Pagina 27 van: Bestelauto nr. 3 – 2014

27 bestelauto nr. 3 – 2014
fleetmanagement
kenners valt het wel mee. We hebben
een paar jaar terug geëxperimenteerd
met een bredere spiegelvoering op de
Crafters voor beter zicht. Maar daar
komen we van terug, want die blijken
juist extra gevoelig voor schade. Ook
onze TCO geeft weinig reden tot na-
denken. We rijden niet zoveel, en door
hier en daar met voertuigen te wisse-
len, houden we de hercalculaties ook
binnen de perken.”
Dubbelcabine-uitvoering
Van der Tol rijdt dagelijks met 60
voertuigen vanuit drie vestigingen
naar de klanten. “Het grootste deel is
Volkswagen Crafter. Meestal in een
dubbelcabine-uitvoering met open
laadbak die elektrisch kan kiepen.
“Daarmee krijgen wij makkelijk vijf
man op een werkplek, en is er genoeg
ruimte aan boord voor werktuigen en
wat er verder ter plaatse nodig is. Ook
snoei- en tuinafval kan zo eenvoudig
mee teruggenomen worden,” geeft
Britta Mantel uitleg. “We nemen door-
gaans ook niet zo heel veel materiaal
mee. Als het groter wordt of als we
aan een nieuw project beginnen,
wordt alles wat daarvoor nodig is di-
rect naar die plaats gebracht door
onze leveranciers. Dat is ook de reden
dat we bijvoorbeeld geen kleine
kraantjes op de laadbakken hebben.
Het is bijna nooit nodig. Als het te
zwaar is, gebruiken we liever een hef-
truck.”
“Wij proberen de inzet van ons materi-
eel toe te spitsen op de omgeving waar
we aan de slag gaan. Op sommige
plaatsen heb je minder ruimte en dan
is een Crafter behoorlijk groot. Bijvoor-
beeld in Utrecht rijden wij geregeld
met een Transporter en een kiepende
aanhangwagen. Dat hangt ook een
beetje van de wijk af. In binnensteden
kun je dat span vaak weer niet goed
kwijt en kiezen de jongens toch liever
voor een kiepende dubbelcabine”, weet
Kingmans. Van der Tol is ook gespecia-
liseerd in boomonderhoud en heeft
daar speciaal ingerichte grote Crafters
voor rijden. “Die voertuigen zijn wel de
trots van het bedrijf. Onze bomenmen-
sen zijn echte specialisten, die niets an-
ders doen. Hun voertuigen zijn
daarvoor helemaal ingericht met een
grote laadvloer, een grote huif en ste-
vige ladenkasten waar ze al hun mate-
rieel in kunnen opbergen.”
Motorische problemen
Ook bij Van der Tol wisselt de kijk op
het wagenpark met de jaren. “Hoewel
we al jaren voornamelijk met VW be-
drijfswagens werken, hebben we daar
ook een tijd een aantal Toyota’s bij
gehad”, vertelt Kingmans. “Recent
hebben we een aantal Ford Transit
Customs besteld. “We werkten tot nu
toe met één merk, één dealer en één
leasemaatschappij. Nu kiezen we toch
weer voor twee merken en twee lease-
maatschappijen. Je wilt ook het risico
een beetje spreiden. En natuurlijk
houd je je leveranciers zo ook scherp.
Los daarvan hopen we dat de Fords
over de leasetermijn van zes jaar iets
Eerste twee elektrische voertuigen zijn besteld
Van der Tol Hoveniers
denkt degelijk groen
Van der Tol Hoveniers en Terreininrichters is al sinds jaar en dag een hoveniersbedrijf dat veel exper-
tise biedt aan zakelijke klanten, voornamelijk binnen de Randstad. Het bedrijf kiest heel bewust
voor bepaalde segmenten in de markt als ontwikkeling, herinrichting, onderhoud en beheer. Van der
Tol heeft een duidelijke groene drive met een actief MVO-programma. Recent schafte de hovenier
zijn eerste twee elektrisch aangedreven voertuigen aan.
praktijk van alle MVO-uitdagingen niet
de grootste.” Van der Tol zet wel win-
terbanden onder auto’s, maar verzorgt
geen extra trainingen voor de chauf-
feurs. “We vinden dat niet echt nodig
omdat onze schadelast vrij beperkt is.
We hebben natuurlijk de nodige spie-
gels en ander klein leed. Ik vind dat
vaak wel veel geld, maar volgens de
■
In november neemt Van der Tol de eerste twee elektrische Nissan pickups in gebruik.
Britta Mantel en Arjen Kingma: “Wij verwachten van een auto dat hij door en door betrouwbaar is.”
robuuster blijken dan de Transpor-
ters. Die geven vooral aan het einde
van de termijn toch nog wel eens mo-
torische problemen.” Eigenlijk zou
dat gezien de geringe kilometrage van
12 tot 20 duizend kilometer per jaar
niet mogen voorkomen. “Dat vinden
wij ook. Weliswaar doet de leasemaat-
schappij niet echt moeilijk als er iets
kapot gaat en wordt het netjes opge-
lost, maar ook daar kijkt men steeds
kritischer naar de kosten. Maar au
fond willen wij geen uitval omdat het
de dagelijkse gang van zaken zo ver-
stoort. De vervangende auto is slechts
zelden de dubbelcabine Crafter met
een open laadbak, waarop onze werk-
wijze gebaseerd is. Vroeger had de
dealer een van onze oude VW’s staan
als wisselauto en voor noodgevallen.
Maar ja, de afgelopen jaren is er na-
tuurlijk wel wat gebeurd in autoland,
dus die is er niet meer.”
Elektrische pickup
De grootste verandering sinds jaren
bij het bedrijfswagenpark van Van der
Tol is de komst van twee Nissan
E-NV200 voertuigen. “Ik ben heel be-
nieuwd hoe die het gaan doen bij
ons”, verheugt Kingmans zich. “Ik
wilde al heel lang elektrisch gaan rij-
den omdat ik het idee heb dat het
heel goed bij ons soort werk past:
korte afstanden, binnensteden, de ver-
binding tussen je wagenpark en het
groene werk dat je doet. Bovendien
willen wij ook actief bijdragen aan
CO2-reductie. Ik wilde allang elek-
trisch gaan rijden maar de eerste
jaren was er in de bedrijfswagensfeer
alleen van dat Chinese spul waar ik zo
mijn twijfels over had. En we wilden
ook weer niet koploper zijn en zelf
iets gaan ontwikkelen. De belangrijk-
ste reden dat we nu wel een pilot gaan
doen, is dat het nu wel kan. Veth
heeft van de Nissan E-NV200 een pick-
upconversie ontworpen. Dat is precies
wat wij zoeken. Het elektrische ge-
deelte is gelijk aan dat van de Nissan
Leaf. Daarmee wordt de E-NV200 niet
de snelste maar voor ons is het ge-
noeg. En door dat dit jaar nog te doen,
kunnen we nog gebruikmaken van de
subsidieregelingen. Want inclusief de
ombouw door Veth kost de pickup
toch nog een 37 mille. Daar gaat dit
jaar nog een 10 mille vanaf. Wat ik
wel denk, is dat je bij het inzetten van
een EV voldoende draagvlak bij je per-
soneel moet hebben. We gaan goed
kijken wie we daarmee laten rijden,
want elektrisch rijden is anders.” ■
Bert Roozendaal
26-27_fleetmanagementvantol.indd 27 21-10-14 11:22