs
zit deze Master op het niveau van de
Ford, zeg maar de middenmoot.
Renault Master 2.3 dCi 165 Energy
Krachtpatser met manco
l krachtige, zuinige motor
l veel laadruimte
l laadvermogen
l weggedrag bij handling tests
l sjorogen voldoen niet
l weinig veiligheidssystemen
7
3
14-23_multitest.indd 19 21-10-14 14:55