Pagina 26 van: Bestelauto nr. 3 – 2014

kenners valt het wel mee. We hebben
een paar jaar terug geëxperimenteerd
met een bredere spiegelvoering op de
Crafters voor beter zicht. Maar daar
komen we van terug, want die blijken
juist extra gevoelig voor schade. Ook
onze TCO geeft weinig reden tot na-
denken. We rijden niet zoveel, en door
hier en daar met voertuigen te wisse-
len, houden we de hercalculaties ook
binnen de perken.”
Dubbelcabine-uitvoering
Van der Tol rijdt dagelijks met 60
voertuigen vanuit drie vestigingen
naar de klanten. “Het grootste deel is
Volkswagen Crafter. Meestal in een
dubbelcabine-uitvoering met open
laadbak die elektrisch kan kiepen.
“Daarmee krijgen wij makkelijk vijf
man op een werkplek, en is er genoeg
ruimte aan boord voor werktuigen en
wat er verder ter plaatse nodig is. Ook
snoei- en tuinafval kan zo eenvoudig
mee teruggenomen worden,” geeft
Britta Mantel uitleg. “We nemen door-
gaans ook niet zo heel veel materiaal
mee. Als het groter wordt of als we
aan een nieuw project beginnen,
wordt alles wat daarvoor nodig is di-
rect naar die plaats gebracht door
onze leveranciers. Dat is ook de reden
dat we bijvoorbeeld geen kleine
kraantjes op de laadbakken hebben.
Het is bijna nooit nodig. Als het te
zwaar is, gebruiken we liever een hef-
truck.”
“Wij proberen de inzet van ons materi-
eel toe te spitsen op de omgeving waar
26 bestelauto nr. 3 – 2014
Eerste twee elektrische voertuigen zijn besteld
Van der Tol Hoveniers
denkt degelijk groen
Van der Tol Hoveniers en Terreininrichters is al sinds jaar en dag een hoveniersbedrijf dat veel exper-
tise biedt aan zakelijke klanten, voornamelijk binnen de Randstad. Het bedrijf kiest heel bewust
voor bepaalde segmenten in de markt als ontwikkeling, herinrichting, onderhoud en beheer. Van der
Tol heeft een duidelijke groene drive met een actief MVO-programma. Recent schafte de hovenier
zijn eerste twee elektrisch aangedreven voertuigen aan.
Die aanschaf is een hele stap. Want
hoe creatief en innovatief het bedrijf
ook is in bijvoorbeeld het aanleggen
van verticaal groen en Leven op
Daken-daktuinprojecten, het wagen-
park is tamelijk recht toe recht aan.
“Wij zijn een degelijk bedrijf. Dat zie je
terug bij onze voertuigen”, legt com-
municatiemanager Britta Mantel uit.
“Wij rijden Volkswagen Crafters en
Transporters. Wij verwachten van een
auto dat onze mensen er veilig en zo
ergonomisch mogelijk hun werk mee
kunnen doen. Bovendien willen we
door en door betrouwbare voertuigen.
Dat laat wat minder ruimte voor expe-
rimenten en extra fratsen die kapot
kunnen gaan. Wij hebben wel de in-
stelling dat elke nieuwe auto schoner
en zuiniger moet zijn dan het voertuig
dat het vervangt,” vertelt wagenpark-
beheerder Arjen Kingmans. Dat is niet
altijd even eenvoudig omdat door de
voertuigconfiguratie de keuze wat
beperkter is. “Maar”, meent Kingmans,
“aangezien wij onze bedrijfsauto’s alle-
maal voor zes jaar leasen, is dat in de
praktijk van alle MVO-uitdagingen niet
de grootste.” Van der Tol zet wel win-
terbanden onder auto’s, maar verzorgt
geen extra trainingen voor de chauf-
feurs. “We vinden dat niet echt nodig
omdat onze schadelast vrij beperkt is.
We hebben natuurlijk de nodige spie-
gels en ander klein leed. Ik vind dat
vaak wel veel geld, maar volgens de
Het grootste deel van het wagenpark bij Van der Tol bestaat uit Volkswagen Crafters.
Britta Mantel en Arjen Kingma: “Wij verwachten van een auto dat hij door en door betrouwbaar is.”
26-27_fleetmanagementvantol.indd 26 21-10-14 11:21